به همت محققان دانشگاهی صورت گرفت

ساخت دستگاه عارضه یابی زیربخش های برق و الكترونیك خودرو های تولید داخل

ساخت دستگاه عارضه یابی زیربخش های برق و الكترونیك خودرو های تولید داخل

فی بگیر: پژوهشگران دانشكده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت ˮدستگاه عیب یاب و شبیه ساز خودكار كامپیوتری برای صحه گذاری/عارضه یابی پلت فرم اكومكس خودروˮ شدند.


به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، بر مبنای گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO)، سهم كشورهای در حال توسعه از تصادفات جاده ای به ۹۰ درصد می رسد كه تاكیدی بر كمرنگ بودن مقوله های "ایمنی، كنترل كیفیت و رعایت الزامات و استانداردها" در تولید خودرو در كشورهای در حال توسعه است.
هم اكنون شركت های معتبر خودروسازی جهان نظیر فورد، جنرال موتورز و مرسدس بنز با طراحی و توسعه سیستم های كامپیوتری عیب یاب خودرو به دنبال افزایش هوشمندسازی تولید خودرو و ارتقای چشم گیر كیفیت و ایمنی خودرو ها جهت دستیابی به خودروهایی با خطا (عیوب) صفر هستند. مزایای سیستم ‎های عیب یاب خودكار (اتوماتیك) خودرو شامل شناسایی عیب در مراحل آغازین و طراحی خودرو، بهبود بهره وری و قابلیت اطمینان خودرو، كاهش هزینه های نگهداری و تعمیر خودرو و پیشگیری و كاهش حوادث و تصادفات است. ضمن آنكه هرچه در مراحل اولیه تولید، عیوب خودرو شناسایی و مرتفع شود، ضمن كاهش هزینه های گارانتی برای خودروساز، افزایش سطح كیفیت و ایمنی خودرو و ارتقای چشم گیر رضایت مشتری نیز حاصل می شود. بر این اساس، یكی از انقلاب های مهم صنعت خودروسازی در سال های اخیر، طراحی و بكارگیری سیستم های كامپیوتری عیب یاب خودكار خودرو در مراحل تولید اولیه خودرو است.

در امتداد پاسخگویی به این نیاز مبرم صنعت خودروسازی كشور، اساتید مجرب و متخصصان دانشكده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی دكتر علی رضا فرهادی، استادیار گروه سیستم های دیجیتال دانشكده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف مبادرت به طراحی و ساخت "دستگاه عیب یاب و شبیه ساز خودكار كامپیوتری برای صحه گذاری/عارضه یابی پلت فرم اكومكس خودرو" كرده اند.
این دستگاه از دو بخش اصلی نرم افزار عیب یاب و شبیه ساز و سخت افزار تشكیل شده است كه هر دو بخش كاملا بومی بوده و توسط اساتید مجرب و متخصصان دانشكده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف توسعه یافته است.

بخش سخت افزار شامل دو برد واسط است كه بین دسته سیم ها و BCM و FCM خودرو قرار گرفته و بوسیله آنها سناریوهای تست و شبیه سازی تولید شده توسط نرم افزار عیب یاب به پلت فرم اكومكس نصب شده در خودرو اعمال شده و نتایج تست جهت صحه گذاری/عارضه یابی به نرم افزار شبیه ساز و عیب یاب بازخورد می شود.
بخش سخت افزار همین طور شامل یك دستگاه پورتابل جهت بازخورد نتایج تست های سمعی و بصری و یك منبع تغذیه آمپر بالا جهت شبیه سازی تست های مربوط به باتری است. ارتباط بین نرم افزار و سخت افزار بی سیم بوده و در حین اعمال سناریوی تست، سیگنال های كن سرعت بالا (HS-CAN)، كن سرعت پایین (LS-CAN) و لین (LIN) بصورت برخط مانیتور و به منظور صحه گذاری ثبت می شوند. در صورت وجود عارضه در زیر بخش های پلت فرم برق و الكترونیك خودرو (موسوم به اكومكس)، عارضه ها به تفكیك هر یك از زیر بخش ها، شناسایی شده و در گزارش نرم افزار نشان داده می شود.

این دستگاه عیب یاب كه در دانشكده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف توسعه داده شده است، قادر به گزارش مورد به مورد عارضه ها بوده و گزارش آن هم بصورت كلی تایید (pass) و رد (fail) به منظور عارضه یابی سریع و همین طور جزئی (نظیر گزارش مقدار سیگنال های ورودی و مقدار سیگنال های خروجی حاصله) صورت می گیرد. به علاوه، قسمتی از كالیبراسیون نظیر مقایسه میزان خروجی ها با مقادیر مرجع توسط دستگاه عیب یاب انجام می شود.

خروجی های خودرو صرفا سیگنال الكتریكی نبوده و شامل خروجی های صمعی و بصری نیز می شود. پس جهت تجزیه و تحلیل خروجی های سمعی و بصری، مراحل صحه گذاری خروجی های سمعی و بصری توسط صفحه نمایشگر لمسی دستگاه پورتابلی كه در این طرح توسعه یافته است، در اختیار كاربر قرار می گیرد و از وی خواسته می شود كه در شرایط مختلف، صحت خروجی های سمعی و بصری را تایید یا رد كند. از مشخصات منحصر به فرد این دستگاه امكان تعریف رویه های تست جدید توسط بهره بردار دستگاه (شركت های خودروسازی) بدون نیاز به حضور تولیدكننده دستگاه است.
كمك به ارتقای چشم گیر خودرو های تولید داخل
هم اكنون یكی از معضلات عمده صنعت خودروسازی كشور وجود عارضه در زیر بخش های برق و الكترونیك خودرو است. به سبب بسیار زمان بر بودن تستهای كنترل كیفیت برق و الكترونیك خودرو، هم اكنون تنها تعداد محدودی تست صحه گذاری كنترل كیفیت به خودرو های تولید داخل در انتهای خط تولید قابل اعمال است. با استفاده از دستگاه فوق الذكر تمامی تست های لازم كنترل كیفیت به زیر بخش برق و الكترونیك خودرو در زمان نسبی بسیار بسیار كمتر قابل اعمال بوده و در صورت بروز عارضه، فهرست تمامی عارضه ها گزارش می شود، بدین سبب از تحویل محصول معیوب به مشتری جلوگیری بعمل می آید.

همین طور با ارائه گزارش این دستگاه به سازندگان قطعات برق و الكترونیك خودرو این امكان برای تولیدكنندگان قطعات داخلی خودرو فراهم می شود تا كیفیت محصولات خودرا ارتقا دهند و محصولی با كیفیت بالاتر مانند مشابه خارجی تولید كنند. در نتیجه این دستگاه علاوه بر ارتقای چشم گیر خودرو های تولید داخل سبب پشتیبانی از قطعه سازان داخلی خودرو نیز می شود.



1398/08/16
21:01:07
5.0 / 5
4643
تگهای خبر: استاندارد , تعمیر , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها