مركز توسعه تجارت الكترونیك اعلام كرد

اینستاگرام بازار اصلی تجارت مجازی ایران

اینستاگرام بازار اصلی تجارت مجازی ایران

مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعلام نموده ارزش کل معاملات الکترونیکی ایران در سال قبل 2.7 برابر شده است.


به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، تازه ترین گزارش ارائه شده از طرف این مرکز نشان میدهد که در نیمه نخست امسال بیش از ۱، ۵ میلیارد تراکنش بانکی در بازار تجارت الکترونیکی انجام شده است. ۸۸ درصد از فعالان این بازار را افراد ۲۰ تا ۵۰ سال می سازند. ارزش اسمی این بازار بیش از ۶۳۹ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
امسال ارزش معاملات الکترونیکی ۲، ۷ برابر بیشتر از سال قبل بوده است. این در حالیست که ارزش این نوع معاملات در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷تنها دو برابر رشد داشته است. به بیان دیگر در سال ۱۳۹۹ ارزش معاملات الکترونیکی حدود ۶برابر بیشتر از سال ۱۳۹۷ بوده است، رقمی که رشد بسیار بالا و چشم گیر در دیجیتالی شدن کسب وکارها در ایران را نشان میدهد. به بیان دیگر کرونا روند رو به رشد توسعه بازارهای الکترونیکی را نزدیک به دو برابر تسریع کرده است.
علت اصلی این رشد قابل توجه، محدودیت هایی است که در یک سال قبل تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در کسب و کارهای حضوری به وجود آمده و بدین جهت تعداد معاملات مجازی به شکل قابل توجهی افزایش یافته اند تا حدی که ارزش اسمی معاملات الکترونیکی در نیمه اول سال قبل ۱۶۶ هزار میلیارد تومان گزارش شده که این رقم امسال به ۶۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. تعداد تراکنش های الکترونیکی نیز از ۱، ۰۱ میلیارد تراکنش در نیمه اول ۱۳۹۸ به ۱.۵۳ میلیارد تراکنش در نیمه اول امسال رسیده است.
باتوجه به شرایط به وجود آمده، تعداد قابل توجهی واحدهای تجاری تنها در حوزه مجازی فعالیت می نمایند و این عدد در سال قبل به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. آمارها نشان میدهد که بازارهای الکترونیکی در ایران عمدتا در دست جوانان است. ۸۸ درصد از متقاضیان دریافت ای نماد برای ورود به بازارهای الکترونیکی در نیمه اول امسال زیر ۵۰ سال سن دارند. در طول این مدت اعطای ای نماد به تفکیک گروه سنی به صورت زیر بوده است. گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال نزدیک به ۴۶ درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی را می سازند. درخواست دهندگان ای نماد در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال ۲۳ درصد بوده و در گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال نیز ۱۹ درصد بوده اند. همین طور ۱۱ درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی که در سال ۱۳۹۹ درخواست دریافت ای نماد داشته اند در گروه سنی بالای ۵۰ سال هستند. جوانان بیش از ۵۸ درصد از خریداران بازارهای الکترونیکی را می سازند و میانسالان با ۲۷ درصد، سالمندان ۱۰ درصد و کودکان و نوجوانان با ۵ درصد به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.
در بررسی های صورت گرفته، مشخص می شود که نمودار فعالیت زنان و مردان در حوزه فروش و خرید تفاوتی جدی دارد. بااینکه ۸۷ درصد از عرضه کالا و خدمات در بازارهای الکترونیکی ایران در دست آقایان و تنها ۱۳ درصد در اختیار خانم ها است اما سهم زنان و مردان در خریداران این بازار، یکسان و ۵۰ درصد است. باتوجه به آخرین آمار تعداد کل شاغلان بالای ۱۵ سال کشور در تابستان سال ۱۳۹۹ که توسط مرکز آمار ایران ارائه شده است، می توان گفت بصورت میانگین حدود ۲۱ درصد از نیروی کار در کل کشور را شاغلان واحدهای تجارت الکترونیکی می سازند. تعداد شاغلان در بازارهای مختلف تجارت الکترونیکی حدود ۵ میلیون نفر برآورد می شود.
هرچند این مرکز در گزارش خود به ارائه جزئیات دقیق از بازارهای مجازی اقدام نکرده، در بین شبکه های اجتماعی، اینستاگرام بعنوان پرکاربرترین شبکه اجتماعی فعال در ایران، بزرگترین بازار تجارت الکترونیکی کشور به لحاظ گستردگی کاربران و عرضه کالا و خدمات است.



1399/12/03
23:27:48
0.0 / 5
59
تگهای خبر: تجارت , توسعه , خدمات , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها