واكنش شورای رقابت به اتفاقات اخیر

مصوبه قیمت گذاری خودرو کجاست که ما ندیدیم

مصوبه قیمت گذاری خودرو کجاست که ما ندیدیم

انتقال قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار و به شکلی حذف شورای رقابت از این قیمت گذاری در حالی مورد تاکید مسؤلان وزارت صمت همچون وزیر مربوطه قرار گرفت که موضع رسمی شورای رقابت حتی تاییدکننده حذف از قیمت گذاری خودرو نیست.



به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، درچند روز گذشته ناگهان افزایش قیمت خودرو اتفاق افتاد، آن هم زمانی که هنوز مهلت مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت تا آخر آبان ماه به اتمام نرسیده بود، در این بین خودروسازان و وزارت صمت به رسانه ملی آمده و از قیمت های جدید سخن گفتند، حتی اذعان کردند عدم هماهنگی با شورای رقابت تقصیر آنها بوده ولی درهر حال دیگر قیمت گذار ستاد تنظیم بازار است، در همین رابطه طولی نکشید که وزیر صمت هم انتقال قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار را تایید نمود، مجموعه ای از تصمیم ها که گفته شد بر مبنای مصوبه سران سه قوا بوده است.

اما شورای رقابت که در این زمان سکوت کرده بود در تازه ترین موضع خود این جریان را رد کرده است.

حذف شورای رقابت شایعه است

محسن بهرامی ارض اقدس - عضو شورای رقابت - در گفت وگویی با ایسنا، در این رابطه اظهار داشت: این که گفته می شود شورای رقابت از قیمت گذاری حذف شده را قبول نداریم و این ها شایعاتی است که مطرح می شود، گفته شده که سران سه قوا چنین مصوبه ای داشته اند در حالیکه ما با گذشت چند روز هنوز مصوبه ای از سران سه قوا در ارتباط با حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو دریافت نکرده ایم. هر مصوبه ای در سران سه قوا باید برای اجرا به تایید مقام معظم رهبری برسد که این مصوبه هنوز منتشر نشده است و اگر این طور بود رئیس جمهور مصوبه افزایش قیمت خودرو را لغو نمی کرد.

وزیر ایده های ذهن خویش را اعلام نموده است

وی در مورد اینکه حتی شخص وزیر صمت بر انتقال قیمت گذاری به ستاد تنظیم بازار تاکید کرده است، اظهار داشت: به نظر می آید خلط مبحث شده و ایشان پیشنهاداتی در مورد تغییر شیوه قیمت گذاری خودرو در ذهن شان بوده که راه میانبر این ایده را سران قوا اعلام نمودند در حالیکه اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد باید از سمت مجلس به تصویب برسد در غیر این صورت سران سه قوا می توانند خارج از مصوبه مجلس آنرا تایید کنند که تابحال چنین اتفاقی نیفتاده و اگر اتفاق افتاده ما در جریان آن نیستیم.

برخی تفاوت ستاد تنظیم بازار و کارگروه تنظیم بازار را نمی دانند

بهرامی با بیان اینکه برخی در مورد قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار شایعاتی را مطرح می کنند در حالیکه ظاهرا به مبحث واقف نیستند، اضافه کرد: متاسفانه انگار جایگاه کارگروه تنظیم بازار و ستاد تنظیم بازار را نمی دانند، ستاد، جایگاه و مشخصات خویش را با ریاست معاون اول رئیس جمهور بر عهده دارد و هر تصمیمی در آن باید به تایید وزرای مربوطه در این ستاد و امضای نهایی معاون اول رئیس جمهور برسد. این در حالیست که دستور افزایش قیمت های اخیر هم که گفته می شد به تایید ستاد رسیده این گونه نبود و در نهایت با لغو از جانب رئیس جمهور روبرو شده است.

بورسی ها و مدیرکل های وزارت صمت در جایگاه تصمیم گیری و اظهار نظر در مورد قیمت گذاری نیستند

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه به نظر می آید در اعلام خبرهایی مانند حذف قیمت گذاری یا شیوه جدید، ناهماهنگی هایی در اعلام نظر برخی مسؤلان وجود دارد، از اظهارنظرهای غیر کارشناسی انتقاد نمود و اضافه کرد: متاسفانه برخی افراد که حتی ربطی به این مورد هم ندارند اظهارنظر می کنند بعنوان مثال چرا مسؤلان بورس در مورد قیمت گذاری خودرو اظهارنظر کند در حالیکه در چنین جایگاهی قرار ندارد یا اینکه مدیران کل وزارت صمت در چه جایگاهی قرار دارند که باید برای شورای رقابت تعیین تکلیف کنند که آیا در قیمت گذاری باشد یا خیر.

پراید ۱۹۵ میلیون شد، ولی با لغو گرانی ارزان نشد

بهرامی خاطرنشان کرد: بهتر است مسؤلان ذیربط و حتی در رابطه با قیمت خودرو به صورت آگاهانه و منطقی اظهارنظر کنند، چون که هرگونه روالی خارج از این باعث آشفتگی بازار می شود. در همین قیمت گذاری های اخیر هرچند لغو شد قیمت ها به جایگاه اول برنگشته است؛ به صورتی که پراید به ۱۹۵ میلیون تومان رسید ولی پس از لغو قیمت گذاری ارزان نشد ضمن اینکه هزینه هایی به بازارهای دیگر منتقل شده است.

خودروسازان بهای زیان ها و سرمایه گذاری های ونزوئلا را از مردم نگیرند

نماینده اتاق بازرگانی در شورای رقابت در ادامه ضمن اشاره به این که شورا برپایه تکلیف سیاست های کلای اصل ۴۴، وظیفه تشخیص انحصار و همینطور تعیین دستورالعمل قیمت و دسترسی عادلانه مصرف کننده را بر عهده دارد، توضیح داد: بررسی های شورای رقابت بر این تاکید دارد که تولید خودرو بخصوص خودرو های پرتیراژ در ایران که نه واردات دارد و نه مونتاژ، کاملا انحصاری است و در اختیار دو خودرو ساز بزرگ قرار دارد که از لحاظ اقتصادی از موقعیت کاملا مسلط برخوردار می باشند و اگر شورا دخالت نکند معلوم نیست خودرو را با چه قیمتی به مصرف کننده خواهند فروخت.

همان بخش ضرر مالی خودروسازها را هم نباید می پذیرفتیم

وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری بر مبنای قیمت تمام شده خودرو سازها به اضافه سود منطقی و حتی در نظر گرفتن بخشی از هزینه های مالی آنها بوده در حالیکه نباید این را هم می پذیرفتیم، اظهار داشت: اگر خودروسازان مدعی ضرر و زیان هستند نباید دلیل آنرا قیمت گذاری بدانند باید در زیان های انباشته، بدهی های خود به بانکها، سرمایه گذاری های بی بازگشت جستجو کنند نه این که بخواهند هزینه این اقدامات را از مصرف کننده بگیرند.

وزرا نمایندگان خویش را در شورا معرفی کنند

این عضو شورای رقابت با بیان اینکه از نظر ما آخرین دستوری که در ارتباط با قیمت گذاری خودرو وجود دارد همان مصوبه شورای رقابت در ابتدای سالجاری است که در انتهای آبان ماه مدت آن به پایان خواهد رسید، خاطرنشان کرد: اما اگر در این فاصله سران سه قوا مصوبه ای صادر کردند که قیمت گذاری به ستاد تنظیم بازار منتقل شده و به تایید مقام معظم رهبری رسید، آنگاه بطور حتم شورای رقابت هم تبعیت کرده و البته در اعلام نظر و تعیین قیمت در ستاد تنظیم بازار سهم خواهد داشت.

وی در مورد قیمت گذاری جدید واینکه تعیین اعضای جدید شورا با گذشت حدود دو ماه از آخر دور دوم اتفاق نیفتاده است اظهار داشت: یکی از مسایلی که به جریان های اخیر دامن زده همین بلاتکلیفی تعیین اعضای شورا است، این در حالیست که دستگاههای مربوطه همچون وزارت اقتصاد، صمت و دادگستری هنوز نمایندگان خویش را اعلام نکرده اند و همین فاصله ای که بین دور دوم و سوم شورا افتاد سبب شده تا جلسات شکل نرفته و شورا نتواند به وظایف خود همچون بررسی برای قیمت گذاری جدید خودرو رسیدگی کند، بر این اساس از دستگاههای مربوطه می خواهیم تا در اسرع وقت اعضا را معرفی کنند تا با ابلاغ رئیس جمهور ترکیب قانونی شورا شکل بگیرد.







منبع:

1400/08/26
11:15:50
5.0 / 5
400
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , دستگاه , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها