معاون وزیر صمت تاكید كرد:
تمرکز بر صادرات قطعات، فرصتی برای توسعه پایدار صنعت خودرو
فی بگیر: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو 2025، بر لزوم تمرکز در صادرات قطعات و خدمات بعد از فروش خودرو به بازارهای نوظهور، خصوصاً کشورهای آفریقایی تاکید کرد.
به گزارش فی بگیر به نقل از خبرگزاری ایرنا از ایدرو، فرشاد مقیمی در حاشیه بازدید از غرفه سایپا در هفتمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۵) اظهارداشت: این نمایشگاه فرصتی است برای معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های صادراتی کشور در بخش های مختلف، خصوصاً صنعت خودرو است
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به ظرفیتهای صادراتی خودروسازی کشور در عرصه خودرو های تجاری، اظهار داشت: برخی خطوط تولید در داخل کشور به دلیلهای مختلف غیرفعال شده اند که می توان آنها را به سایر کشورها منتقل کرد و با ارسال قطعات از ایران، تولید غائی خودرو در آن کشورها صورت گیرد.
مقیمی اضافه کرد: سایپا می تواند تمرکز خودرا بر صادرات قطعات مصرفی خصوصاً به کشورهای آفریقایی معطوف کند؛ برای اینکه ساختار خودرویی این کشورها با خودرو های داخلی ایران قرابت دارد و از پلت فرم های مشترک استفاده می نمایند.
وی اضافه کرد: فارغ از صادرات مستقیم خودرو، امکان صادرات قطعات مصرفی به کشورهای هدف وجود دارد و این مساله مزیتی مهم برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور است.
معاون وزیر صمت با تکیه بر اهمیت خدمات بعد از فروش در بازارهای صادراتی، اشاره کرد: سفارش من به شرکت های صادرات محور این است که در بازار هدف، تمرکز اصلی را بر ارائه خدمات بعد از فروش قرار دهند؛ چونکه این خدمات ضامن ماندگاری و پایداری حضور در آن بازارهاست.
وی همین طور بر لزوم تغییر رویکرد صادراتی تاکید کرد و اظهار داشت: تمرکز صرف بر خودرو کافی نیست، باید به صادرات قطعات و استفاده از استانداردهای متفاوت در کشورهای هدف توجه گردد. برخی کشورها دارای استانداردهایی با شرایط آسان تر نسبت به ایران هستند که فرصتی مهم برای توسعه صادرات شمرده می شود.
مقیمی با اعلان اینکه صادرات یک پروسه طولانی مدت و نیازمند سرمایه گذاری مستمر است، اشاره کرد: صادرات چند نمونه محدود محصول کافی نیست. برای تثبیت روند صادرات، باید حجم و تنوع صادرات به سطحی برسد که منافع اقتصادی هر دو طرف معامله را در طولانی مدت تامین کند.
وی در پایان، برند سازی، پیشرفت کیفیت، تنظیم قیمت و تجمیع تقاضا را همچون راهبردهای ضروری برای تحقق صادرات پایدار مطرح کرد و اضافه کرد: ایدرو آمادگی دارد با بهره گیری از ظرفیتهای خود در این راه به بنگاه های تولیدی و صادرات محور کمک نماید.
منبع: feebegir.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب