رقابت به جای قیمت گذاری نسخه خصوصی سازی خودروسازان

رقابت به جای قیمت گذاری نسخه خصوصی سازی خودروسازان

به گزارش فی بگیر، عضو اتاق تجاری تهران با تاکید بر لزوم خروج دولت از قیمت گذاری و واگذاری کامل خودروسازان به بخش خصوصی اظهار داشت: مدیریت دولتی ناپایدار است؛تنها رقابت می تواند بازار را کنترل و صنعت را پیشرو کند.



محمدرضا نجفی منش عضو هیأت نمایندگان اتاق تجاری در گفتگو با گزارشگر مهر، در ارتباط با معایب و محاسن واگذاری شرکت های خودرو سازی به بخش خصوصی اظهار نمود: اگر شرکتها را به بخش خصوصی واگذار کنند، پیشرفت بیشتری حاصل می شود؛ چون که مدیران دولتی اصلاً پایدار و دائمی نیستند و با تغییر دولت همه مدیران عوض می شوند.
وی تاکید کرد: باید کاری کرد که همانطور که ایران خودرو که در آغاز تأسیس خصوصی بود و بعد دولتی شد (که نتیجه اش پسرفت بود)، باردیگر شرایط خصوصی سازی فراهم گردد.
عضو هیأت نمایندگان اتاق تجاری اظهار داشت: اکنون هم نیاز هست تا دولت چند اقدام مهم انجام دهد؛ یکی این که خودروسازی ها را خصوصی کند (کاری که در رابطه با ایران خودرو آغاز شده) و دیگری این که در قیمت گذاری دخالت نکند.
نجفی منش بیان کرد: در دنیا حدودا هیچ کشوری اینگونه عمل نمی کند و تجربه نشان داده این تکنیک غلط است و نتیجه مطلوبی ندارد و اگر دولت بخواهد اقدامی بکند، باید زمینه رقابت را مهیا کند؛ چون که رقابت، بهترین کنترل کننده قیمت است.
وی اضافه کرد: در این شرایط، کار بسیار بهتر پیش می رود و تنها نیاز به عزم، اراده و اقدام جدی وجود دارد. متاسفانه برخی دولتی ها فکر می کنند با این کار قدرت و نفوذشان را از دست می دهند و دیگر نمی توانند دستور بدهند، در حالیکه این مبادرت به نفع کشور است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق تجاری ضمن اشاره به این که بهترین نمونه واگذاری موفق، همان تجربه ایران خودرو است، اشاره کرد: البته اکنون هم با دخالت های غیرضروری در روند کار ایران خودرو، مشکلات ایجاد می کنند؛ که سفارش این است تا اینگونه مداخلات انجام نشود و اجازه دهند روند طبیعی جلو برود تا بهبود واقعی حاصل شود.
نجفی منش در آخر اظهار داشت: ما شاید تنها کشوری در دنیا هستیم که نه فقط در خودرو، بلکه در اغلب کالاها قیمت گذاری دستوری داریم. دولت باید تصمیم بگیرد از این کار فاصله بگیرد و اجازه دهد رقابت جایگزین قیمت گذاری شود.
به گزارش فی بگیر به نقل از مهر، شرکت خودروسازی سایپا، به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، نه فقط بخش قابل توجهی از تولید و عرضه خودرو در بازار داخلی را بر عهده دارد بلکه ارتباط مستقیم و حیاتی با زنجیره تأمین و قطعه سازی داخلی دارد؛ نقشی که آنرا به یکی از حساس ترین بنگاه های صنعتی ایران تبدیل نموده است. اثرگذاری سایپا بر قیمت و کیفیت خودرو در سطح ملی، باعث شده هر تصمیم مدیریتی یا مالکیتی در این شرکت، نتایج گسترده ای بر اقتصاد و زندگی میلیونها ایرانی داشته باشد.
با این وجود، تجربه گذشته در خصوصی سازی برخی صنایع بزرگ نشان داده که واگذاری های غیرکارشناسی و فاقد نظارت مؤثر، نه فقط منجر به ارتقاء کیفیت و کارآمدی نشده، بلکه گاهی بحران مدیریتی، افت تولید، افزایش بدهی و نارضایتی مصرف کننده را به دنبال داشته است. انتقال مالکیت به بخش های فاقد سرمایه و توان مدیریتی کافی، یا واگذاری رانتی، سابقه ای است که حالا سایه آن بر تصمیم گیری درباب سایپا دیده می شود.
کارشناسان اقتصادی اخطار می دهند که بدون رعایت معیارهای شفافیت، اهلیت سنجی خریدار، پایبندی به تعهدات تولید و سرمایه گذاری و نظارت طولانی مدت بعد از واگذاری، خصوصی سازی سایپا می تواند ضربه غیرقابل جبرانی به صنعت خودرو وارد کند. این مطالبه، نگاهی جدی را از جانب دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی طلب می کند تا فرایند واگذاری بر پایه منافع ملی، ارتقاء فناوری، دفاع از تولید داخلی و حفظ حقوق مصرف کننده جلو برود.
در شرایطی که بازار خودرو با چالش های کیفیت، قیمت و عرضه دست وپنجه نرم می کند، جامعه صنعتی و مصرف کنندگان منتظر اقدام عملی دولت برای ایجاد یک الگوی موفق در خصوصی سازی سایپا هستند؛ الگویی که نه فقط اعتماد عمومی را بازگرداند بلکه راه را برای رقابت سالم و پیشرفت تکنولوژیک هموار کند.
به طور خلاصه محمدرضا نجفی منش عضو هیات نمایندگان اتاق تجاری در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با معایب و محاسن واگذاری شرکتهای خودرو سازی به بخش خصوصی اظهار داشت: اگر شرکتها را به بخش خصوصی واگذار کنند، پیشرفت بیشتری حاصل می شود؛ چون که مدیران دولتی اصلاً پایدار و دائمی نیستند و با تغییر دولت همه مدیران عوض می شوند. عضو هیات نمایندگان اتاق تجاری ضمن اشاره به اینکه بهترین نمونه واگذاری موفق، همان تجربه ایران خودرو است، اشاره کرد: البته حالا هم با دخالت های غیرضروری در روند کار ایران خودرو، مشکلات ایجاد می کنند؛ که سفارش اینست تا این گونه مداخلات انجام نشود و اجازه دهند روند طبیعی جلو برود تا بهبود واقعی حاصل شود. اثرگذاری سایپا بر قیمت و کیفیت خودرو در سطح ملی، سبب شده هر تصمیم مدیریتی یا مالکیتی در این شرکت، نتایج گسترده ای بر اقتصاد و زندگی میلیون ها ایرانی داشته باشد.


منبع:

1404/07/07
09:09:07
5.0 / 5
40
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , سرمایه , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
فی بگیر FeeBegir فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها

ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز از قیمت کالاها، اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان، کمک به تجار و بازرگانان و تحلیل و پیش‌بینی بازار