دلهره مشتریان و سكوت مراجع بانكی!
به گزارش فی بگیر اخبار متناقض درباره هك شدن حساب های بانكی یا برداشت هایی كه از حساب مشتریان انجام و كلاهبرداری شده سبب شده مشتریان بانكی در نگرانی و اضطراب باشند. در این بین بانك مركزی هنوز موضع مشخصی نشان نداده تا بتواند فضای موجود را تا حدی آرام كند.
به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، این كه هر مدت یكبار مبحث هك حساب بانكی یا كلاهبرداری از راه تراكنش های غیرمجاز مطرح می شود، ماجرای جدیدی نیست و گاها اخباری در ارتباط با برداشت از حساب برخی مشتریان در بعضی بانك ها به گوش می رسد.
برخی شایعات در مورد برداشت از كارت های بانكی مشتریان و از طرفی پیامك هایی كه از راه بانك برای صاحب حساب ارسال می شود، در چند وقت گذشته ماجرا را كمی جدی تر كرد؛ به صورتی كه برخی مشتریان اعلام نمودند كه از حساب آنها رقمی خارج شده، در حالیكه اصلا برای برداشت پول اقدامی نكرده بودند یا این كه در پیامك های ارسالی بانك برای مشتری كه در نتیجه استفاده از كارت بانكی فرستاده می شود این اعلام وجود داشت كه رمز كارت وارد شده و اشتباه بوده است در حالیكه وی اصلا برای دریافت مبلغ از كارت بانكی خود استفاده نكرده است. مجموع مسائل پیش آمده سبب ایجاد دلهره هایی بین مخاطبان شبكه بانكی شده است.
با این حال، توضیحاتی كه رئیس كل فتای تهران عرضه كرده از این حكایت داشت كه مبحث هك حساب های بانكی نیست، بلكه برداشت های غیرمجاز از حساب های مردم مربوط به كلاهبرداری از راه كارت های بانكی است.
كاظمی گفته كه برخی افراد مدعی كسر از حساب هایشان هستند و دلیل را هك شدن اعلام می كنند، اما باید بدانند مبحث هك و نفوذ به سیستم بانكی نبوده و برداشت غیرمجاز از راه روش فیشینگ و استفاده از درگاه های جعلی انجام شده كه دلیل كسر از حساب آنها سرقت اطلاعات بانكی با فیشینگ است.
در فیشینگ اطلاعاتی نظیر كلمه كاربری، رمز عبور، شماره ۱۶ رقمی عابر بانك، رمز دوم و CVV۲ را از راه ابزارهای الكترونیكی ارتباطات به سرقت رفته و مورد سوءاستفاده قرار می گیرد.
این در حالی است كه مقرر است بزودی رمز دوم یك بار مصرف در دستور كار شبكه بانكی قرار گیرد كه گفته می شود، این چنین كلاهبرداری را به حداقل می رساند؛ سیسایتی كه از اول دی ماه اجرا می گردد.
با این وجود طی سال های اخیر، گرچه توسعه در حوزه بانكداری الكترونیك توانسته گام مهمی در حوزه بانكی باشد، اما حفظ امنیت اطلاعات بانكی مورد توجه بوده است كه در این رابطه آمار و اطلاعات و آنچه كه مسؤلان مربوطه اعلام می كنند نشان از این داشته كه ارقام كمی هم در نتیجه تراكنش های غیرمجاز در فضای الكترونیك كلاهبرداری نشده است.
حدود دو سال پیش بود كه آذری جهرمی - وزیر ارتباطات -اعلام كرد در یك فاصله شش ماهه حدود ۴۲ میلیارد تومان كلاهبرداری و تراكنش غیرمجاز در فضای الكترونیك انجام شده است.
وی البته در آن زمان از مسؤلان بانكی خواسته بود كه مبحث را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند و گفته بود كه با عنایت به حجم بالای شكایات و همینطور برداشت های غیر مجاز بانكی و از طرفی عدم مسئولیت بانك ها در این مورد از شبكه بانكی می خواهم كه به ارتقای امنیت در حوزه الكترونیك توجه ویژه داشته باشند.
در عین حال كه جلالی - رئیس سازمان پدافند غیرعامل - هم در هشدارهایی نسبت به مبحث پایداری سامانه های بانكی پایدار تاكید كرده بود "با توجه به اینكه بخش زیادی از سامانه های بانكی در بانك مركزی وابسته به سامانه های خارجی است، صدمه پذیری هایی در این زمینه وجود دارد. در بانكهای كوچك تر معمولا استفاده از سامانه های داخلی مورد توجه قرار گرفته و ما آنها را كنترل می نماییم با این وجود از نظر سازمان پدافند غیرعامل، صدمه پذیری در بانك مركزی و در حوزه سامانه های بانكی جدی بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. "
واكنش بانك مركزی هم این بود كه از نظر بانك مركزی امنیت در حوزه بانكداری الكترونیك وجود داشته و نتایج آن مشخص است.
اما این روزها با وجود تنش هایی كه در نتیجه انتشار شایعات یا اخبار مختلف در مورد وضعیت برداشت از حساب های بانكی وجود دارد، بانك مركزی بعنوان مرجع اصلی در نظام بانكی تا كنون هیچ واكنشی رسمی نداشته و اطلاع رسانی نكرده است. در حالیكه به نظر می آید در شرایط موجود اعلام موضع بانك می تواند سهم بزرگی در آرامش مخاطبان شبكه بانكی و ایجاد اطمینان در آنها داشته باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب