فی بگیر بررسی می كند

راهکارهای تحقق طرح جهش تولید مسکن

راهکارهای تحقق طرح جهش تولید مسکن

به گزارش فی بگیر آذربایجان شرقی طرح «جهش تولید مسکن» که یک طرح بزرگ و ملی محسوب شده و طبیعتا حجم بالایی از سرمایه گذاری و هزینه را به دنبال خواهد داشت، نیازمند بررسی کارشناسی و بیان نقطه نظرات افراد متخصص در حوزه ی شهرسازی است تا بتوان از تجارب ( موفق و ناموفق) قبلی در حوزه ی مسکن بهره برده و این طرح به نحو احسن اجرایی شود.



بدون شک یکی از مهم ترین دغدغه های مردم ایران و بخصوص جوانانی که به سن ازدواج رسیده اند، بحث مسکن می باشد. دولت های مختلف در طول این سالها بر سرکار آمده اند و عملکردهایی در حوزه مسکن داشته اند.

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم، عملا به جز انتقاد و زیرسوال بردن مسکن مهر، هیچ اقدام عملی دیگری از جانب دولت مشاهده نشد و مسئولین ذی ربط در حوزه مسکن، تا آخرین لحظه فعالیت خود به غیر از تکمیل پروژه های مساکن مهر در استان ها کار دیگری را انجام ندادند.

سرانجام سید ابراهیم رییسی، در روزهای انتخابات ریاست جمهوری وعده ی ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال را داد و پس از استقرار در پاستور مقدمات این کار را فراهم نمود.

در این بین مجلس هم همراهی خویش را با دولت اعلام و با تصویب قانون «جهش تولید مسکن»، عملا دولت را به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال موظف کرد.

بر اساس این قانون که در تاریخ ۲۴ شهریور ماه سالجاری توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری ابلاغ گردید، دولت مکلف است حداقل ساخت یک میلیون مسکن در سال را در چهار سال آینده فراهم آورد و بانکها هم باید سالانه حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات خویش را به ساخت مسکن اختصاص دهند و زمینهای دولتی(به غیر از زمینهای کشاورزی و زیست محیطی) که به منظور توسعه شهرسازی در نظر گرفته شده و در اختیار سازمان ها و نهادهای دولتی است، باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی جهت ساخت مسکن قرار گیرد.

باتوجه به این که طرح «جهش تولید مسکن» یک طرح بزرگ و ملی به حساب می آید و طبیعتا حجم بالایی از سرمایه گذاری و هزینه را به دنبال خواهد داشت، نیازمند بررسی کارشناسی و بیان نقطه نظرات افراد متخصص در حوزه ی شهرسازی است تا بتوان از تجارب ( موفق و ناموفق) قبلی در حوزه ی مسکن بهره برده و این طرح به نحو احسن اجرایی شود.

به سراغ دکتر فریدون بابایی اقدم، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه تبریز و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز می رویم؛ فردی که همواره دغدغه ی بافت حاشیه نشین تبریز را دارد و شاید بیشترین پیگیری مشکلات بافت فرسوده را او انجام داده است.



فریدون بابایی اقدم در گفتگو با ایسنا در مورد ضرورت توجه بیشتر در این طرح به بافت حاشیه نشین و فرسوده تبریز، اظهار می کند: طی چندین سال قبل حدود ۲۰ قانون، بخشنامه، سند و دستورالعمل در حوزه ی بازآفرینی شهری که شامل حاشیه نشینی و بافت فرسوده می شود، به دولت فرستاده شده است که مهم ترین آن سند ملی توانمندی و حفظ صیانت بافت های مساله دار و ناکارآمد شهری است.

لزوم توجه به ظرفیت سازمان های مردم نهاد در بحث حاشیه نشینی

او ادامه می دهد: هشت راهبرد به دنبال ماده ۱۶ قانون حفظ بافت های مساله دار و ناکارآمد مطرح گردیده است که در این هشت راهبرد بر نقش سازمان های مردم نهاد تاکید گردیده است که به دلیل گستردگی کار دولت، از ظرفیت های سمن ها هم استفاده گردد.

او ضمن اشاره به نحوه ی مدیریت شهری بافت فرسوده در کشورهای دیگر، می گوید: نقش سازمان های مردم نهاد در کشورهایی مثل فیلیپین، آفریقا، هند و... سابقه ی طولانی دارد اما تابحال در ایران این مورد مطرح نشده و ما معتقد هستیم که باید این تشکل ملی را راه اندازی نماییم چون که ما در یک سیستمی زندگی می نماییم که تصمیم گیری دانشگاهیان و نخبگان نقشی پررنگی ندارند.

بابایی اقدم خاطرنشان می کند: در سازمان ملل ایده ی جالبی تحت عنوان «فشارسنج مسکن» وجود دارد که مجموعه ای از شاخص ها را امتیازبندی کرده اند که همچون شاخصهای مهم در جامعه ما این است که به سازمان های مدنی دقت کنیم که بعنوان نمونه در بحث مسکن مهر است که یک سرمایه گذاری بزرگی بود و چند میلیون واحد مسکونی راه اندازی شد، از شورای شهر و دانشگاهیان نظری خواسته نشد که در نتیجه این فرصت تاریخی را از دست دادیم و اگر دولت به نظرات سازمان های مدنی توجه داشت، حداقل ۲۰ درصد آن مسکن ها به بافت فرسوده اختصاص می یافت و ما شاهد پاک شدن بافت فرسوده در نقشه ی تبریز می شدیم.

او می گوید: برپایه ماده ۱۲ این طرح باید جاهای خالی چسبیده به سکونتگاه های غیر رسمی شهرها هم مد نظر باشد اما حالا هیچ جای خالی در شهر تبریز وجود ندارد.

نباید سر ساکنان بافت حاشیه نشین تبریز در طرح جهش تولید مسکن بی کلاه بماند

او ضمن اشاره به این که در تبریز علاوه بر بافت فرسوده و ناپایدار، وضعیت توپوگرافی محل و خط گسل هم وجود دارد، می گوید: سهم شهر تبریز از چهار میلیون واحدی که در طرح جهش تولید مسکن مطرح گردیده است، حدود ۷۰ هزار واحد است که در شهر جدید سهند و شهرک شهریار ایجاد خواهد شد و ما نگران این مورد هستیم که به علت نبود فضا در داخل شهر و به خصوص در بافت فرسوده، بازهم سر ساکنان بافت فرسوده و حاشیه نشین بی کلاه بمانند و معتقد هستیم که این مورد باید به گوش دولت برسد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز تاکید می کند: این طرح طی چند روز آینده باسرمایه ای نزدیک ۳۶۰ هزار میلیارد تومان شروع خواهد شد که رقم بالایی است اما ما مصرّ هستیم که بعنوان نماینده مردم از دولت بخواهیم که بیشتر روی این مورد توجه داشته باشد.

یکی از راهکارهای تحقق طرح جهش تولید مسکن، درجاسازی است

او، یکی از راهکارهای تحقق طرح جهش تولید مسکن را درجاسازی عنوان کرده و می افزاید: در بحث درجاسازی باید فاز به فاز جلو برویم که شاید برای دولت کار سختی باشد چونکه کارهای زیادی همچون ممیزی و... باید صورت گیرد اما بهرحال کاری خوب است که به سختی صورت گیرد.

او ادامه می دهد: به صورت کلی ۲۵۵ هزار قطعه از ۳۴۶ هزار قطعه ی موجود در تبریز (۷۴ درصد) قطعات مسکونی هستند که از این تعداد حدود ۲۰ هزار قطعه متراژی زیر ۵۰ متر مربع دارند پس اگر قرار باشد ۷۰ هزار واحد از طرح ۴ میلیونی دولت به تبریز اختصاص داده شود، می بایست ۲۰ هزار واحد به این مناطق داده شود و ما بقی هم در سهند و یا شهرک جوانان راه اندازی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز متذکر می شود: یکی دیگر از مشکلات بحث ملوک الطوایفی بودن مناطق بافت حاشیه نشین است، به طوریکه در طرح مسکن مهر افرادی که در شهر سهند صاحب خانه شده بودند، پس از مدتی به علت این که آشنایان و نزدیکانشان در این مناطق بودند، باردیگر به مناطق حاشیه نشین بازگشتند.

از زمینهای پنهان سازمانهای دولتی در طرح جهش تولید مسکن استفاده شود

او همینطور از دولت می خواهد تا قطعات و زمین هایی را که در اختیار سازمان های دولتی بوده اما مخفی نگه داشته شده اند، از اختیار آن سازمان ها خارج کرده و در طرح جهش تولید مسکن که یک طرح ملی است و همه باید در آن سهیم باشند، استفاده نماید.

او با اشاره ساخت ۱۷۱ هزار واحد در منطقه خلیل آباد تبریز، می گوید: در این طرح قیمت تمام شده آنچنان افزوده شد که متاسفانه پس از اتمام کار یک دفترچه ی اقساط هم به صاحبان واحدها دادیم، افرادی که تنها با یارانه زندگی می کنند، مجبور به پرداخت اقساط ماهانه هم شدند بنابراین باید بدانیم برای چه کسی خانه می سازیم تا او را بدهکار نکرده و دفترچه اقساط سه ماه هم به او ندهیم و برای این کار هم مجبور هستیم قیمت را پایین ببریم نه این که کیفیت را فدای قیمت نماییم.

بابایی اقدم در تشریح نحوه ی درجاسازی بافت فرسوده تبریز، یادآور می شود: باید مکان های غیر استاندارد را خریده و استاندارد کرده و تحویل دهیم و یا در نزدیک ترین مکان وکمترین شعاع موجود خانه بسازیم.

دولت روحانی در بحث مسکن منفعلانه عمل کرد

او با انتقاد از عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم در بحث مسکن، می گوید: متاسفانه دولت آقای روحانی منفعلانه عمل کرد به طوریکه مسکن مهر را زیر سوال برد و در اواخر هم طرح مسکن ملی را برای خانوارهای متوسط مطرح نمودند در حالیکه مناطق حاشیه نشین جزو مناطق متوسط نیستند.

او اضافه می کند: ما اعلام کردیم که با استناد به بند۱۴ و ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری، از منابع شهرداری استفاده نماییم که تفاهمنامه ی شهرداری تبریز با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در همین راستا بود که هنوز شروع نشده است البته با صحبت هایی که با شهردار شده انتظار داریم در این دوره اتفاق خوبی بیافتد.

بابایی اقدم در مورد تحقق وعده ی ساخت ۴ میلیون مسکن توسط دولت سیزدهم می گوید: به هر حال آقای رئیس جمهور و مشاورانش حتما با عنایت به ظرفیت های موجود این رقم را اعلام نموده اند اما در زمان ساخت مسکن مهر که فضای کشور کاملا آماده و سیستم بانکی هم پای کار آمده بود، میزان اوج کاری دولت در آن زمان ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در سال بود و الان هم نباید در سال اول انتظار ساخت ۱ میلویم مسکن را داشته باشیم و امکان دارد در طول چهار سال به صورت میانگین ۴ میلیون واحد ساخته شود.

او اضافه می کند: دولت باید از ظرفیت های سازمان های مدنی و بخش خصوص استفاده و به پیشنهادهای داده شده توجه کند چون که دایره اختیارات دولت به تنهایی تأثیرگذار نخواهد بود.

مکان یابی نادرست، استفاده از نسخه واحد و کیفیت کاری پایین بعضی پیمانکاران سه ایراد اساسی مسکن مهر بود

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز در مورد محاسن و معایب مسکن مهر هم می گوید: مسکن مهر تجربه ی بسیار خوبی بود که توانست تراکم خانواده در واحدهای مسکونی را پایین آورد و چون برپایه قیمت تمام شده بود، دهک پایین هم توانست مسکن بخرد اما دو ایراد اساسی داشت که یکی در ارتباط با بحث مکان یابی بود که به بافت موجود و ناکارامد توجه نشد و بلافاصله در شهرک های جدید ساخت مسکن شروع شد و ایراد دوم این بود که برای تمام شهرهای ایران یک نسخه ی واحد در نظر گرفته شد و برخی از پیمانکاران هم کیفیت کاری پایینی داشتند.

بابایی اقدم در انتها اظهار نمود: در طرح جهش تولید مسکن هم نباید صرفاً به کمیت توجه کرد بلکه کیفیت کار هم بسیار مهم می باشد و همینطور باید در شهرهای مخلتف الگوی خاص آن شهرها را در نظر بگیریم و با یک نگاه و یک نسخه واحد، طرح را پیش نبریم.





معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی هم در گفتگو با خبرنگار ایسنا اعلام نموده است که تا چند روز آینده نشانی سامانه طرح جهش تولید مسکن اعلام و ثبت نام متقاضیان شروع خواهد شد.

به گفته ی محمود محمودزاده، برنامه اجرای دو میلیون واحد در سال اول آماده شده و شش تفاهمنامه در حضور رئیس جمهوری به امضا رسیده است و ساخت دو میلیون واحد هم در سال دوم شروع خواهد شد تا در یک دوره چهار ساله امکان اتمام وجود چهار میلیون واحد وجود داشته باشد.

براساس گفته های معاون وزیر راه و شهرسازی تسهیلات داده شده برای دهک های اول تا سوم، شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و مساکن روستایی شامل زمین رایگان، کاهش نرخ سود تسهیلات، افزایش میزان وام نسبت به قیمت تمام شده، تخفیف یا معافیت از هزینه های خدمات مهندسی خواهد بود.




1400/07/19
10:27:47
5.0 / 5
871
تگهای خبر: استاندارد , پرداخت , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها