گروه خودروسازی سایپا در راه رشد

گروه خودروسازی سایپا در راه رشد

به گزارش فی بگیر بررسی دستاورد ۶ ماهه گروه خودروسازی سایپا نشان داده است که با تلاش مضاعف کارگران این مجموعه، دستاوردهای مناسبی حاصل شده است و بزودی در حوزه های جدید میتوان شاهد فعالیتهای نوین و شایسته مردم ایران بود


اخبار شرکتها؛ به گزارش سایپانیوز؛ اواخر دیماه سال قبل که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا، تغییر نمود، این مجموعه با۸۰ هزار خودرو ناقص، ۵ هزار و ۲۰۰خودرو یورو۴ و هزار و ۷۰۰ خودرو بدون گارانتی روبرو بود. بدین جهت از جانب رئیس جمهور و وزارت صمت تکلیف شد که خودروهایی که نقص قطعه دارند به سرعت تکمیل شوند تا خودرویی بواسطه کمبود قطعه، در پارکینگ خودروسازان باقی نماند و همینطور مردم در کوتاهترین زمان ممکن به خودرو های خود دسترسی پیدا کنند.
گروه خودروسازی سایپا برای عبور از مشکلات بی شمار که از مدیریت های گذشته به ارث رسیده بود، برنامه منظم و منسجمی تدوین کرد، از همین رو قراردادهای تأمین قطعات امضاء شد و خانواده سایپا برای تأمین نقدینگی، تکمیل خودرو های کف پارکینگ، به صفر رساندن تعهدات معوق، عرضه خودرو های جدید به بازار و ارتقای کیفیت، با یکدیگر هماهنگ شدند.


بررسی دستاورد ۶ ماهه گروه خودروسازی سایپا نشان داده است که با تلاش مضاعف کارگران این مجموعه، دستاوردهای مناسبی حاصل شده است و بزودی در حوزه های جدید میتوان شاهد فعالیتهای نوین و شایسته مردم ایران بود.


خالی شدن پارکینگ ها از محصولات با کسری قطعه و کاهش چشم گیر تعهدات معوق شده، بخشی از موفقیت هایی است که طی مدت یاد شده به رغم وجود سخت ترین تحریم ها، عدم امکان تأمین اعتبار ارزی و پرداخت تعهدات مالی و اقتصادی به دست آمده است.
با افزایش 64 درصدی برنامه تولید نسبت به سال قبل 80 هزار خودرو ناقص تکمیل شد و این مجموعه دیگر با معضل تعهدات معوق مانند سالهای گذشته روبرو نیست؛ با صفر شدن خودرو های کف پارکینگ، سالیانه 150 میلیارد تومان هزینه پارکینگ گروه سایپا حذف شد.
تولید روزانه خودرو گروه سایپا افزایش 100 درصدی داشته بگونه ای که تولید از 1057 دستگاه در دیماه سال قبل به 2120 دستگاه در تیر 1401 رسیده است؛ ازاین رو تابحال 13 درصد برنامه تأمین و تولید محصولات محقق شده و تا آخر سال 100 درصد این برنامه اجرا می گردد.
موفقیت دیگری که گروه خودروسازی سایپا کسب کرده، تولید خودرو کامل است، در گذشته 80 درصد خودرو های تولیدی به سبب نقص قطعه به پارکینگ ها منتقل می شد اما حالا 97 درصد خودرو ها به صورت کامل (عبور مستقیم) تولید می شوند که این امر مبین افزایش 166 درصدی تولید خودرو کامل نسبت به مدت مشابه سال قبل و افزایش 87 درصدی نرخ عبور مستقیم در گروه سایپا است.


با توجه به فرآیندی که طی 5 ماه گذشته طی شده، تحویل خودرو به مشتریان گروه خودروسازی سایپا نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش پیدا کرده است و تعهدات کل گروه سایپا نسبت به سال گذشته  64 درصد و تعهدات معوق نسبت به سال 1400 کاهش 93 درصدی داشته است.


گروه خودروسازی سایپا برای آخر دادن به مشکلات تولید دو راهکار دیگر را هم پیاده سازی کرد که بخشی از آن در ارتباط با افزایش ظرفیت خطوط تولید مگاموتور و تأمین کنندگان است و دیگری تولید در ایام تعطیل (به جز جمعه) است؛ سال قبل به دلیل کمبود قطعه، اغلب روزهای تعطیل تولید صورت نمی گرفت.
تعریف 42 پروژه کیفی سازی محصولات
در کنار افزایش تولید و پاسخ به نیاز متقاضیان، مبحث کیفیت یکی از مهم ترین دستور کارهای، گروه خودروسازی سایپا است؛ برای این منظور 42 پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تولید خودرو تعریف شده که 3 برنامه آن در بخش زیرساخت، 29 پروژه در بخش قطعات و مجموعه ها، 5 مورد در بخش فرایند خودروساز و 5 پروژه دیگر در بخش فروش و خدمات بعد از فروش خودرو است. همینطور برای کسب رضایت مشتریان بازرسی مجدد پیش از تحویل خودرو در مورد خودرو های تکمیل کاری در دستور کار قرار گرفت. بنا بر اعلام شرکت بازرسی کیفیت واستاندارد ایران، تولید خودرو های کامل به سبب افزایش کیفیت، باعث کاهش رجوع خریداران به نمایندگی های سایپا یدک شده است.


کنار گذاشتن تیبا
همان گونه که اعلام گردید در کنار افزایش تولید، تکمیل خودرو های ناقص و  ارتقاء کیفیت محصولات، برنامه ریزی جهت تولید محصولات جدید و خروج محصولات قدیمی در دستور کار گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت. ازاین رو خروج محصول قدیمی تیبا از سبد محصولات در شهریور ماه 1401 بخشی از اقدام هایی است که گروه سایپا انجام خواهد داد. در این میان تولید محصولات جدید و پیشرفته از محورهایی است که با جدیت دنبال می شود.
بدین جهت عرضه محصول شاهین اتومات و آریا اتومات در نیمه دوم سالجاری، برنامه ریزی برای تولید خودروی اقتصادی در سال آینده، تولید ون مسافری جدید در نیمه دوم سالجاری، تولید وانت جدید زاگرس امسال و تولید دو محصول جدید تجاری سنگین (فوتون و دانگ فنگ) در سال 1401 بخشی از برنامه هایی است که در گروه سایپا عملیاتی خواهد شد. البته توسعه محصول در پروژه های یاد شده خلاصه نخواهد شد چون که گروه خودروسازی سایپا، راهبری پروژه های محصولات جدید اطلس،   وانت 251، سهند، P90  و SP0 Cross را در  دستور کار دارد.
انعقاد قرارداد برای اجرای پروژه های جدید
برای آنکه برنامه های ویژه و توسعه ای گروه خودروسازی سایپا به درستی پیاده سازی و نقصان های گذشته جبران شود، استفاده از توانمندی های داخلی بخصوص مجموعه های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است. نخستین اقدامی که در این عرصه انجام شده، ایجاد پنجره واحد ارتباط شرکتهای دانش بنیان با کل زنجیره خودرو(از طراحی تا فروش) با هدف استفاده اثربخش از توانمندی های موجود در کشور بوده است. همینطور گروه سایپا موفق شده است با شرکتهای دانش بنیان در زمینه تولید قطعات دانشی و فنآورانه با 26 شرکت و 37 پروژه قرارداد همکاری منعقد کند. 
انعقاد قرارداد برای اجرای 21 پروژه با شرکتهای صنایع هوافضا در زمینه تولید قطعات الکترونیک، گیربکس اتوماتیک و سایر موارد از دیگر اقداماتی است که طی این مدت انجام شده است. 
همچنین با شرکتهای صنایع دفاع بیشتر از 23 پروژه در زمینه تولید قطعات الکترونیک و سیستم های برقی قرارداد همکاری امضاء شده است. انعقاد قرارداد با نیرو هوایی در زمینه ریخته گری، ماشین کاری دقیق و تست و آزمون از دیگر موضوع هایی است که طی چند وقت اخیر به سرانجام رسیده است.
همکاری با دانشگاه های برتر کشور
در چند ماه اخیر، همکاری با دانشگاه های برتر کشور هم شروع شده است؛ بر این اساس گروه خودروسازی سایپا با دانشگاه شریف در پلت فرم و تجهیزات تست و آزمون، دانشگاه تهران درباتری خودروی برقی و دانشگاه علم و صنعت همکاری می کند و این امر با سایر دانشگاه ها همچون دانشگاه نوشیروانی بابل در مورد هیبریدی کردن موتور شاهین درحال پیگیری است.
در کنار اقداماتی که به آن اشاره شد، در بخش ساختار اداری، مالی و اقتصادی هم اصلاحاتی صورت گرفت تا سیاست های جدید قابلیت اجرا پیدا کند. از همین رو اصلاح ساختار مالی و سهامداری، واگذاری دارایی و اموال غیر مولد و مازاد، انضباط مالی و کنترل هزینه های غیر ضروری و اصلاح ساختار مالی شرکت اصلی و شرکتهای گروه انجام شد.
موارد یاد شده گویای آن می باشد که گروه خودروسازی سایپا فصل جدیدی از فعالیتهای خویش را شروع کرده و می خواهد، در آینده ای نزدیک به یکی از خودروساز های برتر خارومیانه تبدیل گردد و بطور قطع در این راه سخت و نا هموار، همکاری شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه ها و سایر مجموعه های تحقیقاتی، لازم است.



1401/05/04
14:29:16
5.0 / 5
223
تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , پرداخت , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها