استانداردسازی وب گاه های دولتی برای افراد با نیازمندی های خاص

استانداردسازی وب گاه های دولتی برای افراد با نیازمندی های خاص

فی بگیر: دسترس پذیری بدین معناست که افراد با نیازمندی های خاص بتوانند از امکاناتی که بطور عمومی فراهم گشته است، استفاده کنند و به گفته معاون وزیر ارتباطات،  ایجاد دسترس پذیری در سایت های اینترنتی، نیازمند رعایت مجموعه ای از استانداردهاست و رعایت این استانداردها برای طراحی وب گاه های دستگاه های دولتی الزامی است.


به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، پیشرفت فناوری، زندگی در دنیای امروز را بسیار آسان تر کرده است. در سالهای اخیر، فناوری های پیشرفته بمنظور افزایش توانمندی های انسان و برطرف نمودن نقصها و کمبودهای انسانی به کار گرفته می شود و در این میان فناوری های بسیاری تولید شده که می تواند تجربه فعالیت عادی را برای نابینایان و کم بینایان فراهم آورد.
در این راستا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی- رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، درباب نقش استفاده از فناوری های نوین در ایجاد دسترس پذیری اظهار نمود: وقتی از دسترس پذیری صحبت به میان می آید، بدین معناست که افراد با نیازمندی های خاص بتوانند از امکاناتی که بطور عمومی فراهم گشته است، استفاده کنند.
وی افزود: از این حیث، دسترس پذیری از دو جنبه حایز اهمیت است، یکی از منظر ارزشی و اخلاقی که جزو حقوق افراد به حساب می آید. جنبه دیگر که اغلب اوقات نادیده گرفته می شود، این است که برمبنای مطالعات انجام شده، ۷۰ درصد انسان ها در دوره ای از زندگی گرفتار نیازمندی های خاص می شوند. بنابراین، ایجاد دسترس پذیری در سایت های اینترنتی، نیازمند رعایت مجموعه ای از استانداردهاست. بدین منظور در سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجموعه ای از این استاندارها که شامل ۴۰ استاندارد است ترجمه شده و روی درگاه سازمان قرار گرفته و رعایت این استانداردها برای طراحی وب گاه های دستگاه های دولتی الزامی است.

چالش حفظ امنیت صفحه های پرداخت بانکی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ هزار نفر افراد نابینا در کشور وجود دارند، گفت، یکی از چالش های موجود در زمینه دسترس پذیری، چگونگی حفظ امنیت صفحه های پرداخت بانکی بود و به همین دلیل، صفحه پرداخت بانکی خصوصاً در بخش وارد کردن بخش عبارت امنیتی یا کپچا، دسترس پذیر نمی شد.
ناظمی افزود: چالشی که وجود داشت این بود که صفحه مورد نظر به شکلی باید طراحی می شد که علاوه بر حفظ امنیت برنامه، امکان استفاده از آن برای فرد نابینا نیز فراهم می شد. سرانجام استفاده از فناوری کپچای صوتی توانست به حل این چالش کمک نماید. بطوریکه فرد نابینا بجای دیدن عبارت امنیتی، آنرا می شنود و مبادرت به اعمال اش می کند. در همین راستا، مدتی قبل، پست بانک، بعنوان اولین بانک کشور به استفاده از این تکنولوژی اقدام و صفحه پرداخت بانکی خودرا دسترس پذیر کرد.
وی هم چنین با خاطرنشان ساختن اینکه دسترس پذیری علاوه بر داشتن جنبه کرامت انسانی، با جذب کاربران دارای نیازمندی های خاص می تواند مقرون به صرفه باشد، از آمادگی سازمان فناوری اطلاعات ایران برای ارائه مشاوره های لازم بمنظور دسترس پذیر شدن اپلیکیشن شاد (شبکه آموزشی دانش آموز) آگاهی داد.
همین طور امیرحسین سلیمانی- مشاور روشندل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه دسترس پذیری، از شناسایی نرم افزارها و خدماتی که افراد نابینا و کم بینا می توانند کاربر آن باشند گفت و از عدم دسترس پذیر بودن نرم افزارها و اپلیکیشن های داخلی در مقایسه با نمونه های خارجی انتقاد نمود و تصریح کرد: هم اکنون خیلی از اپلیکیشن های داخلی مانند پرداخت های بانکی، تاکسی های اینترنتی و یا کتاب های اینترنتی، با مشکل دسترس پذیری مواجهند و در عمل برای افراد دارای نیازمندی های خاص قابل استفاده نیستند. اما با گام های مثبتی که در این عرصه برداشته شده است، می توان شاهد اقدامات مهمی بود.





منبع:

1399/09/25
12:09:27
5.0 / 5
1040
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها