رئیس اتحادیه پیراهن دوزان انتقاد كرد

بلاتكلیفی یك ساله وعده های پلاسكویی، كلنگ زنی ای كه امروز و فردا می گردد

بلاتكلیفی یك ساله وعده های پلاسكویی، كلنگ زنی ای كه امروز و فردا می گردد

فی بگیر: رئیس اتحادیه پیراهن دوزان اعلام نمود كه یك سال از آتش سوزی و آوار شدن ساختمان پلاسكو روی سر كسبه می گذرد و آنها نه تنها جای ثابت و مناسبی برای كاسبی خود ندارند، بلكه وعده های داده شده به آنها هم عملی نشده است.



به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، مجتبی درودیان در نشست خبری امروز (پنجشنبه) كه به مناسبت سالگرد آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسكو برگزار شد، اظهار نمود: كسبه ساختمان پلاسكو بعد از آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسكو مقرر شد در ساختمان نور مستقر شوند كه بعضی از آنها از وضع موجود این مجتمع راضی نبودند و بعضی از آنها هم به بازار تهران، اطراف چهار راه استانبول و خیابان فردوسی رفتند، البته اغلب آنها كه بیش از ۳۰۰ كسبه را شامل می گردد در ساختمان پاساژ تجارت جهانی واقع در میدان فردوسی، مستقر شدند كه عموما به علت نزدیكی به موقعیت جغرافیایی ساختمان پلاسكو و مناسب بودن وضعیت بازار در آنجا بود.

وی اضافه كرد: وعده های بسیاری كه از روز اول به ساختمان پلاسكو داده شد، مشخص نمی باشد كه به كجا رسیده است و چه كسی مسئول پاسخگویی و رسیدگی به این مورد است، چون كه برای مثال مقرر شد به كسبه صدمه دیده پلاسكو ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانكی ارزان قیمت با شرایط مصوب در جلسه آن زمان هیات دولت (یك سال تنفس و ۳۶ ماه مهلت باز پرداخت) داده شود، اما بعد از یك سال حتی یك نفر هم نتوانست از این تسهیلات استفاده نماید و روز گذشته یكی از این كسبه بالاخره بعد از پیگیری های فراوان توانست از این تسهیلات با شرایط مذكور استفاده نماید. گر چه چند نفر دیگر هم از این تسهیلات بهره برده اند كه شرایط آن با شرایطی كه در جلسه هیات دولت برای پلاسكو نشینان صدمه دیده به تصویب رسیده بود، یكی نیست.

تولید كننده ای با ۵۰ كارگر در اسنپ!

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان، ادامه داد: بانك مركزی اظهارات دیگری را مطرح می كند و می گوید به تعداد بسیاری مثلا ۵۰ نفر از پلاسكو نشینان تسهیلات بانكی داده شده، در صورتی كه بر مبنای مصوبات كار گروه هیات دولت پرداخت نشده است و استمهال بانكی و تنفس داده نشده و هم اكنون شاهد می باشیم كه وثیقه های پلاسكو نشینان به اجرا و املاك آنها به حراج گذاشته شده است. تولید كننده ای را می شناسم كه هم اكنون بعنوان یك كارآفرین كه ۵۰ كارگر داشت، در اسنپ كار می كند.

درودیان خاطرنشان كرد: این تولید كننده نه تنها واحد صنفی، مغازه و همه آن چه كه در آن داشته را در حادثه پلاسكو از دست داده است، بلكه گاوصندوقش كه حاوی همه مدارك و اسناد حقوقی، مالی و بانكی مانند چك، سفته و پول نقد بود را هم ندارد و قرار شد ۳۰۰ میلیون تومان وام بگیرد كه بتواند زندگی اش را با آن بسازد. اگر از آن روز اول این وام را به او می دادند نه تنها تولیدی اش فعال می ماند، بلكه امروز بخشی از آن را جبران كرده بود.

به گفته وی پیگیری های بسیاری از جانب اتحادیه پیراهن دوزان، اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق وعده های بسیاری كه به پلاسكو نشینان صدمه دیده داده بودند، انجام شد، اما نتیجه ای در بر نداشته است. بارها معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان با مدیران بانكی جلسه گذاشتند و انتقاد كردند كه چرا به این صدمه دیدگان تسهیلاتی داده نمی گردد، اما متاسفانه كسی توجه نمی نماید.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان با بیان این كه از روز پنجشنبه بیست و نه دی ماه سال قبل كه ساختمان پلاسكو فرو ریخت تا به امروز حرف ها و صحبت های زیادی در رسانه ها در مورد پلاسكو و اتفاقات آن زده شده، اما هیچ كس به وعده هایش عمل نكرده است، اظهار داشت: شخص رئیس جمهوری باید نماینده ای در این زمینه مشخص نماید تا هر كسی كه تخلف می كند و به مصوبات عمل نمی كند، شناسایی و با آن برخورد كند كه شاهد این وضعیت نباشیم.

درودیان در مورد دیگر وعده های داده شده به پلاسكو نشینان صدمه دیده، اظهار نمود: مشكل اصلی در این زمینه ساختمان پلاسكو است كه یك سال از آن می گذرد و بنیاد مستضعفان، امروز، فردا و این ماه و آن ماه می كند. یك روز می گوید اردیبهشت ماه ساخت پلاسكو شروع می گردد و روز دیگر می گویند كه مرداد ماه جشنواره دارند و هر كسی طرح بهتری برای ساخت پلاسكو بدهد آن را می سازیم، اما یك سال از آوار شدن این مجتمع ۵۳ ساله می گذرد و هنوز كلنگی به زمین زده نشده است.

وی ادامه داد: حالا هم كه مسئولان بنیاد مستضعفان می گویند كه در سالروز آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسكو البته به صورت نمادین كلنگ آن را می زنند و ساخت آن را شروع می كنند هیچ قراردادی با ۲۸۶ كسبه ای كه مغازه های آنها سالم مانده و می توانند از آن استفاده كنند، بسته نشده است، چون كه اگر بنیاد مستضعفان بعنوان مالك اصلی بخواهد ساخت پلاسكو را شروع كند باید ابتدا با آنها قرارداد ببندد تا طی آن قرارداد اجازه تخریب آن واحدها را داشته باشند و اگر این ۲۸۶ واحد از نظر استقامت قابلیت سكونت را دارد باید به صاحبان سرقفلی یعنی پلاسكو نشینانی كه امروز در مناطق مختلف پراكنده شده اند، اجازه داده شود تا در همان جا مستقر شوند.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان خاطرنشان كرد: چرا به مردم دروغ گفته می گردد كه در روز سالگرد پلاسكو ساخت آن آغاز می شود؟ مگر صاحبان آن ۲۸۶ واحد اجازه می دهند كه این ساختمان تخریب شود و كلنگ احداث مجدد آن بدون انعقاد قرارداد با آنها بسته شود؟
درودیان با تاكید بر این كه چرا بعضی از مسئولان پاسخگوی وضعیت پلاسكو نشینان و وعده های عمل نشده نیستند، اظهار داشت: مگر نه این كه مردم همه ارباب رجوع هستند و مسئولان نوكر مردم. پس چرا به آنها پاسخگو نیستید؟
وی همینطور درباره این كه علت وقوع فاجعه در ساختمان پلاسكو چه بود و این كه بعضی از مسئولان وقت شهرداری و شورای شهر اعلام نموده اند كه بارها به شورای ساختمان پلاسكو اخطار داده بودند كه این ساختمان ایمنی لازم را ندارد، درست است؟ چه كسی در این زمینه مقصر بود؟ خاطرنشان كرد: چندین و چند سال پیش از آتش سوزی سال قبل در ساختمان پلاسكو هشدارها به این مجموعه داده می شد و حتی یك شب آتش نشانی به پلاسكو مراجعه نمود و نردبان هایش را تست كرد تا طبقه دهم بیشتر نمی رسد. فرض می نماییم كه شورای ساختمان پلاسكو پیگیر قضایا نبود، اما تصور كنید كه شهرداری از یك واحد مسكونی و یا تجاری طلبكار است و مالك آن واحد تخلف كرده، شهرداری به سرعت آن جا پلمب می كند، اما چرا شهرداری این كار را انجام نداد؟ و در این میان بنیاد مستضعفان بعنوان مالك اصلی این ساختمان كجا بود؟ اگر پلاسكو ایمن نبود و شهرداری دلسوز بود، چرا پلمب نشد یا حتی بلوك چینی روبروی این ساختمان صورت نگرفت كه به همه نشان دهد پلاسكو ناایمن است؟ و آن وقت می توانست ادعا كند تا زمانی كه ایمن سازی صورت نگیرد این بلوك ها برداشته نمی گردد، اما این كار انجام نشد.
رئیس اتحادیه پیراهن دوزان، اضافه كرد: همه كسبه ساختمان پلاسكو بعنوان صاحبان سرقفلی مغازه های خود بدون اجازه مالك اصلی یعنی بنیاد مستضعفان حتی یك میخ نمی توانستند به دیوار بكوبند. چگونه است كه حالا و بعد از وقوع فاجعه ساختمان پلاسكو، این كسبه مقصر شدند و مسئولان و متولیان اصلی یعنی شهرداری و بنیاد مستضعفان بی تقصیر هستند؟
وی در پاسخ به این سوال كه چرا مسئولان و اعضای شورای وقت ساختمان پلاسكو به هشدارهای داده شده توجهی نكردند و پیگیری صورت نگرفت؟ اظهار داشت: در آن زمان شورای ساختمان پلاسكو همه ساختمان را لوله كشی آتش نشانی انجام می دهد و طبقات را كپسول می گذارند و حتی در مهر ماه این كپسول ها برای شارژ به شركت مورد نظر رفته بود، اما زمانی كه پلاسكو آتش گرفت همه آنها خالی بود و اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته ربطی به شورای پلاسكو ندارد و شركت مورد نظر مقصر است و باید پاسخگو باشد.
درودیان افزود: خیلی از همان زمانی كه پلاسكو فرو ریخت تا امروز در مورد این ساختمان و اتفاقاتی كه باید می افتاد و بیفتد، صحبت و وعده داده شده است، اما كاری صورت نگرفته و خیلی از كسبه پلاسكو از ما هم بعنوان اتحادیه صنفی مسئول، گلایه دارند كه باید به آنها گفت این اتحادیه قدرت اجرایی ندارد.
وی درباره آخرین جلسات برگزار شده در مورد سرنوشت ساختمان پلاسكو و كسبه آن، اظهار داشت: آخرین جلسه در استانداری برگزار گردید كه بر مبنای آن قرار بود در كل زیر بنای این ساختمان 10 طبقه ساخته شود و پنج طبقه هم پاركینگ داشته باشد، اما چرا هیچ گزارشی داده نمی گردد كه تكلیف ساختن این ساختمان به كجا رسیده است و با كسبه ای قراردادی بسته نمی شود؟
رئیس اتحادیه پیراهن دوزان در انتها صحبت های خود اظهار داشت: حتی اگر ساخت این ساختمان امروز شروع شود بر مبنای وعده هایی كه مسئولان بنیاد مستضعفان داده اند، حداقل دو سال برای تكمیل پروژه ساختمان پلاسكو زمان نیاز است كه البته این دو سال هنوز مجوز ساختمان پلاسكو صادر نشده و مشخص نمی باشد كه چه زمانی خواهد بود، اما اگر این پروژه آغاز شود به علت این كه 10 طبقه مورد نظر در كل زیر بنا ساخته می گردد می توانیم پاسخگوی توقعات و نیازهای كسبه این ساختمان باشیم و برای جانمایی آنها هیچ مشكلی در این زمینه وجود ندارد.



1396/10/28
18:21:58
5.0 / 5
4874
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها