بحران در بازارهای رژیم صهیونیستی در نتیجه پاسخ مقاومتی یمنی ها

بحران در بازارهای رژیم صهیونیستی در نتیجه پاسخ مقاومتی یمنی ها

به گزارش فی بگیر، رسانه های عبری زبان تایید کردند، پاسخ یمن ضد کشتی های عازم سرزمین های اشغالی باعث کمبود و گرانی کالا در بازارهای رژیم صهیونیستی شده است


به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، به علت تشدید حملات در دریای سرخ ضد کشتی های رژیم صهیونیستی و سایر کشتی های خارجی که به سمت این رژیم حرکت می کنند، کمبود و تأخیر در ارسال کالاها از جنوب سرزمین های اشغالی برای صهیونیست ها در حال افزایش می باشد.
داده های بنادر رژیم صهیونیستی حاکی از تأخیر بین دو تا سه هفته ای رسیدن کشتی های حامل کالا به سرزمین های اشغالی و فشار بر بازارهای مواد غذایی و  تجهیزات برقی و الکترونیکی است که به دنبال حوادث امنیتی در دریای سرخ تحت تأثیر قرار گرفته و سبب شده رژیم صهیونیستی برای تأمین این کالاهای خود دست به دامن اروپا شود با وجود این که برای آن هزینه بر است.


 
روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» روز گذشته جمعه نوشت، از زمانیکه یمنی ها اعلام نمودند هر کشتی عازم رژیم صهیونیستی را هدف می گیرند، حوادث امنیتی در دریای سرخ شدت گرفته است، چیزی که باعث به هم ریختن روند تجارت اسرائیل شده و بازارهای داخلی و خارجی آنرا تهدید می کند.
این روزنامه ضمن اشاره به چندین مورد حادثه امنیتی برای کشتی های تجاری در دریای سرخ طی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته آورده است: واردکنندگان مواد غذایی پیش از این به مقامات اسرائیل از کمبود محموله های ورودی به اسرائیل به علت هدف قرار گرفتن کشتی ها و تاخیر در رسیدن آنها به علت تغییر مسیر اطلاع داده و گفته اند که این کمبود و تاخیر به زنجیره تأمین محصولات غذایی و کالاهای الکترونیک و برق هم سرایت کرده است.
به گفته این روزنامه، خرده فروشان در اسرائیل به طور عمده از این می ترسند که واردکنندگان از این وضعیت حوادث امنیتی در دریای سرخ برای افزایش قیمتها سوء استفاده نمایند.
لرون کاتز، معاون توسعه کسب و کار در یک شرکت محصولات الکتریکی در سرزمین های اشغالی، اظهار داشت: هر محصولی که از راه دریا وارد می شود، با تأخیر در رسیدن مواجه می باشد و از همین رو در هفته های آینده کمبود عمده ای در کالاها وجود خواهد داشت.


 
وی اضافه کرد: هر شرکت یا فردی که موجودی کافی کالا در انبارهایش نداشته باشد با مشکل مواجه خواهد شد. ما قبلاً پیامی از همه وارد کنندگان دریافت کرده ایم در خصوص این که تحویل کالاها حدود یک ماه و نیم به تاخیر افتاده است.
دست به دامن اروپا می شویم
این صهیونیست اظهار داشت: کمبود کالاهای زیادی در اسرائیل وجود دارد. ما کم کم این را احساس کرده ایم، ازاین رو تلاش می نماییم کالاها را از جاهای جدید بیاوریم، حمل و نقل از چین کمتر و همکاری با ترکیه به صورت کامل متوقف شده و از همین رو به صورت ناگهانی اروپا مقصد تأمین کالای اسرائیل شده است.
بر اساس داده های بانک جهانی، واردات رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۰۷.۲ میلیارد دلار بوده است. داده های رژیم صهیونیستی نشان داده است که کشورهای آسیایی بخصوص چین، کره جنوبی، ژاپن، ویتنام و فیلیپین در تراز معاملات تجاری با رژیم اشغالگر اهمیت زیادی دارند.
 بر اساس گزارش اخیر روزنامه اقتصادی اسرائیلی «گلوبز»، اطلاعات رسمی رژیم صهیونیستی حاکی می باشد، چین بعد از آمریکا دومین شریک تجاری این رژیم اشغالگر است و در سال ۲۰۲۲ حجم مبادلات تجاری بین دو طرف به حدود ۲۴.۴۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است و اسرائیل در اوایل سالجاری در مذاکرات خود برای انعقاد توافقنامه تجارت آزاد با پکن پیشرفت کرده بود.


 
امیر مودین، مدیر عامل یک فروشگاه زنجیره ای در اسرائیل اظهار داشت: حدود سه هفته به زمان حمل بار  از چین اضافه شده است، علاوه بر این که هزینه های حمل و نقل و بیمه  برای کالاها بیشتر شده است در حالیکه ما محصولات گران قیمت مانند جاروبرقی و بلندگو از آنجا وارد می نماییم.
 مسئولین شرکت Logisticar که با ساز و کار لجستیک و انبارداری در سرزمین های اشغالی سروکار دارد، اشاره کردند که به برخی از خرده فروشان پیشرو در زمینه لوازم الکتریکی اطلاع داده اند که تاخیر ۱۸ روزه در دریافت کالاهای الکتریکی از چین خواهند داشت.
بحران عرضه کالاها در سرزمین های اشغالی تنها به کالاهای الکتریکی و الکترونیکی محدود نشده بلکه به ساده ترین کالاهای غذایی هم رسیده است. آنیتا گلدا، یک تاجر در بستنی فروشی های زنجیره ای در اسرائیل از مشکل واردات انواع شکر و نهاده های تولید گفت و اضافه کرد: این نهاده ها از چین می آید و الان کمبود آنها وجود دارد و امیدواریم قیمت آنها افزایش پیدا نکند.


 
مسئولین رژیم اشغالگر اما تلاش می کنند تا به بازرگانانشان اطمینان داده و از نتایج بحران حوادث امنیتی برای کشتی های عازم سرزمین های اشغالی بکاهند.
 به گزارش یدیعوت آحارونوت، یک مقام بندری رژیم صهیونیستی اظهار داشت که واردکنندگانی که قیمتها را می افزایند، فقط از این رویداد سوء استفاده می نمایند. وی ادامه داد: هیچ محصولی از چین وجود ندارد که محصول جایگزینی از غرب نداشته باشد.
به نوشته این روزنامه، محصولاتی که از اروپا به اسرائیل می آیند، با قیمت های بالا توسط وارد کنندگان در اسرائیل همراه می باشد، در مقایسه با مشابه آن در کشورهایی مانند چین که کالاهای ارزان تری دارند و از نظر کیفیت با خیلی از کالاهای اروپایی برابری می کنند و شاید در بعضی موارد حتی بهتر از آنها هستند.


 
ارزش مبادلات تجاری بین رژیم صهیونیستی و اروپا پارسال به بیشتر از ۵۲ میلیارد دلار رسیده است و طبق گزارش مرکز اروپایی مطالعات ضد تروریسم (ECCI)، تل آویو ۳۴.۳ میلیارد دلار واردات و حدود ۱۸ میلیارد دلار صادرات داشته است.


 
مبادلات تجاری بین آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ حدود ۸.۹۴ میلیارد دلار، انگلیس ۸.۷۵ میلیارد دلار، فرانسه بیشتر از  چهار میلیارد دلار و هلند حدود ۲.۴۴ میلیارد دلار بوده است.
طی دو روز گذشته چندین مورد حادثه امنیتی ضد کشتی های عازم دریای سرخ و در ورودی تنگه باب المندب  رخ داده است.
نیروهای مسلح یمن به تازگی تاکید کرده بود که نه تنها کشتی های وابسته به رژیم صهیونیستی بلکه هر کشتی عازم کالا برای سرزمین های اشغالی در صورت اهمیت ندادن به اخطارها هدف قرار خواهند گرفت.




منبع:

1402/09/25
15:15:33
5.0 / 5
276
تگهای خبر: اقتصاد , تجارت , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها