خشكسالی قصه پر غصه عشایر سمنان -محمدرضا یوسف نژاد

خشكسالی قصه پر غصه عشایر سمنان -محمدرضا یوسف نژاد

فی بگیر: سمنان - خشكسالی در سال زراعی 97-96 و به دنبال آن فقر مراتع برای چرای دام، معیشت بیشتر از سه هزار عشایر استان سمنان را با مشكل جدی مواجه كرده است.


بارش باران در استان سمنان در سال زراعی گذشته به نسبت دوره دراز مدت 30 ساله بیشتر از 30 درصد كاهش یافته است كه این امر علاوه بر اینكه به بخش های مختلف اقتصادی استان مانند كشاورزی و معدن در سال قبل خسارت جبران ناپذیری وارد كرده است، عشایر سمنان هم به علت فقر مراتع و مشكل مالی در تامین علوفه در فرآیند تولید فرآورده های لبنی و گوشت با مشكل جدی مواجه گشتند.
عشایر سمنان با تولید بیشتر از 50 نوع فرآورده لبنی و تامین بیشتر از 30 درصد گوشت گوسفند استان در صورت جبران مشكلات خشكسالی از جانب سازمان امور عشایری و تامین علوفه، ظرفیتی قابل توجه برای افزایش اشتغال در سمنان است.
از سویی دیگر تغییر اقلیم و كاهش محسوس آبهای زیرزمینی و سطحی و همینطور خشكسالی های مستمر، به روند تولید و معیشت این قشر از جامعه تاثیر گذاشته است كه باید با آبرسانی مداوم و تامین علوفه ارزان قیمت برای رفع مشكلات این اقشار كاری كرد.
به باور كارشناسان، خشكسالی های چند سال قبل سبب اُفت وزن دام سبك به واسطه فقر مراتع و تلف شدن دام در راه كوچ شده است.
عشایر سمنان در دهه 70 بیشتر از یك میلیون و 800 هزار راس دام سبك به علت فراوانی پوشش گیاهی و غنی برخوردار بودند كه این رقم اكنون به دلایل مختلف اقتصادی و به صرفه نبودن دامداری به كمتر از یك میلیون و 100 هزار راس كاهش پیدا كرده است.
صاحبنظران می گویند اگر برای رفع این چالش اقدام موثری انجام نشود تا 10 سال آینده بیشتر از 30 درصد دیگر از دام سبك عشایر این استان هم كاسته می شود.
اكنون تامین علوفه و خوراك دام مهم ترین دغدغه عشایر سمنان است كه باید مسئولان امر با عرضه تسهیلات ارزان قیمت به این قشر صدمه پذیر جامعه، با حفظ جمعیت دام موجود اقدامی كنند.
دامداران و عشایر استان سمنان می گویند فقر مراتع و افزایش قیمت علوفه در بازار، آنها را از نظر اقتصادی فلج كرده و اگر این روند ادامه یابد چاره ای جزء تغییر شغل و فروش دام نیست.
خشكسالی و كم آبی در مناطق اسكان عشایر استان سمنان متفاوت می باشد اما در مجموع بیشتر از 80 درصد این افراد با چالش كمبود آب دست و پنجه نرم می كنند.
به گفته رئیس سازمان امور عشایری كشور، خشكسالی و كم آبی در سال زراعی گذشته بیشتر از 910 میلیارد ریال به عشایر استان سمنان خسارت وارد كرد كه برای جبران این خسارت مسئولان امر باید اقدام نمایند.
در سال زراعی97-96 بیشتر از 25 میلیون لیتر آبرسانی با استفاده از تانكرهای سیّار به مناطق عشایری استان سمنان انجام شد كه این امر در كوتاه مدت بخش قابل توجهی از مشكلات این قشر از جامعه را كاهش داد.
به نظر می رسد اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای تامین علوفه و افزایش تانكرهای آبرسانی سیّار به عشایر استان گامی مثبت برای برای كاهش درد و غم قشر پركار و زحمتكش عشایر استان سمنان باشد.
استان سمنان سه هزار و 181 خانوار عشایری دارد كه 2 درصد از جمعیت این استان را شامل می شود، عشایر استان سمنان با داشتن یك میلیون و 100 هزار راس دام سبك، 30 درصد گوشت قرمز استان را تامین می كنند.
این عشایر سالانه 9 هزار و 330 تن گوشت قرمز به ارزش سه هزار و 600 میلیارد ریال و 6 هزار و 400 تن لبنیات به ارزش 330 میلیارد ریال تولید می كنند.
*خبرنگار ایرنا


1397/07/22
21:48:54
5.0 / 5
4398
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها