صدای كسری بودجه درآمد پس ۱۰۰ روز چه كردند؟!

صدای كسری بودجه درآمد پس ۱۰۰ روز چه كردند؟!

حدود 100روز دولت و مجلس در ارتباط با بودجه 1400 بخصوص عدم تحقق منابع و کسری 320 هزار میلیاردی آن با یکدیگر بحث و چالش داشتند و آنقدر نمایندگان برای اصلاح بودجه سر و صدا به پا کردند که گویا مقرر است بودجه ای تعدیل شده و منطقی مصوب کنند، اما در نهایت توافق طرفین به جایی رسیده که هنوز دو ماه از اجرا نگذشته، صدای کسری بودجه درآمده است. معلوم نیست به بودجه چه می گذرد که قبل و پس از تصویب، در هر حال 350 هزار میلیارد کسری دارد!


به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، پور ابراهیمی - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- در تازه ترین اظهاراتش از "برآورد ۳۵۰ هزار میلیاردی کسری بودجه ۱۴۰۰" سخن گفته است. این اعلام او، یادآور اظهاراتش در جریان بررسی لایحه بودجه است که گفته بود "بودجه ۱۴۰۰ که دولت ارائه کرده ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد و مجلس از این بابت نگران است". اما وی که حالا از کسری بودجه سخن می گوید، نگفته که مجلس برای این نگرانی در لایحه چه کرد که قانون هم به کسری خورده است.

پس نگرانی های مجلس به کجا رسید؟
کمی عقب تر برمی گردیم؛ ۱۲ آذر سال ۱۳۹۹ دولت لایحه ای با سقف کلی ۲۴۳۵ میلیارد تومان و با منابع عمومی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به مجلس ارائه نمود. رقم منابع عمومی بعنوان بخش اصلی دخل و خرج دولت شامل درآمدهای نفتی، واگذاری دارایی های مالی(انتشار اوراق و فروش سهام شرکت ها) و درآمدها (مالیات و سایر درآمدها) نسبت به سال قبل تفاوت داشت، اما عمده این اختلاف در درآمدهای نفتی بود که از حدود ۵۰ هزار به مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشت.
این لایحه به شدت مورد انتقاد مجلس و البته برخی کارشناسان قرار داشت. به هر صورت پیش بینی درآمد چهار برابری نفت منطقی به نظر نمی رسید، ولی در هر حال دولت معتقد به کسب این درآمد بود و تمام قد سازمان برنامه و بودجه از ارقام خود دفاع کرد. این در حالی بود که مجلس درآمدهای لایحه را غیر قابل تحقق دانسته و بحث رد کلیات عنوان شد.
در همین جریان و ۱۰ روز از ارائه لایحه نگذشته بود که مرکز پژوهش های مجلس و البته تعدادی از نمایندگان از کسری ۳۲۰ هزار میلیاردی بودجه سخن گفتند.

در اصل، اصلاحی انجام نشد!
مجلس که قرار بود لایحه را اصلاح و در امتداد کاهش تورم، عدم کسری بودجه و پشتیبانی از معیشت مردم و اصلاح بخش های ارزی و یارانه ای حرکت نماید، آنرا به کمیسیون تلفیق برد و در نهایت آنچه از کمیسیون خارج شد در صحن علنی مجلس کلیت لایحه رد شد. به هر حال نمایندگان در تلفیق بیش از اصلاح دست به تغییر اعداد و ارقام برده و بیشتر منابعی پیش بینی کرده بودند که از نظر دولت قابل تحقق نبود یا به سراغ بخش های مورد توجه مردم مثل یارانه رفته و مشخص نبود با کدام نگاه کارشناسی دست به چند برابر کردن یارانه ها حتی یارانه ثروتمندان زده بودند، آن هم وقتی که ۱۰ سال است چالش اصلی قانون هدفمندی یارانه ها همین پرداخت هاست و دولت نیز اصلاحی در مورد آن انجام نداده است.
به هر صورت پس از رد کلیات بودجه، دولت، اصلاحات را در دو هفته انجام داد و آورد ولی آنچه باردیگر به مجلس برگشت، تفاوت چندانی با لایحه نداشت و به فوریت مصوب شد.
بعداز گذشت ۱۰۰ روز از رفتن لایحه بودجه به مجلس و تمام چالش ها و حواشی که طی کرد، بودجه ای مصوب شد که اعداد و ارقام آن نه فقط نسبت به لایحه تعدیل نشده بود، بلکه با افزایش سقف همراه شد. جایی که نمایندگان حرف از کسری ۳۲۰ میلیاردی می زدند و این تصور را ایجاد می کرد که مقرر است منابع و مصارف را باتوجه به واقعیات اقتصادی تعدیل کنند، این اتفاق نیفتاد و در نهایت بودجه عمومی دولت از ۸۴۱ هزار میلیارد به بالای ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ یعنی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر به آن اضافه گردید و این سوال را بی پاسخ گذاشت که اگر ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از همان منابع اولیه قابل تحقق نبود این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان چگونه مقرر است محقق شود؟

بودجه می آید و می رود و فقط هیاهو دارد
توافق نهایی دولت و مجلس در مورد لایحه بودجه تفاوتی با سالهای قبل نداشت و قابل پیش بینی بود که در کنار تمامی ایرادات کارشناسی که به لایحه از طرف کارشناسان مطرح می شد، بازی با اعداد و ارقام به جایی می رسد که دولت در ابتدای سال با کسری بودجه مواجه باشد؛ روالی که در چند سال اخیر از شروع ارائه لایحه تا تصویب و اجرا اتفاق افتاده و دولت در همان دو تا سه ماه ابتدایی به دنبال محلی برای جبران کسری بودجه بوده است.

مشخص نیست چه اتفاقی در مجلس می افتد که بودجه در زمان ورود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد و همان نمایندگان بعد از تصویب هم باز از کسری ۳۵۰ هزار میلیاردی سخن می گویند. در بیش از سه ماهی که بودجه بین دولت و مجلس چرخید هیچ تصمیم زیرساختی و اصلاحی نسبت به اتفاق نیفتاد که شاید بتوان گفت در ظاهر اینگونه نیست و حتی در مواردی تصمیماتی اتخاذ شده که در اجرا چالش به وجود آورده است.

هنوز دولت واکنش نداشته اما راهکارش چیست؟
در مورد این کسری ۳۵۰ هزار میلیاردی که مطرح شده هنوز سازمان برنامه و بودجه واکنشی برای تایید یا رد آن نداشته است. البته رد این مساله مستلزم تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهاست یا حذف مصارف و هماهنگی آن با همان درآمد پیش بینی شده در بودجه.
به هر حال در صورت وقوع کسری بودجه این که چه راهکاری از طرف دولت پیشنهاد می شود جای سوال دارد. البته طی چند سال اخیر راهکارهای دولت برای جبران کسری بودجه از برداشت از صندوق توسعه ملی گرفته تا انتشار اوراق و البته در سال قبل حراج اوراق بدهی از طرف بانک مرکزی بوده است و قبل از این هم اعلام شده بود، بودجه در سه سطح پیش بینی شده و در صورت عدم امکان در یک بخش، سطوح دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت.




منبع:

1400/02/26
13:44:19
5.0 / 5
1374
تگهای خبر: اقتصاد , پرداخت , توسعه , سهام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها