اقتصاد ایران در اولین روز هفته

اخبار خوش از حوزه انرژی ناخوش از مسكن

اخبار خوش از حوزه انرژی ناخوش از مسكن

به گزارش فی بگیر پیشی گرفتن ایران از قطر در زمینه ی برداشت گاز از میدان پارس جنوبی و هم چنین كاهش قاچاق سوخت در ماه های اخیر همچون اخبار خوب امروز سرویس انرژی بود؛ با این وجود آمار حوزه مسكن حاكی از افزایش ۹۱ درصدی قیمت و ركود معاملاتی حكایت داشت. البته از سرعت رشد ماهیانه قیمت كاسته شده است.


به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، شاید جلو افتادن ایران از قطر در برداشت از میدان گازی پارس جنوبی یكی از مهم ترین خبرهای اقتصادی در نخستین روز هفته باشد كه وزیر نفت آنرا اعلام نمود. برداشت از این میدان كه بین ایران و قطر مشترك است، از سال ۱۳۸۰ در هر دو كشور شروع شد و تا شش سال بعد همتراز بود، اما بعد از آن به مدت هشت سال قطر در برداشت گاز از بزرگ ترین میدان گازی جهان از ایران پیشی گرفت و در حالیكه ظرفیت تولید گاز قطر در میدان پارس جنوبی در آن هشت سال، به ۶۰۰ میلیون مترمكعب رسید، ظرفیت تولید ایران ۲۸۵ میلیون مترمكعب در روز بود. طبق آخرین گفته وزیر نفت، حالا ما روزانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمكعب گاز از پارس جنوبی برداشت می كنیم كه به معنای پیشی گرفتن از كشور قطر است. جزئیات بیشتر را این جا بخوانید.

قاچاق سوخت كاهش یافت
شدت گرفتن قاچاق بنزین و گازوئیل به دنبال نوسانات نرخ ارز كه سود این سوخت ها را برای قاچاقچیان وسوسه انگیز می كرد به یكی از دغدغه های یك سال اخیر تبدیل گشته بود. طبق برخی آمار روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین از كشور قاچاق می شود. با این وجود امروز سردار علی مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز درباره اقدامات انجام گرفته در این زمینه اظهار نمود: خوشبختانه در ماه های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، به صورتی كه نتایج این اقدامات سبب كاهش قاچاق سوخت شده است.

ژاپن باز هم معافیت نفتی از آمریكا می خواهد
خبر دیگر از حوزه انرژی این كه پالایشگاه های ژاپنی تحت معافیتی كه ژاپن در نوامبر از آمریكا دریافت كرد، تا مارس به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد. تاكاشی تسوكیوكا، رئیس انجمن نفت ژاپن اظهار داشت: صنعت پالایش نفت ژاپن همچنان از دولت می خواهد معافیت از تحریم های آمریكا ضد صادرات نفت ایران را بعد از آخر مدت ۱۸۰ روز در مه، تمدید كند. با این وجود پالایشگاه های ژاپنی می توانند از سایر كشورهای خاورمیانه نفت مورد نیاز خویش را تأمین كنند.

مسكن گران تر شد؛ معاملات كمتر
قیمت ها در بازار مسكن كه در راه ركود تورمی قرار گرفته با وجود كاهش سرعت نرخ رشد قیمت كماكان رو به بالا حركت می كند. امروز بانك مركزی آخرین تحولات بازار مسكن شهر تهران را اعلام نمود كه نشان داده است میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسكونی در شهر تهران طی دی ماه ۱۳۹۷ به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده كه نسبت به ماه قبل ۲.۵ درصد و ماه مشابه سال قبل ۹۰.۸ درصد رشد یافته است. از جانب دیگر اما تعداد معاملات آپارتمان های مسكونی شهر تهران ۶۷۰۰ مورد بوده كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ دهم و ۶۴.۶ درصد كاهش یافته است. جزئیات بیشتر را در این لینك مشاهده كنید.

آخرین نرخ ها از بازار طلا، سكه و ارز
سری هم به بازارهای طلا و ارز بزنیم. بازار ارز هفته جاری را با ثبات نسبی نسبت به هفته گذشته آغاز كرد، در بازار طلا هم قیمت سكه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز به چهار میلیون و ۱۵۵ هزار تومان رسید. بانك ها امروز هر دلار آمریكا را ۲۰۰ تومان بالاتر از صرافی های مجاز می خریدند. نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانك ها كه مجوز آن در نیمه نخست امسال از جانب بانك مركزی به بانك ها داده شد، امروز (ششم بهمن) نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بود و بانك ها امروز هر دلار آمریكا را ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان می خریدند. این در شرایطی است كه برپایه اعلام بانك مركزی نرخ خرید هر دلار آمریكا در صرافی های مجاز ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان بود.

برای نجات تولید، فرصت درنگ نیست!
افزایش ناگهانی تورم كه حالا آمارهای مركز آمار، حكایت از ۴۰ درصدی بودن آن دارد سبب شد همه توجهات به سمت مقوله "تورم" جلب شود و همه بحث ها حول محور لزوم كنترل تورم بچرخد. با این وجود پدیده دیگری هم در حال گسترش بود كه در آن شرایط و مخصوصاً با شروع تحولات در تیم اقتصادی دولت و بی وزیر ماندن چند وزارت كلیدی برای چند ماه از آن غفلت شد. این پدیده تازه "ركود" است كه حالا در حال گسترش است. یكی از علل اصلی تولید این ركود، افزایش قیمت ارزهای خارجی است. واقعیت این است كه چرخه تولیدات داخلی برای تكمیل شدن به "مواد اولیه" و "ماشین الات صنعتی" خارجی نیازمند است. در چنین شرایطی تسهیل ورود این اقلام مهمترین اقدامی است كه برای حفظ تولید می توان انجام داد. بخشی از این تسهیلات، ارزی و بخش دیگر آن مقرراتی است.

ركورد خرید گران ترین خانه در آمریكا شكسته شد
اما خرید یك خانه به مبلغ ۲۳۸ میلیون دلار توسط یك میلیاردر آمریكایی كه ركورد جدیدی را به ثبت رساند، از اخبار جالب توجه امروز بود. كن گریفین، میلیاردر ۵۰ ساله آمریكایی و بنیان گذار صندوق پوشش ریسك " سیتادل" كه با ۹.۶ میلیارد دلار ثروت در رده صد و سی هشتم ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد، با خرید یك پنت هاوس در شهر نیویورك به ارزش ۲۳۸ میلیون دلار، ركورد خرید گران ترین خانه در آمریكا را به نام خود ثبت نمود.

سدهای تهران هنوز پر نشده است!
استان تهران سال آبی قبل شرایط بسیار سختی را به لحاظ بارش ها و میزان ذخیره برف تجربه كرده بود كه همین عامل سبب شده است با وجود بارندگی های مناسبی كه طی چهار ماه اخیر داشته ایم ولی همچنان ذخایر سدهای پنجگانه استان تهران حدود ۲۵ میلیون مترمكعب كمتر از مدت مشابه سال گذشته باشد. مدیرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این كه میزان بارندگی های استان تهران از آغاز سال آبی جاری تابحال به حدود ۱۸۰ میلیمتر رسیده است، اظهار داشت: این میزان بارش نسبت به میانگین ۴۰ سال قبل استان، بیشتر از ۶۰ درصد افزایش پیدا كرده است. متوسط میانگین نزولات جوی تهران حدود ۱۱۰ میلی متر است كه تابحال بیشتر از ۱۸۰ میلیمتر بارندگی در استان به ثبت رسیده است.



1397/11/06
23:49:29
5.0 / 5
4888
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , دلار , سود
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها