درخواست وزیر راه و شهرسازی ایران از دولت آذربایجان

تامین مالی راه آهن آستارا

تامین مالی راه آهن آستارا

به گزارش فی بگیر با رسیدن به گام های پایانی كار ساخت راه آهن قزوین به رشت، حالا ایران آماده می گردد تا مرحله پایانی اتصال این راه آهن را به مرز شمال غربی كشور نهایی كنند.



به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، خط ریلی قزوین- رشت- آستارا بعنوان حلقه مفقوده كریدور جنوب به شمال ریلی كشور در طول سال های گذشته بعنوان یكی از اصلی ترین پروژه های عمرانی ایران در دستور كار قرار گرفته و گام نخست آن كه استان گیلان را به شبكه ریلی متصل می كند در مراحل پایانی خود قرار دارد.

با تكمیل این مسیر ریلی كه می تواند یكی از مهم ترین استان های پرمسافر كشور را به راه آهن برساند، ایران تنها یك مرحله دیگر جا خواهد داشت تا با اتصال ریلی به كشور آذربایجان یكی از مهم ترین كریدورهای ریلی منطقه را به بهره برداری برساند.

با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و اتصال این كشور به دریای عمان و آب های آزاد منطقه با تكمیل شدن این كریدور ریلی می توان انتظار داشت بخش قابل توجهی از ترانزیت میان كشورهایی مانند هند و پاكستان به اروپای شرقی با استفاده از این خط ریلی در دستور كار قرار گیرد و با رسیدن بار به آذربایجان امكان تداوم آن تا دریای سیاه هم به وجود آید.

اهمیت بالای این پروژه سبب شده دولت های تهران و باكو در قالب یك طرح مشترك یك پل ریلی مرزی را میان آستارای ایران و آستارای آذربایجان به بهره برداری برسانند تا با به انتها رسیدن مسیر ریلی رشت تا آستارا رسما دو كشور با استفاده از ریل به یكدیگر متصل شوند.

بالا بودن هزینه ساخت این محور ریلی سبب شده ایران نسبت به جذب منابع خارجی برای ساخت این پروژه اقدام نمایند كه دولت آذربایجان خود بعنوان كشور دخیل در این پروژه چندی پیش تامین مالی ۵۰۰ میلیون دلاری این مسیر را تقبل كرد كه البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

این مسئله سبب شده در دیداری كه به تازگی میان عباس آخوندی- وزیر راه و شهرسازی ایران- و وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری های پیشرفته جمهوری آذربایجان انجام شده، بار دیگر تامین مالی این پروژه بعنوان یكی از اصلی ترین گزینه های همكاری دو طرف مطرح شود و آخوندی در جریان این دیدار رسما از سوی آذربایجانی بخواهد كه با تسریع امور مربوط به این طرح تامین مالی این پروژه را در كوتاه ترین زمان ممكن به مرحله نهایی برساند.

با توجه به اهمیتی كه این طرح برای دو طرف خواهد داشت، در صورتیكه تحریم های آمریكا و تهدیدهای این كشور ضد همكاران اقتصادی ایران جدی نشود، می توان انتظار داشت دولت باكو در آینده نزدیك بحث تامین مالی این پروژه را در دستور كار قرار دهد. طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی هم اكنون با انتقال این پروژه از شركت ساخت به شركت راه آهن دولت ایران به صورت جدی مراحل اجرایی این طرح را دنبال خواهد نمود.

خیرالله خادمی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: با عنایت به نیاز پروژه ریلی رشت به آستارا به منابع مالی خارجی از چندی پیش ایران و آذربایجان مذاكرات مثبتی را به منظور تامین مالی این پروژه از جانب دولت باكو در دستور كار قرار دادند كه پیش بینی می گردد نتایج مثبتی به همراه خود خواهد آورد.

با توجه به اینكه احیانا زمان ساخت این پروژه قدری طولانی خواهد شد، این جابه جایی زمان بر خواهد بود اما در نهایت آنچه كه بیشترین اهمیت را دارد، مطرح بودن این طرح بعنوان یك اولویت مهم در دستور كار وزارت راه و شهرسازی ایران است.



 

1397/05/07
14:51:20
5.0 / 5
5028
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها