جزییات تازه از بررسی سانحه قطار یزد

جزییات تازه از بررسی سانحه قطار یزد

رییس کمیسیون عالی سوانح راه آهن اظهار داشت: درباره حادثه قطار یزد، مصاحبه اولیه با راننده بیل مکانیکی انجام شد، راننده بیل از شب قبل حادثه تا صبح، روی بیل مشغول فعالیت بوده البته در این بین استراحت هم داشته است، راننده اذعان داشت که بیل مکانیکی به کنار خط آمده است


محمدحسن اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت بررسی سانحه ریلی قطار مسافری مشهد - یزد که حدود ساعت 05: 30 روز گذشته در بلاک عباس آباد - زیرو در منطقه طبس رخ داد، گفت: کمیسیون عالی بررسی سانحه راه آهن درحال بررسی ابعاد مختلف وقوع این حادثه است، این حادثه ابعاد بزرگی داشته است و بیان علت وقوع حادثه در زمان بسیار کوتاه امکانپذیر نیست.

وی تاکید کرد: باید همه بررسی ها به نتیجه نهایی برسد و سپس علت وقوع حادثه و مقصر یا مقصران احتمالی معرفی شوند.

رییس کمیسیون عالی سوانح راه آهن با اعلان اینکه بررسی تیم کمیسیون عالی سوانح راه آهن بلافاصله بعد از وقوع حادثه از روز گذشته شروع شده است، اظهار داشت: نباید قبل از بررسی کامل به عوامل بروز سانحه بصورت خام پرداخت و آنها را اطلاع رسانی کرد. ضروریست ریشه یابی در این زمینه صورت گیرد تا علت دقیق بروز حادثه مشخص شود و برای جلوگیری از بروز سوانح بعدی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

* مصاحبه اولیه با راننده بیل مکانیکی انجام داده ایم

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا با راننده بیل مکانیکی از طرف کمیسیون عالی سوانح مصاحبه انجام شده است، اظهار داشت: بله. مصاحبه اولیه با راننده بیل مکانیکی انجام داده ایم یکسری گفته هایی داشته است، یکسری فعل و انفعالاتی رخ داده که باید همه این فعل و انفعالات و گفته ها کنار هم چیده شود، تطبیق داده شود و سپس بررسی شود که کجا ترک فعل شده و یا کار بصورت ناقص انجام شده است.

* عملیات بیل مکانیکی یک ساعت قبل از رسیدن قطار تمام شده بود

رییس کمیسیون عالی سوانح راه آهن در پاسخ به این پرسش که آیا بیل مکانیکی در دقایق قبل از وقوع سانحه و هنگام وقوع سانحه فعال بوده است؟ گفت: در امتداد بهسازی خط آهن، از این بیل مکانیکی استفاده می شد. این بیل مکانیکی برای جابه جایی تراورس زیر ریل بکار گرفته شده بود اما زمان کار بیل مکانیکی تمام شده بود و حدود یک ساعت قبل از رسیدن قطار، عملیات بیل مکانیکی تمام شده بود و عملاً نباید در آن منطقه فعالیت می کرد و یا حرکت داشته باشد. اما درحال بررسی هستیم که چه اتفاقی رخ داده است که این بیل مکانیکی بعنوان مانع برای قطار به وجود آمد و قطار به آن برخورد کرد.

اسماعیلی افزود: طبق صحبتی که با راننده بیل مکانیکی داشته ایم وی اذعان داشته است که بیل مکانیکی به کنار خط آمده است و هنگامی که قطار در حین عبور بوده است این بیل مانعی شد که اجازه ندهد قطار بدون مانع عبور کند.

وی با اعلان اینکه بیل مکانیکی به خط نزدیک شده بود است، اظهار داشت: این که لوکوموتیوران چه نقشی در این مساله داشته است و یا این که بیل مکانیکی چه مشکلی داشته است که به خط آهن نزدیک شده است همه درحال بررسی است.

* لکوموتیو و یک واگن پشت لکوموتیو از خط خارج نشده است

رییس کمیسیون عالی سوانح راه آهن در پاسخ به این پرسش که لکوموتیوران ترمز ناگهانی داشته و آیا تأثیری داشته است؟ عنوان کرد: به هر حال راننده لوکوموتیو که باید ترمز می گرفت. اگر ماشینی گرفتار مشکل شود و یا با یک مانع برخورد کند قاعدتاً ترمز می گیرد.

اسماعیلی با اعلان اینکه لکوموتیو از ریل خارج نشد اما واگن ها از ریل خارج شده است، اظهار داشت: لکوموتیو و یک واگن پشت لکوموتیو از خط خارج نشده است. به هر حال این اتفاق حدود ساعت 5 بامداد رخ داده است باید بررسی شود که علت چه بوده است.

* راننده بیل از شب گذشته در منطقه مشغول کار بوده است

وی افزود: گروه بهسازی خط، درحال فعالیت بودند و تا آن زمان کار می کردند راننده بیل از شب قبل تا بامداد روی بیل مشغول فعالیت بوده است البته در این بین استراحت هم داشته است ضمن آنکه به سبب شرایط منطقه چون عملیات عمرانی در شب انجام می شود به طور معمول طول روز می خوابند اما این که دقیقاً چه اتفاقی رخ داده است باید بررسی شود.

رییس کمیسیون عالی سوانح راه آهن اضافه کرد: تیم بررسی سوانح راه آهن درباره این حادثه بررسی های خودرا در ایام آتی ادامه می دهد تا دلیلهای وقوع حادثه به دقت مشخص شود.

* به این که حادثه بصورت عمدی رخ داده باشد نرسیده ایم

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که در بررسی ها به این مساله رسیده اید که این اتفاق سهوی یا غیرسهوی بوده است؟ عنوان کرد: ما به این که این اتفاق بصورت عمدی رخ داده باشد نرسیده ایم. ما اگر بخواهیم بعنوان کمیسیون بررسی سانحه صحبت نماییم باید دقیق موارد را مطرح نماییم.
به گزارش فی بگیر به نقل از خبرگزاری فارس حدود ساعت 05: 20 امروز هنگام عبور قطار مسافری مشهد ـ یزد در بلاک عباس آباد ـ ریزو در منطقه طبس، لکوموتیو قطار به بیل مکانیکی حاشیه خط برخورد می کند و سبب بروز حادثه می شود.

طبق آمار غیر قطعی در این حادثه ریلی متأسفانه 22 نفر جان باختند و 86 نفر مصدوم شدند.

شرکت راه آهن، مسافران این قطار را با قطار فوق العاده به ایستگاه راه آهن طبس منتقل کرد و سپس با اتوبوس به سمت یزد عازم شدند.




1401/03/19
12:24:08
5.0 / 5
178
تگهای خبر: اقتصاد , پرداخت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها