فرصتهای از دست رفته ایران در بازار ۵۰ میلیارد دلاری کویت

فرصتهای از دست رفته ایران در بازار ۵۰ میلیارد دلاری کویت

فی بگیر: بازار کویت یکی از بازارهای خیلی جذاب و پررونق در همسایگی ماست. این کشور سالانه بین 37 تا 50 میلیارد دلار کالا وارد می نماید اما سهم ایران فقط 200 تا 300 میلیون دلار است.



به گزارش فی بگیر به نقل از مهر، بازار کویت یکی از بازارهای خیلی جذاب و پررونق در همسایگی ماست. این کشور سالانه بین ۳۷ تا ۵۰ میلیارد دلار کالا وارد می کند، اما سهم ایران از این بازار با وجود همسایگی جغرافیایی و ظرفیتهای گسترده تولیدی، تنها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است.
مشکلاتی چون موانع بانکی و لجستیکی، ناآشنایی با ساختار بازار کویت، ضعف برندسازی و صادرات خرد، مانع استفاده ایران از این فرصت شده است. در صورتیکه با سیاستگذاری هدفمند، توسعه ابزارهای داده محور مانند «اطلس تجارت ایران»، و فعال سازی ظرفیتهای موجود، میتوان در بین مدت سهم ایران را به یک تا ۱.۵ میلیارد دلار رساند و جایگاه واقعی کشور در این بازار راهبردی را بازیابی کرد.
برای بررسی این مهم با رؤسای اتاق مشترک ایران و کویت و اندیشکده حکمرانی هوشمند، ابراهیم غلامزاده و سیدطه حسین مدنی گفت و گو کردیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و کویت: جایگاه فعلی ایران در بازار کویت قابل قبول نیست


ابراهیم غلامزاده رییس اتاق مشترک ایران و کویت در رابطه با میزان مبادلات دو کشور با اعلان اینکه روابط تجاری ایران و کویت بشدت کمتر از ظرفیت واقعی دو کشور است، اظهار داشت: برمبنای آمار رسمی، صادرات ایران به کویت در سالهای اخیر در محدوده ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است؛ برای مثال، در یک سال قبل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار صادرات از ایران به کویت ثبت شده، در صورتیکه کل واردات کویت سالانه حدود ۳۷ تا ۵۰ میلیارد دلار است.
غلامزاده اشاره کرد: این رقم یعنی سهم ایران از بازار وارداتی کویت، در عمل زیر یک درصد است؛ این عدد با عنایت به نزدیکی جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی و مذهبی، پیوندهای تاریخی و مزیت های تولیدی ایران، بهیچ وجه قابل قبول نیست.

صادرات ایران به کویت می تواند پنج برابر شود


وی با اعلان اینکه بازار کویت در صورت عملکرد هدفمند و حرفه ای از سوی ایران ظرفیت خیلی مناسبی دارد، اظهار داشت: اگر خیلی محافظه کارانه صحبت کنم، حداقل ظرفیت واقعی صادرات ایران به کویت در بین مدت یعنی پنج تا هفت سال، حدود یک تا ۱.۵ میلیارد دلار در سال است و می تواند به حداقل سه تا پنج برابر وضعیت فعلی برسد.
رئیس اتاق مشترک ایران و کویت اشاره کرد: افزایش حداقل سه تا پنج برابری سهم ایران از بازار کویت به چند دلیل امکانپذیر است. اول این که حجم کل واردات کویت حدود ۳۷–۵۰ میلیارد دلار در سال است. همین طور فاصله ما با کویت از رقبایی چون ترکیه، هند، اروپا و کشورهای شرق آسیا کمتر است. ضمن این که ایران در غذا، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری سلامت، و برخی صنایع سبک مزیت جدی و عملیاتی دارد.

ضرورت رفع موانع بانکی و لجستیکی


غلامزاده اظهار داشت: با عنایت به این شرایط، اگر موانع بانکی، لجستیکی و چند ایراد مقرراتی در گمرک و استاندارد حل شود، رسیدن به عدد یک تا ۱.۵ میلیارد دلار دست یافتنی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و کویت در رابطه با نوع مبادلات فعلی میان دو کشور اظهار داشت: ایران به کویت محصولات ساختمانی و معدنی، سیمان و کلینکر، سنگ های ساختمانی تراورتن، مرمر و گرانیت، کاشی و سرامیک، گچ و فرآورده های گچی، فرآورده های بتنی و قطعات پیش ساخته، مواد غذایی و کشاورزی، خرما و خشکبار، میوه و سبزی تازه، قسمتی از مواد غذایی بسته بندی شده، اقلام صنعتی سبک، برخی محصولات پلاستیکی و فلزات و پروفیل ها در حجم محدود صادر می کند.
وی اضافه کرد: واردات ما از کویت هم خیلی محدود و بیشتر شامل ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و بعضی مشتقات نفتی و شیمیایی است. خدمات هم هنوز در حد ظرفیتهای واقعی دو کشور شکل نگرفته است؛ چه در حوزه خدمات فنی و مهندسی ایران در پروژه های کویت، چه در حوزه گردشگری سلامت و توریسم درمانی از کویت به ایران.
غلامزاده با اعلان اینکه ظرفیتهای استفاده نشده زیادی برای مبادله تجاری با کویت وجود دارد، اظهار داشت: همچون این ظرفیت ها میتوان به صنایع غذایی و لبنیات اشاره نمود. ایران در حوزه لبنیات، کنسرو، آبمیوه، شیرینی و شکلات و محصولات آردی هم از نظر کیفیت و هم قیمت، کاملا رقابتی است و می تواند در بازار کویت حضور مؤثری داشته باشد. اما سهم فعلی ایران در بازار غذای کویت، نسبت به توان تولید داخل، خیلی پائین است.

ایران می تواند مقصد جذابی برای گردشگری سلامت باشد


رئیس اتاق مشترک ایران و کویت در رابطه با ظرفیتهای مغفول مانده در حوزه گردشگری سلامت و توریسم هم اشاره نمود و اظهار داشت: کویت کشوری ثروتمند با جمعیتی محدود است و بخش قابل توجهی از درمان و گردشگری درمانی خویش را به ترکیه، اروپا و … می برد. در این شرایط ایران می تواند برای بخش مهمی از خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی، با هزینه ی خیلی پایین تر و کیفیت مناسب، مقصد جذابی برای شهروندان کویتی باشد.
وی در ادامه به مهم ترین چالش های فعالین اقتصادی ایرانی در تعامل با کویت هم اشاره و اشاره کرد: بانک و نقل وانتقال پول، ریسک تحریم و محدودیت سوئیفت است، مجبور بودن به استفاده از مسیرهای غیرمستقیم، صرافی های واسط و حساب های طرف سوم، ثبات نداشتن مقررات صادراتی در ایران، بخشنامه های ناگهانی در حوزه عوارض صادراتی، ممنوعیت های مقطعی، تغییر در طبقه بندی «مواد خام و نیمه خام» و…، مشکلات لجستیکی و حمل و نقل دریایی و زمینی، عدم توسعه زنجیره خطوط منظم کانتینری و فله ای بسمت بنادر کویت، ضعف در استاندارد، بسته بندی و برندسازی صادراتی و عدم عرضه کالاهای ایرانی با بسته بندی مناسب بازار خلیج فارس و معیارهای مورد انتظار خریدار کویتی و نبود نمایندگی دائمی و شبکه توزیع حرفه ای در کویت، همچون مهم ترین مشکلات فعالین اقتصادی ایرانی در کویت است.
وی در رابطه با چالش های بانکی و گمرکی برای توسعه صادرات به کویت اظهار داشت: در قسمت بانکی، نبود روابط کارگزاری مستقیم با بانکهای کویتی و فشار تحریم، مسیر پرداخت را بسمت صرافی و واسطه برده و موجب تحمیل هزینه و زمان بیشتر و ریسک حقوقی و مالی بالاتر شده است.

پیشنهاد ایجاد «پنجره واحد ایران


کویت»


رئیس اتاق مشترک ایران و کویت اشاره کرد: در مجموع ما می توانیم با اقداماتی چون تثبیت حداقل سه ساله مقررات صادراتی و ایجاد «پنجره واحد ایران–کویت» ترجیحاً با تمرکز بر اتاق مشترک و حمایت وزارت های ذی ربط که بانک، گمرک، استاندارد، حمل و نقل و… تجارت با کویت را در یک بسته هماهنگ کرده و سهم خویش را از بازار کویت افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: تسهیل ثبت شرکت و حضور فیزیکی ایرانیان در کویت، حمایت هدفمند از صادرات در چند رشته منتخب، اعطای مشوق ها، تسهیلات، بیمه اعتبار صادراتی، کمک به بازاریابی فقط در محورهای اولویت دار و دیپلماسی فعال تر اقتصادی هم در افزایش سهم ایران از بازار کویت مؤثر است.

ضعف شناخت علمی و داده محور از بازار کویت


وی اضافه کرد: در مجموع حقیقت این است که شناخت علمی و داده محور از بازار کویت در ایران ضعیف است و برای بهبود این وضعیت اندیشکده ها و دانشگاه ها می توانند با تولید «گزارش های بازار» حرفه ای و به روز در رابطه با کویت، نقش آفرینی کنند. این نهادها می توانند با گزارش های کاربردی و نه گزارش های تئوریک، به صادرکننده بگویند که چه کالاهایی، با چه HS Code و چه حجمی به کویت وارد می شود، رقبای اصلی چه کشورهایی هستند، شبکه توزیع خرده فروشی و عمده فروشی چه طور است و الزامات فنی، استانداردی و بسته بندی چیست.
وی ضمن اشاره به اقدامات مورد نیاز برای حضور در بازار مواد غذایی کویت اظهار داشت: استانداردسازی و گرفتن گواهی های ضروری جهت لبنیات و فرآورده ها مثل نشان حلال، بهداشت، بسته بندی و برچسب گذاری دوزبانه عربی–انگلیسی، طراحی بسته بندی متناسب با سلیقه مصرف کننده کویتی بصورت لوکس، شیک و سایزهای مناسب خانواده های کوچک، ساخت برند مشترک یا جوینت وینچر با توزیع کنندگان بزرگ کویتی و سرمایه گذاری روی زنجیره سرد و لجستیک منظم کالاهایی که از مبدا تا مقصد باید سرد باشند، می تواند در این بخش مؤثر باشد. در مجموع در یک سناریوی واقع بینانه، میتوان گفت سهم ایران از بازار لبنیات و قسمتی از صنایع غذایی کویت در بین مدت می تواند چند برابر شود.
وی در رابطه با اهمیت به کارگیری روش های نوین بازاریابی و جایگزینی آن با شیوه های سنتی هم اظهار داشت: من معتقدم شرکت در نمایشگاه های حضوری و سفرهای تجاری برای بازاریابی هنوز لازم است اما دیگر کافی نیست به ویژه این که هزینه سفر، غرفه، اقامت و… برای خیلی از بنگاه های کوچک و متوسط ایرانی سنگین و گاهی غیرقابل توجیه است.
غلامزاده ضمن اشاره به مدل هایی مثل علی بابا که فرایند معرفی محصول، مذاکره اولیه، غربال خریدار و حتی عقد قرارداد را روی پلت فرم های آنلاین امکانپذیر کرده است، اظهار داشت: در مورد ایران و کویت میتوان طراحی پلت فرم B۲B منطقه ای با تأکید بر خلیج فارس و کویت با امکان استعلام قیمت، درج کاتالوگ، گفت و گو، امتیازدهی خریداران و فروشندگان و اتصال این پلت فرم به شبکه لجستیک و بانکی مطمئن تا معامله فقط در حد «اطلاعات» نماند و به قرارداد واقعی و حمل کالا منجر شود؛ می تواند راهگشا باشد.

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند: ۷۰ درصد صادرات ایران به کویت محموله های خرد است


سیدطه حسین مدنی رییس اندیشکده حکمرانی هوشمند در رابطه با وضعیت کلی صادرات ایران به کویت اظهار داشت: طبق آمار گمرک، سال ۱۴۰۳ نزدیک به هزار مورد صادرات به وزن حدود چهار میلیون تن و ارزش حدود ۲۵۰ میلیون دلار به کویت ارسال شده است.
مدنی با اعلان اینکه آمارهای گمرک از صادرات خیلی خرد ایران به کویت حکایت دارد، اضافه کرد: از هزار مورد صادرات سال قبل به کویت، حدود ۲۶۰ مورد کمتر از یک تن و وزن ۶۹۰ مورد صادرات، حداکثر به اندازه یک کانتینر (۲۳ تن) بوده است. این یعنی نزدیک به ۷۰ درصد صادرات ما به کویت خرد است و بطور میانگین هر مورد صادرات چهار تن وزن داشته است.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در رابطه با میزان صادرات کلان ایران به کویت هم اظهار داشت: محموله های بالای ۲۰ کانتیتر یا ۴۶۰ تن را میتوان محموله بزرگ و صادرات کلان محسوب کرد. با این فرض، ۱۱۰ مورد از هزار مورد صادرات ما به کویت در محدوده صادرات کلان بوده است.

بزرگترین محموله صادراتی ایران به کویت ۱.۳ میلیون تن سیمان بوده است


وی با اعلان اینکه بیشتر این موارد بصورت فله به کویت ارسال شده است، اشاره کرد: طبق آمار انتشار یافته گمرک، بزرگترین محموله ارسالی به کویت در سال گذشته، یک ردیف صادراتی شامل ۱.۳ میلیون تن سیمان بوده که هر کیلوگرم آن ۲.۲ سنت ارزش گذاری شده است. دومین محموله بزرگ صادراتی به کویت، ۵۲۰ هزار تن سیمان سفید به ارزش هر کیلوگرم ۲.۸ سنت بوده که از بوشهر ارسال شده است. یک محموله ۳۳۰ هزار تنی سیمان سفید از بندر امام خمینی (ره) به ارزش هر کیلوگرم ۲.۷ سنت، سومین محموله بزرگ ارسالی ایران به کویت بوده است. ۲۵۰ هزار تن سنگ گچ از بوشهر به ارزش هر کیلوگرم ۰.۸ سنت و ۱۲۰ هزار تن آهن به ارزش هر کیلوگرم ۴۷ سنت، دیگر محموله های بزرگ صادراتی ایران به کویت بوده است.
مدنی اظهار داشت: در مجموع ۱۲ مورد از صادرات کلان ایران به کویت، سیمان و گچ بوده است. تمام این صادرات بالای ۶۰ هزار تن وزن داشته و قیمت متوسط این محموله ها تنها ۲.۴ سنت بوده است.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند افزود: از دیگر صادرات کلان ایران به کویت میتوان به صادرات ۳۴ هزار تن سنگ مرمر و تراورتن به ارزش هر کیلوگرم ۱۸ سنت و شن و ماسه با کد ۲۵۰۵۱۰۱۰ به ارزش ۳.۴ سنت برای هر کیلو اشاره نمود.
مدنی با اعلان اینکه چند مورد صادرات مواد خوراکی هم در آمار ثبت شده است، اظهار داشت: ۳۴۰۰ تن پیاز تازه با HS Code ۰۷۰۳۱۰۱۰ به ارزش هر کیلوگرم ۵۵ سنت و یک محموله ۲۵۰۰ تنی از این محصول به ارزش هر کیلوگرم ۴۷ سنت و هزار تن سیب زمینی با HS Code۰۷۰۱۹۰۰۰ به ارزش هر کیلوگرم ۳۳ سنت همچون محموله های بزرگ خوراکی صادراتی ایران به کویت بوده است.

صادرات ۶۳۰ تن هنداونه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی به کویت


وی اشاره کرد: در دسته خوراکی ها، ۶۳۰ تن هنداونه با HS Code ۰۸۰۷۱۱۰۰ از خرمشهر به ارزش هر کیلوگرم ۲۴ سنت به کویت صادر گردیده است. همین طور ۵۰۰ تن خربزه از خرمشهر به ارزش هر کیلوگرم ۴۴ سنت صادر گردیده است. طبق نرخ دلار مرکز مبادله، این یعنی ایران هر کیلوگرم هندوانه را به قیمت حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم خربزه را به قیمت ۳۳ هزار تومان به کویت صادر کرده است. علاوه بر اینها، صادرات تخم مرغ به قیمت هر کیلوگرم یک دلار هم به این کشور ثبت شده است.
وی به صادرات ۵۰۰ تن رب گوجه فرنگی با HS Code ۲۰۰۲۹۰۱۰ به ارزش هر کیلوگرم ۶۷ سنت از شیراز به کویت هم اشاره نمود و اظهار داشت: علاوه بر این ماده خوراکی، یک محموله ۵۰۰ تنی فرآورده و اغذیه کودکان با HS Code۱۹۰۱۱۰۰۰ به قیمت هر کیلوگرم چهار دلار در بین صادرات با ارزش افزوده متوسط به کویت بوده است.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند به محموله های صادراتی با ارزش بالای یک دلار در هر کیلوگرم هم اشاره و اشاره کرد: ۱۶۰۰ تن ماهی از منطقه آزاد اروند-آبادان به ارزش حدود دو دلار در هر کیلوگرم، ۹۰۰ تن انگور خشک شده با کد ۰۸۰۶۲۰۶۰ از بناب به ارزش ۲.۱۲ دلار در هر کیلوگرم، ۷۰۰ تن پروفیل پلاستیکی به ارزش ۲.۸ دلار در هر کیلوگرم، تخم خوراکی پرندگان با کد ۰۴۰۷۲۱۱۰ و ارزش یک دلار در هر کیلوگرم، پسته خندان بصورت فله با کد ۰۸۰۲۵۱۱۰ از منطقه اوند-خرمشهر به ارزش هر کیلوگرم ۸.۲۵ دلار، فرآورده های غذایی کودکان متشکل از آرد با کد تعرفه ۱۹۰۱۱۰۰۰ از قزوین به ارزش هر کیلوگرم ۴.۲ دلار، ماهی با کد ۰۳۰۲۸۹۰۰ از خرمشهر به ارزش چهار دلار در هر کیلوگرم و ۴۲۰ تن میگو به ارزش ۵.۲ دلار از خرمشهر، همچون این محموله های صادراتی به کویت بوده است.

ثبت ۲۵۰ مورد صادرات زیر یک تن به کویت


مدنی در ادامه با اعلان اینکه ۲۵۰ مورد صادرات زیر یک تن هم ثبت شده است، اظهار داشت: ۷۸۰ کیلوگرم زعفران آماده خرده فروشی به ارزش هر کیلوگرم ۹۵۰ دلار، ۵۳۰ کیلوگرم زعفران به ارزش هر کیلوگرم ۹۴۵ دلار از مشهد، حدود ۴۰۰ کیلوگرم زعفران آماده خرده فروشی به ارزش هر کیلوگرم ۱۰۹۰ دلار از خرمشهر، ۱۷۰ کیلوگرم میوه خشک شده به ارزش هر کیلوگرم ۶۶ دلار از منطقه ویژه شهید رجایی، هل خشک شده به ارزش هر کیلوگرم ۲۵ دلار از مشهد، یک محموله پرندگان زینتی شامل قناری، مرغ عشق و فنچ از اصفهان به ارزش هر کیلوگرم ۲۳۰ دلار، یک محموله ۱۵۰ کیلوگرمی طوطی به ارزش هر کیلوگرم ۱۳۰ دلار از فرودگاه اصفهان، ۷۰ کیلوگرم چمدان به ارزش هر کیلوگرم ۳۷ دلار از مشهد، ۷۰ کیلوگرم رژ لب از سلفچگان به ارزش هر کیلوگرم ۱۳۶ دلار، ۶۴ کیلوگرم زعفران آماده خرده فروشی به ارزش هر کیلوگرم ۹۰۰ دلار و … همچون این صادرات زیر یک تن بوده است.

وضعیت صادرات لبنیات ایرانی به کویت


رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در رابطه با وضعیت صادرات لبنیات به کویت هم اظهار داشت: بزرگ ترین محموله صادراتی ایران به کویت در قسمت لبنیات، یک محموله ۷۰۰ تنی دوغ با HS Code۰۴۰۳۹۰۹۰ بوده که با قیمت هر کیلوگرم ۳۸ سنت از گمرک خرمشهر صادر گردیده است. مورد صادراتی دوم در این بخش، یک محموله ۳۳۰ تنی پنیر رنده شده با کد ۰۴۰۶۲۰۰۰ با قیمت هر کیلوگرم ۱.۶ دلار از همین گمرک بوده است.
وی در ادامه بیان کرد: در بین صادرات لبنیات به کویت، صادرات ۷۰۰ کیلوگرم خامه به ارزش هر کیلو ۱.۶ دلار، ۷۵۰ کیلوگرم پنیر تازه به ارزش هر کیلوگرم یک دلار، ۹۰۰ کیلوگرم کره به ارزش ۳.۵ دلار و… هم ثبت شده است.

علاقه ویژه کویتی ها به ویفر و سهم ناچیز ایران از این بازار ۲۸۰ میلیون دلاری


مدنی در ادامه به تعدادی از بازارهای بزرگ و مهم کویت اشاره و اشاره کرد: وافل و ویفر با کد ۱۹۰۵۳۰، یکی از محصولات پرمصرف کویت است. طبق آمار ITC این کشور در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۲۸۰ میلیون دلار ویفر وارد کرده است. عربستان با ۸۵ میلیون دلار صادرات، بزرگترین تامین کننده ویفر کویت بوده است. امارات توانسته ۳۰ میلیون دلار ویفر به کویت صادر کند. سهم لهستان از این بازار ۲۵ میلیون دلار، انگلیس و آمریکا هر کدام حدود ۱۶ میلیون دلار، بحرین و ایتالیا هر کدام حدود ۱۴ میلیون دلار و آلمان، اسپانیا، ترکیه و هند هر کدام شش تا هفت میلیون دلار بوده است.
وی اشاره کرد: ایران با وجود نزدیکی به کویت و قابلیت در حوزه صنایع غذایی و محصولاتی چون وافل و ویفر، در سال ۱۴۰۳ فقط ۱۰۷ هزار دلار ویفر به این بازار ۲۸۰ میلیون دلاری صادر کرده است.

کشورهای تامین کننده ویفر و وافل کویت

سبقت هند و چین از ایران در بازار ۳۳ میلیون دلاری زعفران کویت


رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، بازار زعفران کویت را یکی دیگر از بازارهای جذاب این کشور عنوان و اشاره کرد: کویت در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۳ میلیون دلار زعفران وارد کرده است. کشورهای تامین کننده زعفران کویت به ترتیب هند با ۹ میلیون دلار، چین با ۷.۵ میلیون دلار، ایران(طبق آمار ITC) با ۳.۹ میلیون دلار، اسپانیا با ۲.۱ میلیون دلار، امارات با دو میلیون دلار، اردن با یک میلیون دلار و پاکستان با یک میلیون دلار بوده اند. البته کشورهای بنگلادش، ترکیه، دانمارک، آمریکا، سوریه، آلمان، انگلیس، کنیا، لبنان، کانادا، استرالیا، اندونزی، ژاپن، نیجریه و مراکش هم به کویت زعفران صادر کرده اند!

کشورهای تامین کننده زعفران کویت

صادرات ۱ میلیون دلار رب گوجه فرنگی به کویت


مدنی به بازار رب گوجه فرنگی کویت هم اشاره و اشاره کرد: کویت در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۴ میلیون دلار رب گوجه فرنگی با HS Code۲۰۰۲۹۰ وارد کرده است. طبق آمار ITC حدود ۴.۲ میلیون دلار از این میزان واردات از ترکیه، ۳.۶ میلیون دلار از ایتالیا، ۳.۵ میلیون دلار از چین، یک میلیون دلار از ایران (طبق آمار سال ۱۴۰۳ گمرک)، ۶۰۰ هزار دلار از امارات، ۵۵۰ هزار دلار از عربستان، ۵۰۰ هزار دلار از شیلی و … تامین شده است. این جایگاه ایران نشان دهنده عملکرد ضعیف ما و مبین این است که نتوانسته ایم حتی ۱۰ درصد از بازاری که در همسایگی ما قرار دارد را کسب نماییم.

کشورهای تامین کننده رب گوجه فرنگی کویت
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اشاره کرد: بطور کلی، آمار صادرات ایران به کویت در سال ۱۴۰۳ نشان داده است که ایران از تنوع صادراتی مناسبی به کویت برخوردار نیست و عملکرد موفقی در برابر این بازار نداشته است. به بیان دیگر صادرات ایران به کویت چندان حرفه ای و اصولی پیش نرفته است.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اضافه کرد: برای افزایش سهم ایران از بازار کویت نیاز است که بازار این کشور برمبنای هوش مصنوعی بصورت برخط، آنالیز و به صورت جامع شناسایی شود. ابزار «اطلس تجارت ایران» به خوبی می تواند این شرایط را فراهم آورد. اطلس تجارت ایران می تواند به جای توسعه عریض و گسترده، بر کشورهای هدف تمرکز کند. ابزار اطلس تجارت ایران می تواند عملکرد تجار ما در بازار این کشور را متحول کند و کلید ورود به این بازار باشد.
وی اشاره کرد: در همین جهت، مقرر است اواخر آذر امسال نشستی با عنوان اطلس تجارت ایران توسط اندیشکده حکمرانی هوشمند اجرا شود. این رویداد، فرصت خوبی برای جمع شدن همه ذی نفعان حوزه تجارت است. این رویداد می تواند با طرح چالش ها، بررسی ظرفیت ها و آخرین دستاوردها و … آغازگر اتفاقات خوبی باشد. در گام اول بسیار اهمیت دارد که ما در حوزه های صادرات، واردات و ترانزیت معطل تغییرات گسترده نمانیم و ظرفیتهای در دسترس موجود را برای تغییرات حداقلی فعال نماییم. بعد از آن در گامهای بعدی میتوان سیاست نامه ها و سفارش هایی برای تسهیلگری و اصلاحات بنیادی به حاکمیت پیشنهاد نمود تا در توسعه کشور، بهبود عملکرد و ارزآوری مؤثر واقع شود.

1404/09/12
10:10:53
5.0 / 5
6
تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , پرداخت , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
فی بگیر FeeBegir فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها

ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز از قیمت کالاها، اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان، کمک به تجار و بازرگانان و تحلیل و پیش‌بینی بازار