یك كارشناس خودرو:

كشور ما صنعت مونتاژكاری دارد نه خودروسازی

كشور ما صنعت مونتاژكاری دارد نه خودروسازی

به گزارش فی بگیر خراسان رضوی یک کارشناس خودرو اظهار داشت: کشور ما صنعت خودروسازی ندارد و بهتر است بگوییم ما صنعت مونتاژکاری داریم، بطور ویژه در دو سه دهه اخیر 100 درصد مونتاژکار بوده و متاسفانه سیر نزولی کیفیت خودرو و قیمت تمام شده بالا را در این صنعت شاهد بودیم.


سیامک حجت در گفت و گو با ایسنا، درباب اثر واردات خودرو در صنعت خودرو ایران، اظهار نمود: بطور ویژه در دو سه دهه اخیر ۱۰۰ درصد مونتاژکار بوده و متاسفانه سیر نزولی کیفیت خودرو و قیمت تمام شده بالا را در این صنعت شاهد بودیم. سودجویی برخی افراد در رابطه با صنعت خودرو و عقد قرارداد با شرکت های بی کیفیت برخی کشورها سبب شد ساختار اصلی خودروسازی در ایران به تدریج از دست برود و انگیزه خیلی از قطعه سازان کشور که ریشه اصلی صنعت خودروسازی هستند، خشک شود. من امیدوارم که نگاه مسئولان در این قضیه عوض شود.
این کارشناس خودرو بیان کرد: اگر ورود خودرو همانند دهه های گذشته به صورت غیر هدفمند نباشد و ورود خودرو های باکیفیت و برندهای معتبر جهان به کشور صورت گیرد، اساسا به نفع صنعت خودروسازی و اقتصاد کشور است و می تواند در چند حوزه به صنایع ما کمک به سزایی کند. اول اینکه ورود خودرو های خارجی سبب می شود خودروسازان داخلی کمربندهای خودرا محکم تر ببندند تا بتوانند در فضایی سالم با خودروسازان خارجی به رقابت بپردازند.
حجت افزود: دوم اینکه ورود خودرو های خارجی باکیفیت به اقتصاد کشور کمک می نماید بواسطه اینکه بطور مثال خودرو های خارجی با موتور ۱۶۰۰ سی سی در کلاس اتاق B امروز در جهان، مصرفی حدود ۴ تا ۵ لیتر بنزین در استانداردهای یورو ۶+ دارد، در صورتیکه خودرو های کشور ما در خوشبینانه ترین حالت دو برابر این مقدار یعنی حدود ۱۰ لیتر بنزین در همین کلاس مصرف می کنند که موجب از دست رفتن سرمایه های ملی ما در زمینه سوخت شده و به تبع آن سبب ایجاد گازهای آلاینده و خطرات زیست محیطی می شود، هم چنین سبب از دست دادن ارز آوری کشور درباب صادرات نفت و بنزین شده و در مقابل آن، سرطان و خیلی از مشکلات را برای مردم جامعه و محیط زیست به وجود می آورد که سلامتی مردم را به خطر می اندازند.
ورود خودرو های خارجی اساسا به نفع صنعت خودروسازی کشور است
وی اشاره کرد: ورود هدفمند خودرو های خارجی با برنامه ریزی صحیح اساسا به نفع صنعت خودروسازی کشور است و در دنیا این تجربه ثابت شده که هیچ کشوری نمی تواند درهای خودرا به سمت اقتصاد جهانی ببندد و اگر کشوری درهای خودرا به سمت اقتصاد جهان بست، در صنعت خودرو ورشکسته می شود و شاهد خودرو های بی کیفیت با آلایندگی بسیار بالا و متاسفانه رانتی عظیم خواهد بود.
این مدیرعامل صنعت خودروسازی در پاسخ به این پرسش که ورود خودرو های خارجی چه تحولاتی در کشور ایجاد می کند؟ عنوان کرد: ورود خودرو های خارجی سبب واقعی تر شدن قیمت خودرو در داخل کشور می شود، در نتیجه خودروسازان مجبور هستند خودرا با قیمت های واقعی تطبیق دهند که در نهایت دست واسطه گران صنعت خودرو کوتاه می شود.
حجت افزود: امروزه شاهد آن هستیم که خودروسازان در صنعت خودروی ما سود نمی برند، بلکه کسانی که واسطه گر یا دلال بین خودروساز و مردم هستند، سودهای کلان به جیب می زنند و در عمل دو طرف معامله بازنده هستند. از طرفی خودروسازان که بواسطه پشتوانه پول های دولتی خودرو را تولید می کنند و بگفته خود، خودروهایشان را با ۲۰ تا ۳۰ درصد ضرر می فروشند، اساسا به بیت المال و منابع ملی لطمه وارد می کنند. از طرف دیگر مردم نیز خودرو های گران بی کیفیت می خرند.
وی بیان کرد: تنها کسانی در صنعت خودرو سود می برند که زالوهای این صنعت و واسطه گر هستند و روزانه سودهای چندین میلیاردی به دست می آورند. اگر خودرویی وارد کشور می شود، امید آنست که مانند سالهای گذشته این سود برای افراد محدود و خاصی نباشد. سالهای قبل، هنگام ثبت سفارش خودرو های خارجی، در یک دقیقه چند هزار خودرو خریداری می شد که بعدها مشخص شد توسط یک شخص خاص خریداری شده، پس از آن سایت بسته می شد.
حجت افزود: این نشان می داد پشت این قضیه دست هایی دخیل هستند که نمی خواهند این خودرو ها توسط مردم عادی ثبت سفارش و خریداری شود، بلکه یک طیف مشخص با سرمایه های کلان این ثبت سفارشات را انجام داده و سودهای بسیار هنگفتی می بردند، آنها همان گروهی هستند که در فضای درخلال صنعت خودروسازی و مصرف کننده واقعی قرار گرفتند و این زنجیره فاسد است. امیدوارم در سالهای آینده، ورود خودرو توسط نماینده انحصاری صورت نگیرد، میزان تعرفه آنها مشخص شود و اگر مقرر است سودی از ورود این خودرو ها به دست آید، فقط به دست افراد خاص نرسد و به جیب مصرف کنندگان و مردم برسد.
سهام خودروسازان در ایران عددهای واقعی نیست
این کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که بعد از عرضه خودرو های خارجی در داخل کشور، شاهد چه تغییراتی در سهام شرکت های خودروسازی خواهیم بود، اظهار داشت: سهام خودروسازان در ایران عددهای واقعی نیست. زمانی که ارزش سهام شرکت ایران خودرو را با سهام کارخانه رنو یکی می دانند، کاملا مشخص است، این ارقام واقعی نیستند و این مقایسه درست نیست. همانطور که قیمت خودرو در ایران واقعی نیست، به تبع آن ارزش سهام خودروسازان ما نیز حقیقی نیست. زمانی که ارزش سهام ایران خودرو و سایپا با چندین هزار میلیارد بدهی ظرف چند ماه چندین برابر می شود، مشخص است قیمت سهام واقعی نیست.
وی ادامه داد: در تمام دنیا شرکت هایی که ورشکسته هستند، بطور مثال سهام شرکت را با یک دلار یا یک یورو می فروشند و بدهی های شرکت را نیز به عهده خریدار می گذارند تا از محل منابع آن و دارایی های منقول و غیر منقول، بدهی های شرکت را تسویه کنند، حال معین نیست در کشور ما خودروسازان ورشکسته با این حجم بالای بدهی، چگونه ارزش سهامشان روز به روز بیشتر می شود؟ اساسا از نظر کارشناسان صنعت خودرو و هر فرد آگاهی، شرایط قیمت گذاری خودرو در کشور ما عادی نبوده و قیمت ها واقعی نیست.
این مدیرعامل صنعت خودروسازی افزود: ما مدلهای اقتصادی مختلفی در جهان داریم، بطور مثال در کشور چین حدود ۱۰۰ برند ملی یا غیر ملی خودرو تولید می کنند و خود چین نیز تولیدکننده خودرو های ملی و خودرو های اروپایی و آمریکایی بوده، درهای چین به روی خودروسازان باز است و سهام شرکت هایش هر روز افزایش می یابد.
حجت افزود: برندهای مطرح و بزرگ چین و شرکت هایی که قسمتی از آنها دولتی است، نشان میدهد که نه فقط با ورود خودرو های خارجی به کشور چین، ارزش سهام این شرکتها کاهش نیافته، بلکه چندین برابر افزایش یافته، برای اینکه آنها خودرا با معیارهای جهانی به روز کرده، کیفیت، تنوع و قیمت تمام شده خودرو های خودرا با قیمت جهانی تطبیق دادند و برمبنای تیراژ فروش و تنوع تولید، ارزش سهام خودرا بالا می برند، نه برمبنای حباب به وجود آمده در بازار و استفاده از شرکت های کارگزاری برای بالا بردن قیمت ها به صورت مصنوعی.
برای واردات خودرو می توان کشور چین را مدل قرار داد
این کارشناس خودرو اشاره کرد: بالا رفتن ارزش سهام شرکت های داخلی هیچ ربطی به ورود خودرو ندارد. اگر قرار باشد ورود خودرو به صورت صحیح صورت گیرد، کشور چین بعنوان بزرگترین شریک اقتصادی بهترین مدل اقتصادی برای کشور ماست و می توانیم از مدلهای آنها استفاده نمائیم، البته اگر عقلانیت در تصمیم گیری حاکم باشد.
وی عنوان کرد: در زمینه گمرکات، ما نه فقط در ورود خودرو، بلکه درباب ورود تمام کالاهای اساسی، ترخیص سخت و مشکلی داریم و این ایراد ساختاری کشور ماست. قطعه سازان مظلوم داخلی با شرایط سخت تحریم، دلار و بدعهدی خودروسازان در پرداخت ها باز هم قطعه های باکیفیت تولید می کنند و این ایراد به قطعه سازان داخلی وارد نیست. دست های پشت پرده که قطعات را از قطعه سازان گرفته و پس از یک سال با آنها تسویه حساب می کند، سبب می شود، ارزش پرداختی به قطعه سازان باتوجه به تورم به نصف یا یک سوم کم شود و قطعه ساز ۷۰ درصد ارزش سرمایه در گردش خودرا از دست بدهد که این سبب نابودی صنعت قطعه سازی می شود.
این کارشناس خودرو با اشاره به نقش واسطه گران اشاره کرد: در کشور ما پس از تولید خودرو توسط خودروساز، واسطه گران یا دلالان این صنعت با ثبت اسامی صوری چندین هزار خودرو را خریداری و در انبارهای خود دپو کرده و این خودرو ها را وارد بازار نمی کنند، در نتیجه عدم تعادل عرضه و تقاضا سبب به هم ریختن بازار شده و عملا تقاضا در بازار بیشتر از عرضه می شود که این عمل با خواسته مفسدان اقتصادی و کسانی که از رانت های اطلاعاتی و ارتباطی استفاده می نمایند، هم راستاست و طبیعتا سود را این دلالان می برند. امسال نیز درباب خودرو های داخلی شاهد چنین اتفاقاتی بودیم که بعدتر نیز به خودرو های وارداتی نیز بسط پیدا کرد و سبب دو برابر شدن قیمت آنها شد.
حمایت بی حساب دولت از دو خودروساز داخلی سبب ایجاد بازاری سیاه و سفید شد
حجت به ایسنا اظهار داشت: دو دلیل عمده افزایش قیمت سه تا چهار برابری این خودرو ها این بود که اولا افزایش قیمت خودرو های داخلی، روی قیمت خودرو های وارداتی تاثیر گذاشت و دوم این که عدم ورود خودرو های خارجی و بالا رفتن قیمت دلار سبب گران تر شدن قیمت خودرو های خارجی در بازار ایران شد. بزرگترین ایرادی که به تمام دولت های ما وارد بوده این است که حمایت های بی حساب و مخرب دولت از دو فرزند ناخلف و دردانه صنعت خودرو، سبب عدم ورود خودرو های خارجی و تبدیل بازار به بازاری سیاه و سفید شد و مردم را مجبور کرد که از خودرو های داخلی بی کیفیت با قیمت بالا استفاده کنند، در نتیجه مردم مجبور شدند جهت استفاده و خرید خودروی خارجی چندین برابر قیمت واقعی پرداخت کنند.
وی افزود: در چند دهه گذشته مردم ایران برای خرید خودروی خارجی حدودا حدود دو برابر قیمت واقعی خودرو ها هزینه می کردند، اما امروز نزدیک ۴۰۰ درصد یا چهار برابر قیمت خودرو پول پرداخت می کنند که این امر سبب هدر رفتن منابع ملی ما می شود. تولید خودرو های بی کیفیت داخلی، اقتصاد ایران را نابود کرده است.
این کارشناس صنعت خودرو اشاره کرد: دولت از یک طرف با ریختن پول های بی حساب و کتاب از محل بودجه خود به چاه ویل خودروسازان سبب غرق بیشتر خودروسازان در گنداب خود می شود که این کار هیچ ثمره ای از لحاظ صنعتی، اقتصادی و منافع ملی ندارد و تنها سبب غرق بیشتر خودروسازان شده و در نتیجه سودهای چند هزار میلیارد تومانی برای واسطه گران یا دلالان صنعت خودرو به ارمغان می آورد و تنها آنها را پروارتر می کند و عملا هیچ خروجی برای کشور ندارد.
وی ادامه داد: از جانب دیگر مردمی که می توانند با خرید خودروی باکیفیت خارجی یک مسیر را با چهار لیتر بنزین طی کنند، مجبور هستند با خرید خودرو های بی کیفیت داخل سرمایه های ملی را دور ریخته و دو برابر بنزین مصرف کنند، در نتیجه علاوه بر هدر رفتن سرمایه های ملی سبب آلودگی بیشتر هوا، به خطر افتادن سلامت خود و نابودی محیط زیست می شوند، در نهایت سالانه افراد زیادی از بین می روند. متاسفانه این سناریو هر سال تکرار می شود، البته دلسوزان ملت، صنعت و اقتصاد ایران بارها و بارها این مهم را متذکر می شوند، اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد. امیدواریم این نگاه تغییر پیدا کند.
حجت در پاسخ به این پرسش که آیا تامین کسری بودجه از محل تعرفه واردات، تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور دارد، اظهار داشت: اگر تامین کسری بودجه از محل گرفتن تعرفه های گمرکی بابت واردات، برمبنای هدفمندی، عقلانیت و منافع ملی باشد، می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک نماید. در تمام دنیا واردات خودرو مرسوم بوده، اما در بعضی کشورها مانند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تعرفه های واردات خیلی کم است، در بعضی کشورها مانند ترکیه یا هند خودرو با تعرفه صددرصدی وارد می شود و آزاد است اما در هرحال واردات خودروی خارجی دارند، باید مالیات و عوارض خودرو را بدهند و این تعرفه ها را در راه منافع ملی و صرفه اقتصادی کشور هزینه کنند.
این مدیرعامل صنعت خودروسازی اظهار داشت: دولت می تواند درآمد حاصل از محل تعرفه های گمرکی خودرو های وارداتی را در زمینه سرمایه گذاری در کارهای زیربنایی، صنایع سنگین، صنایع مادر، راه ها، ریل سازی، گردشگری، صنعت خودروسازی، آموزش و پروش، بهداشت و... هزینه کند و به شرط درست انجام شدن کار هیچ منافاتی با منافع ملی و اقتصاد کشور ندارد.
وی درباب تاثیر وضع تعرفه های سنگین واردات خودرو بر عملکرد سرمایه گذاران بازار عنوان کرد: کسانی که در بورس ما روی خودرو سرمایه گذاری می کنند، بازنده هستند، برای اینکه در این دو، سه سال که ورود خودرو به کشور ممنوع شده، ارزش سهام شرکت های خودرویی در بورس به صورت کاذب و حباب وار بالا رفته اما در یک اقتصاد سالم، ضرری متوجه سهام داران شرکت های خودرویی نخواهد بود. در کل واردات خودرو برای سرمایه گذاران این صنعت و قطعه سازان بسیار عالی خواهد بود، برای اینکه این سرمایه گذاران مجبور هستند خودرا با واقعیت های جامعه تطبیق دهند و اگر قرار باشد خودرو یا قطعات خودرو تولید کنند، تلاش و همت مضاعفی را صرف تولید خودرو یا قطعات باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی می کنند.




منبع:

1399/09/24
13:50:23
5.0 / 5
987
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , اقتصاد , پرداخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها