كشاورزان شرق اصفهان حقابه خود از زاینده رود را مطالبه كردند

كشاورزان شرق اصفهان حقابه خود از زاینده رود را مطالبه كردند

فی بگیر: گروهی از كشاورزان و باغداران شرق اصفهان روز پنجشنبه با حضور در مسجد گلزار خوراسگان خواستار رسیدگی به مشكلات معیشتی و تخصیص نیافتن حقابه های خود از رودخانه زاینده رود شدند.


به گزارش فی بگیر به نقل از ایرنا، این كشاورزان و باغداران از مناطق و شهرهای شرقی اصفهان همچون زیار، ورزنه، اژیه، هرند، برآن همراه با خانواده های خود در محل یاد شده گرد هم آمدند و بر توجه بیشتر مسئولان برای حل معضلات كشاورزان و اجرای وعده های مدیران كشور تاكید نمودند.
حیدرعلی عابدی و ناهید تاج الدین نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این جمع حضور داشتند.
این 2 نماینده به همراه 17 نماینده دیگر استان اصفهان 14 آذر امسال در اعتراض به آنچه كه 'عدم تحقق وعده های دولت برای تامین هزینه های حوزه آب در لایحه بودجه سال آتی ' خواندند از سمت نمایندگی مردم این استان در مجلس شورای اسلامی اعلام استعفا كرده اند.
این جمع همین طور با امضای چند طومار با بیان مشكلات خود اظهارداشتند كه خشكسالی و جاری نشدن زاینده رود برای كشت، مشكلات معیشتی آنان را در سال های اخیر دو چندان كرده است.
كشاورزان و باغداران قبل از این و در سال های گذشته و بخصوص در ماه های اخیر با حضور در بعضی مكان های از قبل اعلام شده خواستار تخصیص حقابه خود برای كشت پائیزه شدند.
همچنین كشاورزان شرق و غرب اصفهان باز امسال و در چند نوبت با حضور و اجتماع در نقاط مختلف كلانشهر اصفهان خواستار بازگرداندن حقابه خود از زاینده رود شده و مسئولان را به حل مشكلات خود فراخوانده بودند.
كاهش بارش در سال زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مركزی ایران كه زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به حساب می آید، سبب شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود باز به حداقل خود برسد و امكان تخصیص آب برای كشت كشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.
شرایط ذخیره آب در سد زاینده رود به گونه ای است كه مسئولان تنها برای تامین آب آشامیدنی قادر به برنامه ریزی هستند و تخصیص آب برای كشاورزی را به افزایش بارندگی در ماه های آینده و افزایش ذخیره سد موكول كرده اند.
حوضه آبریز زاینده رود دارای 26 هزار و 917 كیلومتر مربع است كه 92.9 درصد آن در استان اصفهان و 7.1 درصد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
اكنون از یكهزار و 400 میلیون مترمكعب حجم سد زاینده رود تنها 135 میلیون مترمكعب یعنی 9 درصد آن آب دادر این سد ذخیره شده است.
زاینده رود به طول بیشتر از 380 كیلومتر، بعنوان بزرگترین رودخانه منطقه مركزی ایران از كوه های زاگرس مركزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می ریزد.
این رودخانه در یك دهه اخیر به سبب خشكسالی و كمبود منابع آبی به رودخانه فصلی تبدیل گشته و در بیشتر ماه های سال در سطح استان اصفهان با خشكی مواجه میگردد كه این سوژه مشكلات بسیاری را برای بخش های كشاورزی و محیط زیست بوجود آورده است.
6020/ 6022


1397/09/22
13:54:40
5.0 / 5
4486
تگهای خبر: هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها