قاسمی:

اگر تحول ایجاد نکنیم فرصت های پیش رو را از دست می دهیم

اگر تحول ایجاد نکنیم فرصت های پیش رو را از دست می دهیم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: ما در کشور فرصت هایی را از دست داده ایم و اگر تحول ایجاد نکنیم فرصت های پیش رو را هم از دست می دهیم.


به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، رستم قاسمی در جریان جلسه علنی امروز پس از ظهر مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح برنامه های خود جهت تصدی وزارت راه و شهرسازی، بیان نمود: بنده چهار دوره خدمت برای خودم متصور هستم. سربازی در دوران دفاع مقدس و حضور در کارهای سازندگی یکی از آنان است. قرار گاه خاتم الانبیا مجموعه چند رشته ای در حوزه های مختلف است که بنده در آن حضور داشتم.
وی در ادامه اظهار نمود: در شروع بازسازی کشور پس از جنگ خیلی ها باور نداشتند که طرح ها بزرگ توسط مجموعه داخلی ساخته شود. اما با تاکید بر بیان حضرت امام مبتنی بر تفکر ما می توانیم طرح ها بزرگ در حوزه های مختلف اجرا شد. در حوزه حمل و نقل باید بگویم چهار معقوله اصلی حائز اهمیت می باشد. بخشی از آزادراه ها در دوره ای که در قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت داشتم ساخته شد. در بخش دریایی کشور در دوران پیش از انقلاب حتی طرح های کوچک توسط خارجی ها ساخته شده بود اما پس از جنگ همه بنادر کشور با اعتماد و اعتقاد به ما می توانیم توسط مجموعه قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت ها خصوصی ساخته شد همچون بند شهید رجایی و بنادر بزرگی در مناطق عسلویه ساخته شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: در بخش هوایی و در بخش مسکن هم گام هایی برداشته شد. اما امروز حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده ها و آزادراه ها و راه های روستاها و میان شهری شرایط مطلوبی ندارند. در بخش ریلی کشور در همه کشورها حمل و نقل ریلی ایمن و ارزان به حساب می آید اما متاسفانه امروز هم به لحاظ بستر و هم ناوگان با ضعف مواجه ایم و حداقل ۱۰ درصد حمل مسافر و بار توسط شبکه ریلی انجام می شود که شایسته کشور نیست. ما در کشور برخی از فرصت ها را از دست دادیم اما فرصت های زیادی داریم که اگر تحولی ایجاد نکنیم آنرا هم از دست خواهیم داد.
وی در ادامه اظهار داشت: برای توسعه زیرساختهای حمل و تقل نیازمند تلاش جهادی و شجاعانه هستیم با بودجه عمومی کشور حتی نمی توان یک آزادراه هم بسیازیم باید نگاهمان را در این عرصه تغییر دهیم و به سمت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی چه از داخل کشور و چه از کشورهای خارجی حرکت نماییم و از طرفی از روشهای نظیر فایناس، بی او تی و روشهای تهاتر برای اجرای پروژه های بزرگ کشور استفاده نماییم. در برنامه پیشنهادی خود چندین چاره برای حل مشکل حمل و نقل کشور از راه مگاپروژه توضیح دادم که اجرای این روشها نیازمند همکاری و همدلی بین دولت و مجلس است. بنده با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم و با خیلی از سران کشورهای بزرگ دنیا در ارتباط هستم.
وی اضافه کرد: خیلی از کشورها جهت سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند بنده قول می دهم تمام توانم را در این عرصه بکار گیرم تا بتوانیم مشکلات حوزه حمل و نقل کشور حل نماییم. از همه نمایندگانی که در جلسه امروز برای موافقت با بنده ثبت نام کردند سپاسگزارم. مساله بعدی بحث مسکن می باشد که پاشنه آشیل کشور می باشد. مساله مسکن هم مطالبه رئیس جمهور و هم مطالبه به حق مردم است.
وی در ادامه ضمن اشاره به این که سهم مسکن در سبد خانوار مردم در بعضی از کلانشهرها به بیشتر از ۶۰ درصد رسیده است اظهار داشت: متاسفانه سهم مسکن در سبد خانوار در بعضی مناطق ۳۷ درصد و کلانشهرها ۶۰ درصد رسیده است. بحث مسکن معضل جدی است که برای حل آن باید تمام بخشها دست به دست هم دهند. از خداوند می خواهم به بنده این توان را بدهد تا همه هستی ام را در این عرصه به کارگیرم در بحث مسکن سه مولفه اساسی وجود دارد اول بحث زمین مطرح است ۵۰ درصد هزینه ساخت مسکن به زمین بازمی گردد برپایه اطلاعات به دست آمده بیشتر از یک میلیون هکتار زمین در اطراف شهرها متعلق به دولت می باشد که با اجرای قانون جهش تولید و تأمین مسکن و مصوبات دولت میتوان برای ساخت مسکن از آن استفاده نمود.
قاسمی اظهار داشت: از مجلس می خواهم کمک نماید از مناطق محروم و روستاها محرومیت زدایی نماییم، ان شاءالله این اتفاق خواهد افتاد، در مبحث محرومیت زدایی شرایط امروز، شرایطی نیست که مسئولین از آن راضی باشند و باعث نگرانی نباشد، بخصوص دولت سیزدهم که در این عرصه دغدغه مند می باشد، پس ما همه وجودمان را خواهیم گذاشت تا این مشکل را رفع نماییم.
وی ضمن اشاره به ساختار وزارت خانه راه و شهرسازی بیان نمود: ما در وزارت خانه به اصلاح ساختاری نیاز داریم، به کارگیری افراد انقلابی، جهادی، پاکدست و شایسته از اهداف ما خواهد بود، همینطور به مباحثی چون حذف امضاهای طلایی، تمرکززدایی در مقررات همچون در طرح هادی روستایی و طرح جامع شهرها و همینطور به کارگیری نخبگان برای حل مشکلات در کیفیت ساخت توجه خواهد شد.
قاسمی اظهار داشت: کیفیت ساخت مسکن در کشور پایین می باشد، کیفیت ساخت جاده ها و هم اصلا خوب نیست، باید از به کارگیری نخبگان و موسسات و شرکتهای دانش بنیان این مشکل را هم رفع نماییم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان نمود: اینجانب ضمن تشکر از همه شما عزیزان، باتوجه تجربه ای که در دوران وزارت در ادوار گذشته دارم معتقدم که با تعامل با مجلس مشکلات رفع می شود، بطور قطع به تعمال با کمیسیون ها و نمایندگان و عرضه گزارش کار و پیشنهادات توجه خواهم کرد چون که با اینکار می توانیم مشکلات کشور را رفع نماییم.
قاسمی بیان نمود: خانمی از نمایندگان مجلس اشاره کردند که یک ایثارگر در یک کارخانه کار و در همان جا زندگی می کرد، بطور قطع به مسکن ایثارگران توجه خواهم کرد چون که این مهم وظیفه ما می باشد، بطور قطع این مورد در دستور کار خواهد بود.
وی در انتها افزود: اینجانب ۱۰ دستور کار را برای وزارت خانه تدوین کردم که در نخستین روز کار وزارت خانه این برنامه ها را ابلاغ خواهم کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: امروز خیلی از مردم حتی هزینه ساخت مسکن را هم ندارند که بنده برای آن راه حلهای گوناگونی را پیشبینی کردم ازائه تسهیلات با سود پایین یکی از این موارد است. در سال ۸۸ ۱۷ درصد سهم تسهیلات بانکها در ارتباط با مسکن بود اما این رقم پارسال به کمتر از ۵ درصد رسیده است.
وی در ادامه ضمن اشاره به لزوم همکاری تمام بخشها برای حل مشکل مسکن اظهار داشت: در دولت شورایعالی مسکن شکل خواهد گرفت و به همکاری تمام مجموعه ها در این راه تأمین مسکن گام برخواهیم داشت. در مورد محرومیت زدایی هم باید بگویم من خودم از مناطق محروم آمدم و با اغلب مناطق محروم کشور آشنا هستم در بحث راه های روستایی هم باید بگویم امروز ۳۲ هزار کیلومتر جاده روستایی ساخته شود مردم برای رفتن به بیمارستان در بعضی روستاها راه نداشته و باید از مسیر صعب العبور بروند که این حق مردم پس از ۴۲ سال نیست.



1400/06/01
21:11:34
5.0 / 5
181
تگهای خبر: اقتصاد , توسعه , تولید , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها