اینترنت ADSL مردم را راضی نمی كند

اینترنت ADSL مردم را راضی نمی كند

فی بگیر: بااینکه بگفته مسئولان درحال حاضر در عمده فاکتورهای زیرساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات وضعیت مناسبی داریم اما در حوزه ثابت به وضعیتی رسیده ایم که مردم ناراضی هستند و خدمات ADSL نمی تواند مردم را راضی نگه دارد.


به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، به زعم مسئولان حوزه ارتباطات، در عمده شاخصهای زیرساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات وضعیت مناسبی داریم اما در حوزه ارتباطات پهن باند ثابت وضعیت مناسب نمی باشد. عوامل مختلفی سبب شده تا وضعیت کنونی شکل بگیرد. یکی از علل بسیار مهم آن در دسترس نبودن امکانات پایه است که بیشتر به نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران برمی گردد. موضوعی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بارها به آن اشاره نموده است.
زمانی مخابرات یک شرکت دولتی بود و قوانین و بخش های مختلف از آن حمایت می کردند. در آن زمان هزاران کیلومتر کانال، سیم مسی، داکت زیر شهرهای کشور بوجود آمده بود که همزمان با خصوصی سازی به این شرکت واگذار شد و از نظر سرمایه گذاری، ایجاد مجدد آنها قابل توجیه نیست.
آذری جهرمی با تکیه بر اشتباهات رخ داده در واگذاری مخابرات، اظهار داشته بود: اشتباهات واگذاری در مجموعه مخابرات ایران در ایجاد برخی انحصارهاست. این اشتباه در سال ۱۳۸۸ در خصوصی سازی مخابرات انجام گرفت که داکت ها و سیم مسی که جوز اموال مردم است، به مخابرات واگذار شده و مخابرات هم سودهای ناشی از درآمد سالانه اش را بعنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایه گذاری نکرد.
در این راستا حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره انحصار مخابراتی عنوان می کند: خاصیت امکانات پایه این است که هر شرکتی که آنرا داشته باشد یک انحصار طبیعی هم دارد، البته فناوری های نوین کار را راحتتر کرده اند و مانند قبل دیگر احتیاج به کانال کشی های مختلف نیست اما باز هم این حوزه نیازمند سرمایه گذاری بالایی است. در تمام دنیا زمانی که این سرمایه ها وجود دارد تلاش می کنند از آن به صورت بهینه استفاده کنند، به شکلی در دنیا بحث اشتراک منابع و اقتصاد مشارکتی بسیار مطرح است.
وی افزود: این دیدگاه که امکانات زیرساختی باید به صورت عادلانه در دسترس همه بازیگران باشد، به هر علتی در کشور ما عملی نشده و این زیرساخت ها واگذار شده است. به علت انحصار طبیعی که در این عرصه وجود دارد به نظر یا باید این امکانات در دست دولت باقی می ماند، چون دولت با عنایت به این که منافعی نداشت، می توانست آنرا به خوبی مدیریت و توزیع کند یا باید جداسازی حسابداری (جداکردن حساب های عمده فروشی و خرده فروشی) و عملیاتی (نه جداسازی مالکیتی) در شرکت دارنده این امکانات رخ می داد که انجام نشده است.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه شرکت مخابرات ایران با در اختیار داشتن این امکانات پایه، در این سال ها عملکرد قابل قبولی نداشته، اضافه کرد: البته این مورد در ارتباط با دوره مدیریتی خاصی نیست و در همه زمان ها از آغاز خصوصی سازی وجود داشته است. با این وجود مخابرات تعاملات و همکاری هایی انجام داده است که به باعث همین تعاملات هم اکنون ۱۰ میلیون پورت ADSL در کشور داریم اما وضعیت کشور در این عرصه باید بسیار جلوتر از این باشد، هم اکنون تغییر تکنولوژی و نیازهای متفاوت مردم، ما را مجبور می کند که تکنولوژی های به روزتر را به کار ببریم و ADSL دیگر پاسخگوی نیاز رو به رشد کاربران نیست.

انحصار امکانات زیرساختی، از علل عدم توسعه ارتباطات ثابت است
آنطور که کارشناسان ارتباطی عنوان می کنند، یکی از علل عمده وضعیت کنونی ارتباطات ثابت، انحصار ذاتی امکانات پایه زیرساختی در این عرصه و نحوه عملکرد آن است. نکته دوم بحث سرمایه گذاری است. معمولاً سرمایه گذاری در این عرصه ها بلندمدت است. پیش از این برآوردها نشان می داد سرمایه گذاری در حوزه ی پهن باند ثابت بین ۶ تا ۷ سال، دوره بازگشت سرمایه دارد اما هم اکنون بازگشت سرمایه بین ۱۲ تا ۱۳ سال برآورد می شود. در واقع میتوان گفت سرمایه گذاری در این عرصه دیربازده است از همین رو نوعی بی رغبتی برای سرمایه گذاری در این عرصه وجود دارد.
فلاح جوشفانی درباره سرمایه گذاری این حوزه توضیح داد: سرمایه گذاری در این بخش باید هم در حوزه شبکه مادر مخابراتی توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و هم در حوزه زیرساخت های مخابراتی شهری و دسترسی از جانب شرکت مخابرات انجام می شد. خوشبختانه در حوزه شبکه مادر مخابراتی مشکلی نداریم و توسعه های خوبی انجام شده است تا جایی که حتی در این عرصه بالاتر از نیاز کشور، ظرفیت وجود دارد.
وی افزود: اما در حوزه زیرساخت های مخابراتی شهری و دسترسی این گونه نیست، چونکه نه تنها شرکت مخابرات در این عرصه سرمایه گذاری مناسبی نکرده، بلکه اجازه سرمایه گذاری به صورت اشتراکی با سایر شرکتهای فعال در این عرصه را هم به صورت کارآمد نداده است. از همین رو در حوزه ثابت به وضعیتی رسیده ایم که مردم ناراضی هستند، چون سرویسهای ADSL سرویسی نیست که مردم را راضی نگه دارد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: این در شرایطی است که در حوزه موبایل نمی توان بیشتر از این پیش رفت و توسعه ایجاد کرد، چون که منابع فرکانسی ما در این بخش محدودیت دارند. امکان دارد در آینده نزدیک، بر مبنای نقشه راه ترسیم شده برای 5G تحولی ایجاد شود، ولی هم اکنون با عنایت به شرایط فعلی، باید اساس ارتباط را روی ارتباطات ثابت بگذاریم، چونکه اصولا تحقق 5G هم بدون توسعه زیرساخت های ثابت دسترسی و انتقال، امکان پذیر نیست.

وضعیت خوبی در حوزه ارتباطات ثابت نداریم
با وجود مقرراتی که در این چند سال تصویب شده، مسئولان ارتباطی و حتی وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات هم اعتقاد دارد که هم اکنون وضعیت خوبی در حوزه ارتباطات ثابت نداریم. پارسال با اپراتورهای FCP و مخابرات جلسات گوناگونی داشتیم و قرار شد ۵ میلیون پورت VDSL و FTTx واگذار شود که بخش زیادی از تجهیزات این تعداد پورت، از راه توان داخلی کشور قابل تأمین بود، اما این اتفاق رخ نداد و حالا در حد یک میلیون پورت VDSL نصب شده داریم.
فلاح جوشقانی درباره علت این مورد توضیح داد: برنامه ریزی های خوبی هم در این حوزه انجام شد و شرکتهای تولیدکننده حوزه ICT و اپراتورهای FCP هم پای کار آمدند و مخابرات ایران هم اعلام آمادگی کرد و قرار شد مصوبه های کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این عرصه اجرایی شده و بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان در این عرصه سرمایه گذاری شود اما به علت مشکلاتی که به آن اشاره کردم این برنامه به هدف خود نرسید. معتقدم تا زمانی که وضعیت انحصار در کشور این گونه باشد، در حوزه ارتباطات ثابت، پیشرفت خوبی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه اساس ارتباطات کشور روی شبکه مخابرات است و باید توسعه پیدا کند، اظهار داشت: اما مخابرات به تنهایی از عهده این کار بر نمی آید و اگر نگاه مسؤلان مخابرات اقتصادی باشد که بدون شک باید باشد، از همکاری و تعامل با سایر شرکتهای فعال در این عرصه استقبال می کنند تا با سرمایه گذاری مشترک، هم شرکت مخابرات خویش را از وضعیت بن بستی که درگیر آن است، خارج کند و هم سبب توسعه این حوزه و بالارفتن کیفیت سرویس پهن باند ثابت شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: تحقق این موضوع، نیازمند تغییر است. رگولاتوری هم با ظرفیت هایی که دارد در هموارکردن این راه قدم برخواهد داشت. ما به هیچ عنوان تقابلی با هیچ یک از اپراتورها و فعالان این حوزه نداریم و معتقدیم رگولاتوری باید نقش هماهنگ کننده و تسهیل گر داشته باشد و تلاش کرده ایم این نقش را در حوزه ICT کشور داشته باشیم.




منبع:

1400/03/09
17:31:26
5.0 / 5
299
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها