بلیط بازگشت اربعین ۱۰۹ میلیون تومان زوار نقره داغ شدند

بلیط بازگشت اربعین ۱۰۹ میلیون تومان زوار نقره داغ شدند

به گزارش فی بگیر، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند با انتقاد از وضعیت بلیت فروشی پروازهای اربعین از 17 تا 26 مرداد توسط شرکتهای هواپیمایی، اظهار داشت: طی روزهای آخر بلیت پرواز تهران-نجف و برعکس با قیمت مصوب موجود نیست.



سیدطه حسین مدنی در گزارش فی بگیر به نقل از مهر، اظهار داشت: شرکتهای هواپیمایی یکی از پرحاشیه ترین بخش های خدماتی کشور هستند. این شرکتها با وجود این که از سوبسیدهای دولتی گسترده ای برخوردار می باشند اما خدمات خوبی به مردم عرضه نمی کنند و عملکرد آنان چه در مناسبت های مختلف مانند اربعین و چه در روزهای عادی، منجر به نارضایتی مردم می شود.
مدنی با اشاره به اینکه سطح خدمات دهی این شرکتها مدام درحال تنزل است، اضافه کرد: عدم شفافیت، عدم پاسخگویی، استفاده از هواپیماهای فرسوده و افزایش خطر پرواز، اضافه کردن غیراستاندارد ردیف های صندلی و افزایش ظرفیت هواپیما برای کسب سود بیشتر، بالا بودن قیمت بلیت به نسبت خدماتی که عرضه می کنند و… همچون ناکارآمدی های شرکتهای هواپیمایی برخوردار از یارانه های وسیع دولتی است.

ارزپاشی بین شرکتهای هواپیمایی بدون هیچ ارزیابی عملکردی!


وی افزود: همه این ناکارآمدی ها در حالیست که دولت علاوه بر حمایت های ریالی و خدماتی، هر سال منابع ارزی بزرگی را هم با عناوین مختلف همچون تعمیرات، خرید تجهیزات و … در اختیار این شرکتها قرار داده و می دهد. این منابع بدون هیچ نوع ارزیابی عملکرد شرکتهای هواپیمایی در اختیار آنان قرار داده می شود و شفافیتی هم در آن وجود ندارد.
مدنی در ادامه نحوه بلیت فروشی در مناسبت های خاص همچون اربعین را یکی از چالش های شرکتهای هواپیمایی عنوان و خاطرنشان کرد: امسال قیمت مصوب پرواز تهران-نجف و برعکس (دو طرفه) برای شرکتهای ایرانی در روزهای عادی از تهران و غرب کشور ۱۳ میلیون تومان و از مشهد و شرق کشور ۱۵ میلیون تومان تعیین شد.

بلیت فروشی در پستو!


رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اشاره کرد: بازه زمانی پروازهای اربعین برای امسال از ۱۷ تا ۲۶ مرداد تعریف شد اما برای چند روز آخر منتهی به ۲۶ مرداد و حتی تا چند روز پس از این تاریخ، هیچ بلیتی بر روی سایت های آنلاین فروش بلیت وجود ندارد. این عدم عرضه در حالیست که دیده شده برخی افراد خاص با ارتباطات خاص توانسته اند بلیت با قیمت مصوب تهیه کنند.
وی اظهار داشت: تا آن زمان که شرکتهای هواپیمایی در همه امور از دریافت ارز گرفته تا عرضه خدمات، در زیر پرده عدم شفافیت قرار داشته باشند؛ این اتفاقات چندان هم عجیب نخواهد بود. در همین فضای غیرشفاف، امکان دارد این بلیت ها با خارج شدن از دسترس عمومی، حتی سر از بازار سیاه هم در بیاورد؛ چون برخی شرکتها در گذشته نشان داده اند که راه دور زدن قیمت های مصوب را کاملا یاد گرفته اند.

نجف-دبی-تهران به جای نجف-تهران به سبب خودداری شرکتهای داخلی از فروش بلیت


مدنی اظهار داشت: در این بازه زمانی که شرکتهای داخلی هیچ بلیتی بطور عمومی عرضه نمی کنند؛ برخی زوار که کهولت سن یا شرایط خاص دارند؛ ناچارند از خدمات شرکتهای خارجی و پرواز غیرمستقیم آنان به تهران استفاده نمایند. قیمت این پروازهای غیرمستقیم به ۱۰۹ میلیون تومان هم رسیده است چون مسافر ناچار است از نجف به دبی و بعد از معطلی زیاد به تهران پرواز کند.


اگر واقعا بلیت نیست پس چرا برخی توانسته اند بلیت تهیه کنند؟


وی افزود: در این خصوص ما با چند سوال مواجه هستیم. یکی این که اگر واقعا بلیتی برای پرواز وجود ندارد پس چرا برخی با روابط خاص می توانند بلیت تهیه کنند؟ آیا به جز فساد و تخلف، برداشت دیگری می توان از این ماجرا داشت؟ تخلفی که به سبب عدم شفافیت رخ می دهد و نهاد دولتی هم از آن آگاه است اما اراده ای برای اصلاح آن وجود ندارد چون هر سال در چنین مناسبت هایی باز همین وضعیت تکرار می شود.
مدنی اضافه کرد: سوال دیگر این که چرا وقتی شرکتهای هواپیمایی همیشه در چنین شرایطی آن طور که دولت انتظار دارد رفتار نمی کنند؛ باز هم باید از این حجم وسیع یارانه ریالی و ارزی برخوردار باشند. کشوری که حتی برای تأمین ارز دارو و کالاهای اساسی هم در مضیقه قرار دارد؛ چرا باید بدون حساب و کتاب و بدون درنظر گرفتن شاخصهای کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI)، ارز نصف قیمت بازار آزاد در اختیار شرکت هایی قرار دهد که نه خدمات درستی عرضه می دهند، نه شفافند و نه پاسخگو. شرکت هایی که با خدمات بسیار ضعیف خود، مدام درحال بازتولید نارضایتی در جامعه هستند.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اشاره کرد: ما باور داریم این یارانه ها بدون هیچ ساز و کار مشخص و در عدم شفافیت محض به شرکتهای هواپیمایی عرضه می شود. اما اگر چنین ساز و کاری وجود دارد و داده های آن بطور عمومی منتشر نشده، انتظار داریم منتشر شود تا مجموعه های پژوهشی آنرا تحلیل و بررسی کنند.

زور دولت به شرکتهای هواپیمایی نمی رسد؟


وی اظهار داشت: ما انتظار داشتیم در این یک سالی که از دولت آقای پزشکیان گذشته، وزارت راه و شهرسازی درباره ی شرکتهای هواپیمایی تغییر رویه دهد اما در اربعین امسال مشخص شد که این شرکتها فراتر از تغییر دولت ها عمل کرده و همچنان درباره ی خدمات و یارانه های دریافتی شفاف نیستند. وزارت راه و شهرسازی یا توان شفاف سازی ندارد یا مایل به این کار نیست.

مدنی خاطرنشان کرد: علی‌ای‌حال وزارت راه و شهرسازی در مورد پروازهای اربعین امسال نمره قبولی نگرفت. انتظار داریم دولت آقای پزشکیان که بر طبق شعار تخصص گرایی آغاز به کار کرد به نظرات کارشناسان در حوزه خدمات هواپیمایی کشور توجه کند تا چالش های این حوزه رفع و از هدررفت منابع در این بخش جلوگیری و رضایت مردم جلب شود.
وی با اشاره به اینکه این اتفاقات همیشه در روزهای خاص چون سفر اربعین، سفر به مشهد و… تکرار شده است، اظهار داشت: در آخر این هفته بمناسبت شهادت امام رضا (ع) افزایش سفر به مشهد هم قابل پیش بینی و تکرار تجربه اربعین در این زمان هم دور از ذهن نیست. متاسفانه مسئولان در این موارد روی فراموش شدن چالش ها توسط مردم حساب ویژه ای باز می کنند و همین سبب شده این مشکلات هر سال تکرار شود.
مدنی اشاره کرد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، درصد بسیار کمی از مردم از خدمات هواپیمایی استفاده می نمایند که یکی از دلیلهای این وضعیت را می توان بد عمل کردن شرکتهای فعال در این زمینه دانست. تعداد پایین مسافران هوایی همینطور سبب شده مشکلات و چالش های عملکردی شرکتهای هواپیمایی کمتر دیده شود در صورتیکه این بخش حجم زیادی از یارانه ارزی و ریالی را می بلعد.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اشاره کرد: برای حل بخشی از مشکلات مربوط به صنعت هوایی کشور، پیشنهاد می شود دولت نحوه اختصاص یارانه ارزی و ریالی به این شرکتها را اصلاح و شفاف کند. با این اقدام، شرکتهای هواپیمایی هم به سوی بهینه کردن مخارج و هزینه های خود خواهند رفت. در این شرایط، ساز و کاری مانند «اطلس تجارت ایران» می تواند به شرکتها برای بهینه کردن هزینه ها مثلا در تأمین قطعات از بهترین مسیر در کوتاه ترین زمان و باکیفیت خوب کمک نماید. بطور خلاصه، کشوری که حتی برای تأمین ارز دارو و کالاهای اساسی هم در مضیقه قرار دارد؛ چرا باید بدون حساب و کتاب و بدون در نظر گرفتن شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI)، ارز نصف قیمت بازار آزاد در اختیار شرکت هایی قرار دهد که نه خدمات درستی عرضه می دهند، نه شفافند و نه پاسخگو. اما اگر چنین ساز و کاری وجود دارد و داده های آن به طور عمومی منتشر نشده، انتظار داریم منتشر شود تا مجموعه های پژوهشی آن را تجزیه و تحلیل کنند. وی ضمن اشاره به این که این اتفاقات همیشه در ایام خاص چون سفر اربعین، سفر به مشهد و… تکرار شده است، گفت: در آخر این هفته به مناسبت شهادت امام رضا (ع) افزایش سفر به مشهد هم قابل پیشبینی و تکرار تجربه اربعین در این زمان هم دور از ذهن نیست.


منبع:

1404/05/26
11:26:03
5.0 / 5
167
تگهای خبر: استاندارد , تجارت , تعمیر , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
فی بگیر FeeBegir فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها

ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز از قیمت کالاها، اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان، کمک به تجار و بازرگانان و تحلیل و پیش‌بینی بازار