معاون وزیر اقتصاد اعلام كرد

سهم ۲ و نیم درصدی بنزین در سبد خانوار

سهم ۲ و نیم درصدی بنزین در سبد خانوار

به گزارش فی بگیر معاون وزیر اقتصاد سهم بنزین در سبد خانوار را 2.5 درصد عنوان نمود و اظهار داشت: این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط 2.5 درصد اقتصاد یك خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. از طرف دیگر در صورت صادرات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین، 14 هزار میلیارد تومان درآمد برای كشور ایجاد می شود.


به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، محمدعلی دهقان دهنوی اظهار نمود: بطور متوسط روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در كشور تولید می شود. اگر بتوانیم ۱۰ میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بكاهیم و با نرخ ۵۰۰۰ تومان در خلیج فارس بفروشیم، با در نظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل كشور، روزانه حدود چهار میلیارد تومان و سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می شود.
وی اظهار داشت: هم اكنون، شرایط اقتصادی مردم به شكلی نیست كه بتوانند نرخ ۵۰۰۰ تومان بابت هزینه بنزین را تحمل كنند و هدف فعلی سیاست اقتصادی دولت بر این است كه توزیع سوخت با نرخی عادلانه تر صورت گیرد.

نزخ بنزین در كشورهای همسایه
دهقان دهنوی كه شامگاه گذشته در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سخن می گفت، اظهار نمود: نرخ هر لیتر بنزین در عربستان ۶۲۰۰ تومان، در امارات ۶۴۰۰ تومان، در افغانستان ۷۰۰۰ تومان، در پاكستان ۸۰۰۰ تومان، در تركیه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و در كشورهای پیشرفته ای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان و در تركمنستان حدود ۵۰۰۰ تومان به پول ایران فروخته می شود.
معاون وزیر اقتصاد سهم بنزین در سبد خانوار را بطور متوسط ۲.۵ درصد عنوان نمود و اضافه كرد: این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط ۲.۵ درصد اقتصاد یك خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.
او با اشاره به اینكه افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی سایر خدمات نیست، اضافه كرد: اگر نرخ بنزین ۵۰ درصد افزایش یابد به این معنا نیست كه نرخ خدمات حمل و نقل جاده هم ۵۰ درصد افزایش می یابد، باید بررسی كرد كه سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می شود.

قیمت واقعی بنزین ۵۰۰۰ تومان است
دهقان دهنوی اشاره كرد: كمی قبل تر بنزین ۵۰۰۰ تومانی را با هزار تومان به مردم عرضه می كردیم حال می خواهیم تفاوت ۴۰۰۰ تومانی را عادلانه میان مردم تقسیم نماییم. روش عادلانه این است كه به قشر ضعیف تر یارانه بیشتری اختصاص پیدا كند به این نوع تقسیم «سود باز توزیع درآمد» می گویند.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اظهار داشت: طبق این روش، آنها كه از سطح درآمد بالاتری برخوردار می باشند باید هزینه بیشتری برای سوخت بدهند. ولی كم درآمدها به درآمد می رسند، طبق الگوی ارائه شده دولت هر خانوار چهار نفره ماهانه ۱۷۲ هزار تومان یارانه بنزین دریافت خواهدنمود. البته ۶۰ لیتر هم سهمیه بنزین برای یك خودرو دریافت می كند.
دهقان دهنوی افزود: وقتی سوخت گران شود مردم به خرید خودرو های ارزان ترغیب می شوند و خودروسازها هم در صدد ارتقای سطح خط تولید خود بر می آیند تا خودرو های كم مصرف تولید كنند؛ بدین سان سوخت كمتری مصرف می شود و هوا كمتر آلوده خواهد شد.
وی اظهار داشت: طبق قانون هدفمندی یارانه ها دولت می توانست ۲۰ درصد از محل افزایش نرخ بنزین را برای جبران كسری بودجه خود بردارد، اما این كار صورت نگرفت، پس دولت هیچ نفعی از این جریان نمی برد.




منبع:

1398/08/27
13:29:36
5.0 / 5
4648
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , خدمات , سود
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها