سرقت بزرگ پایتخت از زاویه ای دیگر

سرقت بزرگ پایتخت از زاویه ای دیگر

به گزارش فی بگیر یکی از مهم ترین رویدادهایی که طی روزهای اخیر در صدر اخبار کشور قرار گرفت، سرقت بیشتر از ۱۶۰ صندوق امانت بانک ملی شعبه دانشگاه در پایتخت بود؛ سرقتی که حالا به قول پلیس، ۱۳ تن از عوامل آن بعد از ۴۸ ساعت از گزارش ماجرا دستگیر شده اند و البته اعلام شده که هیچیک از عوامل بانک در آن نقشی نداشته اند. علاوه بر این، بانک با وجود عدم تعهد قانونی در این حوزه اعلام نمود که خسارت مالباختگان را پرداخت خواهد نمود.



صادق کرمیان از مدیران اخبار ایسنا طی یادداشتی در این زمینه نوشته است: بواسطه اشتغال یکی از بستگان که از مدیران سابق یکی از شعب بزرگ و مستقل بانک ملی در تهران بود، بخوبی می دانم که بعد از سرقت اخیر از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه، بیشتر کارکنان شاغل و حتی بازنشسته این بانک بزرگ کشور چه حال و هوایی پیدا کرده اند!

در این چند روز، با هر یک از کارکنان شاغل و بازنشسته این بانک که صحبت می کنم علاوه بر احساس هم دردی با مالباختگان این سرقت بزرگ، اذعان دارند که شرایط روحی آنها اگر مثل مالباختگان و مشتریان بانک نباشد، کمتر از آنها هم نیست چونکه این اتفاق سبب شده تا آنها اعتبار و جایگاه سازمانی که روزگاری به آن افتخار می کردند را در خطر ببینند.

در واقع کارمندان این بانک معتقدند که اعتماد مردم به بانک ملی، نه در یک بازه زمانی کوتاه بلکه بواسطه فداکاری های خیلی از کارمندان همین بانک در طول بیش از ۹۰ سال فعالیت بانک ملی ایجاد شده است و در هر شرایط و موقعیتی هم این سرمایه عمومی باید همچنان حفظ شود؛ موضوعی که البته با سرقت اخیر از شعبه دانشگاه و مالباخته شدن بیش از ۱۶۰ نفر از مشتریان این بانک، چهره اعتماد به بانک ملی را تا حدود زیادی خدشه دار کرده است.

«چندین سال رییس خزانه یکی از شعب مستقل و بسیار مهم بانک ملی در تهران بودم. باور کنید همیشه فکر و ذکرم در آن سال ها حفظ امنیت خزانه این بانک و حفظ اموال و امانات مردم در این بانک بود، بطوریکه تعدادی از مواقع مجبور بودم از خانواده ام برای رسیدگی به کارهایی که در شرح وظایفم بود بزنم. یادم هست چند سال پیش در شب عروسی دخترم و یک سال هم در شب یلدا، هشدار خطر دزدگیر شعبه را بوسیله گوشی تلفن همراهم دریافت کردم و بسرعت جمع عزیزانم را در آن شرایط خاص ترک کرده و برای پیگیری ماجرا عازم شعبه شدم تا بررسی کنم که جریان این اعلام سرقت چیست، که البته هر بار هم خدا را شکر اتفاقی نیفتاده بود و به خاطر ورود یک گربه و یک پرنده به داخل ساختمان شعبه آژیر خطر به صدا درآمده بود. به هر حال آن شعبه ای که ما در آن شاغل بودیم، ساختمان بسیار بزرگی داشت و این حیوانات هم می توانستند در طول روز از هر روزنه و یا پنجره بازی وارد ساختمان شده باشند و موقع بسته شدن بانک در آنجا حَبس شده و یک لحظه که حرکت کرده اند، حسگرهای دزدگیر بانک حرکت آنها را ثبت و در نهایت دزدگیر شعبه به کار افتاده باشد.»

اینها صحبت های یکی از مدیران بازنشسته بانک ملی است که در ضمن سالهای قبل رییس خزانه یکی از شعب بزرگ و مستقل بانک ملی بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود می گوید: «شعار «هر جا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می درخشد» در سال هایی که ما در این بانک فعالیت می کردیم واقعا همیشه و در هر حال سرلوحه تمام کارهای ما بوده چونکه بخش خزانه یکی از مهم ترین و حتی اصلی ترین بخش بانک ملی ایران بشمار می رود. البته هم اکنون هم تا آنجا که من می دانم همکاران شاغلِ من در بانک ملی همیشه اهتمام کرده اند تا پاسدار این شعار و اعتماد عمومی مردم باشند و حالا که این اتفاق افتاده است، همه ما بسیار ناراحتیم و احساس می نماییم قسمتی از آبروی شخصی خود ما در این جریان از بین رفته است. هرچند هنوز زوایای مختلف این سرقت مشخص نشده و نیاز به بررسی های بیشتر است ولی اگر واقعا قصوری از ناحیه برخی افراد وجود داشته باشد، از جانب هیچ یک از کارمندان شاغل و بازنشسته بانک ملی پذیرفتنی نیست چونکه آبروی همه ما در جریان این اتفاق به خطر افتاده است؛ آبرویی که ما آنرا با خون دل برای بانک ملی ایران جمع کرده ایم.»

با این که چند سالی است که از بانک بازنشسته شده، اما این جملات آخر را با بغض به زبان می آورد؛ طوری که انگار دزد، خانه خودش را زده و حریم خانواده خودش مورد خدشه و سوءقصد قرار گرفته است.

رئیس بخش سپرده های یکی دیگر از شعب مستقل بانک ملی هم فردای روز اعلام سرقت بانک ملی شعبه دانشگاه، اینطور جَوّ حاکم بر شعبه ای که در آن فعالیت می کند را توضیح می دهد: «همه ما از این اتفاق شوکه شدیم. با آنکه این سرقت در شعبه دیگری اتفاق افتاده ولی از این که به اعتبار بانک ملی لطمه وارد شده است، بسیار ناراحتیم. این سازمانی که ما سال ها و روزهای جوانی خودرا در آن گذرانده ایم، اکنون پس از گذشت تمام این سال ها، مثل خانواده ماست و نمی توانیم ببینیم که این اتفاقات اینگونه بر چهره آن خدشه وارد میکند. به هر حال امیدوار هستم دیگر شاهد این اتفاقات در بانک ملی ایران نباشیم.»

یکی از مهم ترین پرسش ها درباره این اتفاق، این است که چرا در شعبه ای که در زُمره شُعب ممتاز بانک ملی ایران قرار دارد، سیستم امنیتی بانک تا این حد ضعیف و ناکارآمد بوده است که هم آژیر خطر بیرون بانک بسرعت توسط سارقان غیرفعال شده و هم این که در سیستم امنیتی بانک، پیام هشدار فقط برای یک نفر (رئیس شعبه دانشگاه) ارسال شده است؟

در این ارتباط البته صحبت های یکی از کارمندان بخش صندوق امانات یکی دیگر از شعبه بانک ملی هم شنیدنی است: «سیستم اعلام سرقت بیشتر دزدگیرهای بانک ملی و به طور کلی اماکن خاص به این صورت است که در هنگام حساس شدن چشمی ها و حسگرهای سیستم یا هر اتفاق دیگری مثل حتی قطع شدن برق، سریعاً پیام هشدار به تلفن های همراه تعریف شده در سیستم امنیتی ارسال می شود. به طور مثال اگر در هنگام تعطیل بودن شعبه، هر یک از حسگرهای داخل بانک بهر دلیلی حساس شوند آژیر خطر بلافاصله به صدا درمی آید و در مرحله اول دستگاه به همراه مسئول خزانه، اعلام سرقت را در آنِ واحد گزارش می دهد و اگر آن فرد بنا بر هر دلیلی آن هشدار را نبیند یا به آن توجهی نکند، هشدار سرقت بلافاصله به فرد دیگر که بطور معمول رییس شعبه است ارسال می شود و اگر او هم این اعلام را نادیده بگیرد، دستگاه پیام هشدار را برای پلیس یا رییس کلانتری محدوده ای که بانک در آن قرار دارد ارسال می کند و اگر کار به این مرحله برسد، فردای آن روز پلیس این اتفاق را حتما صورت جلسه کرده که در این صورت افراد خاطی حتما در مراجع ذی صلاح باید پاسخگوی این عدم توجه خود باشند. به همین خاطر بطور معمول بعد از این اعلام هشدارها که به نُدرت هم اتفاق می افتد، مسئولان خود شعبه اجازه نمی دهند که کار جهت بررسی ماجرا و دلیل به صدا درآمدن آژیر خطر به پلیس کشیده شود، مگر در مواردی که واقعاً از شعبه سرقتی انجام شده باشد.»

در هر صورت هر چند برای اعلام نظر قطعی درباب سرقت اخیر از صندوق های امانات شعبه دانشگاه بانک ملی باید منتظر بررسی های تکمیلی پلیس و کارشناسان بود اما آنچه که اکنون بیش از هر چیز مورد توجه است اعتماد لطمه دیده مردم نسبت به کل سیستم بانکداری کشور است که به هر طریق ممکن و در کمترین زمان باید توسط مسئولان ترمیم شود.

رعایت پروتکلهای استاندارد و سفت و سخت امنیتی در شعبه هایی که در خود صندوق امانات دارند، جزء نخستین و بدیهی ترین مواردی است که بنظر می رسد با نظارت مستقیم نیروی انتظامی و مراجع ذی صلاح امنیتی کشور باید هر چه سریع تر فکری برای آن شود و در دستور کار سیستم بانکداری کشور قرار بگیرد.

به هر حال در تمام این سال ها هر وقت اموال شخصی شهروندان در منازل مورد تعرض سارقان قرار می گرفت نیروی انتظامی در اطلاعیه ها و هشدارهای خود همیشه تاکید داشت که مردم بجای نگهداری اموال باارزش خود در منازل، آنها را در صندوق های امانات بانکها نگهداری کنند تا این اموال از گزند سارقان درامان باشد ولی با اتفاق ناگوار اخیر که در سیستم بانکداری آن هم به سبب برخی قصور و ایجاد حفره های امنیتی رخ داده روشن است که سیستم بانکداری کشور باید با همکاری نهادهای امنیتی و نیروی انتظامی سیستم های جدید و پروتکلهای امنیتی دیگری را برای حفظ اموال مردم، تعریف و آنرا اجرائی کند.

از طرفی بنظر می رسد که بانکها علاوه بر مورد فوق باید این دفعه به طور جدی به دنبال همکاری با بیمه ها باشند تا مردم بتوانند با بیمه نامه های معتبر، در مواقع این چُنینی، حداقل سرمایه خودرا از دست ندهند. همکاری سیستم بانکداری و سیستم بیمه در ایران می تواند ضریب اطمینان به صندوق های امانات را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهد.

البته هر چند در ضمن این چند روز کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی را درباب قوانین حاکم بر صندوق های امانات و دلیلهای بانکها برای عدم پذیرش مسئولیت در قبال محتویات صندوق های امانات بیان کرده اند اما به طور مثال اگر در کنار رعایت تمامی پروتکلهای امنیتی توسط بانکها برای صیانت از صندوق های امانات و اموال مردم، شرکت های بیمه به مانند بیمه نامه خسارت خودرو های شخصی که رقم پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه در یک بازه ریالی با حق بیمه های متفاوت می باشد، هر صندوق را هم با رقم ها و حق بیمه های متفاوت در مقابل بلایای طبیعی، سرقت یا هر اتفاق دیگری بیمه کنند، ضریب اطمینان مردم جهت استفاده از این صندوق ها نه فقط کاهش نمی یابد بلکه استقبال عمومی از این صندوق ها بیشتر از گذشته هم خواهد بود.

بنابراین برای اجرائی شدن این کار بخشنامه ها و دستورالعمل های آن باید هر چه سریع تر توسط بانک مرکزی و بیمه مرکزی تهیه و تدوین و به بانکها و شرکت های بیمه ابلاغ شود.




1401/03/22
10:07:17
5.0 / 5
201
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها