موافقت مجلس با دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شركت ها در بورس

موافقت مجلس با دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شركت ها در بورس

مجلس با دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شركت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس ایران از راه صرف سهام با سلب حق تقدم موافقت نمود.


به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، در جلسه علنی امروز چهارشنبه نمایندگان با ۱۶۸ رای موافق تصویب کردند که لایحه افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس ایران از راه صرف سهام با سلب حق تقدم به صورت دو فوریت بررسی شود.
اسماعیل جلیلی معاون حقوقی وزارت اقتصاد در توضیح این لایحه گفت: لایحه ای که امروز تقدیم مجلس شد لایحه ای برای افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از راه صرف سهام با سلب حق تقدم است. یکی از تاکیدات و سفارش ها در کمیسیون های مجلس و جلسات علمی در حوزه بازار سرمایه تقویت و استمرار تعمیق بازار سرمایه و بورس بود. بنابراین دولت در تیر ماه سالجاری دو فوریت لایحه ای را تصویب کرد و در اول مرداد ماه آنرا تقدیم مجلس کرد.
وی اضافه کرد: با این لایحه دستگاه های اجرایی که شرکت های بورسی را تحت کنترل و تملک دارند برای تأمین مالی طرح های جاری و توسعه مد نظر با افزایش سرمایه موافقت می کند که آنرا منوط به عرضه سهام آنها در بورس می کنند. یعنی با این کار هم رویکرد تأمین منابع و افزایش سرمایه مدنظر است و هم این که با صرف سهام شرکت با سلب حق تقدم شرکت اقدامی صورت می گیرد که نتیجه آن کمک به سهامداران خرد است و فرصتی برای شرکت های بورسی است که رابطه آنها با منابع دستگاه های اجرایی قطع شده و صرفاً از محل صرف سهام در بازار سرمایه به تأمین مالی و اجرای طرح ها عمل کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که مجلس با تصویب دو فوریت این لایحه هر چه زودتر وارد بررسی جزئیات آن شود.
عبدالعلی رحیمی نماینده سروستان بعنوان نخستین مخالف بررسی دو فوریت این لایحه اظهار داشت: حالا وضعیت بورس در شرایط حباب است و انجام این طرح بدون کار کارشناسی درست نیست حالا بازار بگونه ای شده است که شرکت ها دست در جیب مردم کرده و تنها تورم ایجاد می شود.
جعفر قادری نماینده شیراز بعنوان نخستین موافق این دو فوریت اظهار داشت: استقبال مردم به بورس خیلی خوب است با عنایت به تقاضای زیاد باید تلاش شود عرضه بموقع باشد تا حباب قیمتی ایجاد نشود، یکی از این راه ها عرضه کافی متناسب با تقاضای سهام است. حالا بهترین فرصت برای واگذاری سهام جهت تکمیل طرح های نیمه تمام و شروع طرح های جدید بوده تا مردم سرمایه های خویش را برای سرمایه گذاری صرف کنند و به بازارهای دیگر مثل سکه و مسکن نروند. اقدامی که به اقتصاد کشور و تأمین مالی شرکت ها برای سرمایه گذاری کمک می نماید.
علی بابایی نماینده ساری بعنوان مخالف دیگر این دو فوریت اظهار داشت: مردم روزانه بسیار در بورس سرمایه گذاری می کنند اما مشخص نیست این سرمایه ها در کدام شرکت ها و در چه طرح هایی سرمایه گذاری می شود. اینها شفاف نیست مردم به دولت اعتماد ندارند خدای نکرده شرایط همچون وضعیت بانک ها و موسسات مالی نشود.
کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا بعنوان موافق دیگر دو فوریت این لایحه اظهار داشت: باید مدیریت درست در بازار بورس وجود داشته باشد با این لایحه شرکت ها می توانند افزایش سرمایه داشته باشند که این به اقتصاد کمک می نماید البته مجلس هم لازم است نظارت های کافی را داشته باشد.




منبع:

1399/05/15
22:11:26
5.0 / 5
1839
تگهای خبر: اقتصاد , توسعه , دستگاه , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها