نماینده مجلس:

انتقال آب خزر به سمنان نیازمند اراده ملی است

انتقال آب خزر به سمنان نیازمند اراده ملی است

فی بگیر: سمنان - نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتقال آب خزر به سمنان مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت كرده و اجرای آن نیازمند عزم و اراده ملی است.


به گزارش فی بگیر به نقل از ایرنا، احمد همتی عصر پنجشنبه در نشست كارگروه سازگاری با كم آبی در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان اضافه كرد: سمنان در صورت تامین آب پایدار می تواند برای اجرای برنامه های پدافند غیرعامل استانی مفید و موثر برای كل كشور باشد.
وی تصریح كرد: به غیر از كمبود آب، تمامی شرایط برای توسعه اقتصادی در استان سمنان فراهم است كه باید مسئولان امر با رویكرد فرامنطقه ای برای اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان اقدام نمایند.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی افزود: در چند سال قبل اقدام های بسیار موثری برای اصلاح الگوی مصرف در بخش های مختلف انجام شد كه اجرای طرح سامانه نوین آبیاری در اراضی كشاورزی و هوشمند سازی چاه ها نمونه ای از این اقدام ها است.
همتی افزود: تمام راه هایی كه به رویكرد اصلاح الگوی مصرف آب ختم می گردد در چند سال قبل در استان سمنان اجرا شد و تنها راه موثر برای رفع چالش كم آبی در منطقه، انتقال آب از سایر حوزه هاست.
وی خاطرنشان كرد: انتقال آب خزر به سمنان در مقایسه با انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به صرفه تر است و با یك سوم هزینه انتقال آب از جنوب كشور می توان، طرح انتقال آب خزر به سمنان را اجرایی كرد.
همتی اظهار داشت: متوسط مصرف آب در استان سمنان در مقایسه با آمار كشور پایین تر است اما با این وجود كمبود آب در این منطقه محسوس است و برای رفع این چالش باید اقدام های مستمر و همه جانبه ای انجام داد.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: انتقال آب خزر به سمنان باید بعنوان یك اولویت ملی مورد توجه قرار گیرد و قانون اساسی كشورمان این اجازه را می دهد كه در مردم در تمامی نقاط كشور از حقوق عادلانه و مساوی برخوردار باشند.
وی افزود: اكنون سه كشور حاشیه دریای خزر بدون آنكه بدانیم مسایل زیست محیطی را رعایت كرده و از آب این دریا در مصارف مختلف استفاده می نمایند و ایران هم می تواند این سهم را در استفاده از این منابع داشته باشد.
همتی خاطرنشان كرد: حجم آب های زیرزمینی و سطحی در استان سمنان رو به كاهش است و الان برای دسترسی به منابع زیرزمینی باید تا 300 متر به اعماق زمین رفت كه این امر در آینده مشكلات زیست محیطی فراوانی برای استان به بار می آورد.
وی افزود: باید با اتخاذ راهكارهای موثر برای جلوگیری از مهاجرت مردم از فلات مركزی كشور اقدام نمود و اگر برای رفع كم آبی در استان سمنان اقدامی نشود در آینده شاهد خروج تدریجی جمعیت از این منطقه خواهیم بود.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اكنون تمامی شهرستان های سمنان به غیر از مركز استان از سد برخوردار می باشند كه مسئولان امر باید هر چه زودتر برای اجرای طرح ساخت سد فینسك و روزیه در كمترین زمان ممكن اقدام نمایند.
در این نشست رضا اردكانیان وزیر نیرو، سید شهاب الدین چاوشی استاندار سمنان، ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و غلامرضا كاتب نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استان سمنان و مدیران صنعت آب و برق سمنان حضور داشتند.
به گزارش فی بگیر به نقل از ایرنا، رضا اردكانیان وزیر نیرو در سفری یكروزه به استان سمنان به شهرستان های گرمسار، شاهرود، دامغان و سمنان، طرح های مختلف حوزه آب و برق را افتتاح و بازدید كرد.
در استان سمنان دستكم یك میلیارد و 250 میلیون مترمكعب آب در سال تولید می گردد و كمبود سالانه آب 450 میلیون مترمكعب برآورد می گردد.
میانگین سرانه مصرف آب در كشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است.
7339/7408


1397/07/05
21:15:38
5.0 / 5
4523
تگهای خبر: اقتصاد , توسعه , تولید , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها