معاون گمرك در گفت وگو با فی بگیر:

ترانزیت خودرو های آمریكایی در مناطق آزاد تبعات دارد و با آن مخالفیم

ترانزیت خودرو های آمریكایی در مناطق آزاد تبعات دارد و با آن مخالفیم

به گزارش فی بگیر با وجود مکاتبات صورت گرفته برای ترانزیت خودرو های لوکس و آمریکایی در مناطق آزاد، معاون فنی گمرک ایران می گویدˮ با عنایت به این که اغلب این در خواست ها از مناطق فاقد شعاع تردد مانند کیش و قشم به سمت مناطقی با شعاع محدود همچون ارس و انزلی بوده و باعث ورود آنها به شهرهای پرجمعیت اطراف خواهد شد و در شرایط کنونی تبعات اجتماعی به همراه دارد، گمرک ایران با ترانزیت خودرو های لوکس و آمریکایی بین مناطق مخالف است، در این بین ممنوعیت های در ارتباط با خودرو های آمریکایی هم مورد توجه قرار دارد. ˮ



به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، از سال ۱۳۹۷ و همزمان با ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو به کشور این ممنوعیت شامل مناطق آزاد هم شد، اما برپایه تفاهم نامه آبان ماه ۱۳۹۸ بین شورای عالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد در صورت موافقت سازمان های متبوعه با رعایت شرایط و ضوابط در رابطه با شماره گذاری بلامانع اعلام شده است.

با این وجود مناطق در اقدام برای جابجایی خودرو فی درخلال خود با موانعی از جانب گمرک ایران روبرو شده و در این رابطه مکاتباتی با این سازمان و البته سایر مراجع داشته اند.

مکاتبات پیاپی برای حل مشکل ترانزیت خودرو های آمریکایی

در شهریور ماه سال جاری از سوی معاونت اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مکاتبه ای با معاونت فنی گمرک ایران انجام و تاکید می شود که مستند به تفاهم نامه بین این دبیرخانه و پلیس راهور ناجا، برخی مناطق همچون کیش و ارس خواستار جابجایی خودرو هستند که با موانعی مواجه گشته اند، ازاین رو از گمرک خواسته می شود تا ترتیبی برای حل موانع اتخاذ کند، اما گمرک اعلام می کند که ترانزیت خودرو با رعایت موارد اعلامی در شیوه نامه ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد-تنطیمی از جانب گمرک-بلامانع است که در یکی از بندهای آن بر ممنوعیت ترانزیت خودرو های لوکس و آمریکایی تاکید شده ابود.

به دنبال آن معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی در مکاتبه ای با معاون حقوقی رئیس جمهور مبحث ترانزیت خودرو های آمریکایی را مطرح و اعلام می کند که "با وجود نظر معاونت حقوقی رئیس جمهور درباره ممنوعیت خودرو های تولید آمریکا، دارای برند شرکتهای امریکایی و ساخته شده برای مصرف در آمریکا و خریداری شده از دلالان و توزیع کنندگان تبعه آن کشور، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با استناد به این نامه، انتقال خودرو با چنین مشخصاتی بین مناطق آزاد کشور را امکان پذیر نمی داند. "

نامه نگاری ها به اینجا ختم نمی گردد و در اواخر آذرماه مرتضی بانک - دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی - نیز در نامه ای به معاون حقوقی رئیس جمهور ضمن تاکید براینکه گمرک ایران یک نهاد مجری و نه سیاستگذار است اعلام می کند که "این سازمان با صدور بخشنامه ای ترانزیت خودرو فی درخلال مناطق را مشمول محدودیت هایی کرده است، " در این مکاتبه بر رفع موانع ترانزیت خودرو های آمریکایی تاکید می شود.

در حالی در این زمان گمرک توضیحی راجع به شرایط تعیین شده برای ترانزیت خودرو های لوکس و آمریکایی بین مناطق آزاد عرضه نکرده بود که در گفت و گوی ایسنا با مهرداد جمال ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- ماجرای مکاتبات صورت گرفته و همینطور علل مخالفت گمرک ایران با ترانزیت خودرو های لوکس و بخصوص آمریکایی مورد بررسی قرار گرفته است.

چرا گمرک شرط تعیین کرد؟

این مقام مسئول در گمرک ایران درباره چرایی صدور بخشنامه با وجود تفاهم نامه بین شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور توضیح داد: گمرک ایران مسئول اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی و سایر قوانین و مقررات در ارتباط با صادرات و واردات و عبور(ترانزیت) و وصول حقوق ورودی و الزامات فنی و تسهیل تجارت بوده و اعمال سیاست های دولت در زمینه صادرات و واردات و عبور کالا، کنترل و نظارت بر امر عبور کالا از قلمرو کشور و انجام سایر وظایف گمرکی به باعث قانون امور گمرکی و یا سایر قوانین و مقررات، گوشه ای از وظایف و اختیارات این سازمان است که در قوانین مربوطه هم به این موارد تصریح شده است.

ارونقی افزود: این در حالی بود که درخواست های گوناگونی برای ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد مطرح بود ولی با توجه به این که نحوه اقدام در این رابطه برای گمرک و مناطق آزاد مشخص نبود و رویه واحدی وجود نداشت، گمرک ایران در شیوه نامه ای این رویه را مشحص و ترانزیت خودرو بین مناطق را با رعایت مفاد آن بلامانع اعلام نمود.

وی ضمن اشاره به مفاد مندرج در شیوه نامه اعلامی از جانب گمرک ایران اظهار داشت: خودروهایی قابل نقل و انتقال درخلال مناطق آزاد هستند که قبلا در یکی از مناطق با رعایت مقررات مربوطه وارد و در آن منطقه شماره گذاری شده باشد. از سویی عرضه موافقت کتبی سازمان های مناطق آزاد مبدا و مقصد به گمرک مبدا ترانزیت الزامی است.

معاون فنی گمرک ایران به بند در ارتباط با خودرو های ممنوعه برای ترانزیت بین مناطق آزاد هم اشاره نمود و اضافه کرد: ما اعلام کردیم که انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی همینطور سایر خودرو های دارای برند آمریکایی، ساخت و یا با مبدا آمریکا امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: بر طبق این شیوه نامه به استثنای خودروهایی که ترانزیت آنها را ممنوع اعلام کردیم ترانزیت خارجی سایر خودرو ها در صورت صدور ثبت سفارش به مقصد منطقه موردنظر و با استعلام و کسب موافقت دفتر واردات در هر مورد میسر خواهد بود، بر این اساس می توان با رعایت سایر شرایط مقرر در بخشنامه گمرک ایران، خودرو های دارای پلاک مناطق آزادی که وفق مقررات مناطق، قبلا پلاک شده اند را از دریافت و عرضه ثبت سفارش به مقصد منطقه مورد نظر معاف کرد.

جزئیات وسعت مناطق آزاد و اهمیت شعاع تردد در ترانزیت

معاون فنی گمرک ایران در ادامه درباره دلیل مخالفت گمرک ایران برای ترانزیت خودرو های لوکس و آمریکایی به تشریع ابعاد و ادله این سازمان در این رابطه پرداخت و وضعیت مناطق و محدوده تردد خودرو در آنها را توضیح داد.

بر اساس اعلام ارونقی، موقعیت فعلی این مناطق و محدوده تردد خودرو های دارای پلاک این مناطق آنها از این مقرر است که منطقه آزاد کیش با مساحت ۹۱ کیلومتر مربع و تردد در محدوده جزیره‌ی کیش، منطقه آزاد قشم با مساحت ۳۰۰ کیلومتر مربع و تردد در محدوده‌ی جزیره‌ی قشم، منطقه آزاد چابهار با مساحت ۱۴۰ کیلومتر مربع و تردد در محدوده‌ی منطقه‌ی آزاد چابهار و خارج از شهر، منطقه آزاد ارس با وسعت ۵۱ هزار هکتار و تردد در محدوده‌ی منطقه و همچون شهر تبریز، منطقه آزاد انزلی با وسعت ۸۶۰۹ هکتار و تردد در محدوده‌ی منطقه تا شعاع ۵۰ کیلومتری همچون شهرستان بندرانزلی و شهر رشت، منطقه آزاد اروند با وسعت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتارو تردد وفق مصوبه‌ی شورای تأمین استان در محدوده‌ی استان خوزستان و ماکو با وسعت ۵۰۰ هزار هکتار و تردد در محدوده‌ی منطقه و تا شعاع ۳۰ کیلومتری همچون شهرستان های ماکو و تاجر منعی ندارد.

وجود خودرو های آمریکایی بین ۵۰۰۰ خودرو کیش و قشم و ۵۰ هزار خودروی اروند

وی اضافه کرد: تعداد خودرو های سواری با پلاک منطقه در مناطق آزاد کیش و قشم بیشتر از ۵۰۰۰ دستگاه تخمین زده می شود که در بین این خودرو ها، خودرو های لوکس و امریکایی هم دیده می شود. تعداد خودرو های سواری موجود در منطقه‌ی آزاد اروند به بیشتر از ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری می رسد که در بین این خودرو ها هم خودرو های لوکس و امریکایی موجود است.

تردد خودرو های بالای ۲۵۰۰ سی سی خارج از منطقه ممنوع است

معاون فنی گمرک ایران در همین رابطه مستندانی عرضه کرد و ضمن اشاره به مصوبه اسفندماه سال ۱۳۹۳ هیات وزیران اظهار داشت: براین اساس تردد خودرو های با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی و با پلاک مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی به خارج از این مناطق ممنوع می باشد، که این مصوبه در سالهای بعدی هم تنفیذ شده است.

تاکید بر ممنوعیت های خودرو های آمریکایی به مناطق به استناد اظهارات رهبری

ارونقی بخشنامه تیرماه ۱۳۹۵ مشاور وقت رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه‌ی اقتصادی(ترکان) را خاطرنشان کرد و اضافه کرد: در این بخشنامه به مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد تاکید شده است: با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مورخ ۱۳۹۵.۲.۸ کارگران با ایشان و تاکید معظم له بر پیشگیری از واردات خودرو های آمریکایی که فرمودند: "خود آمریکایی ها به سبب مصرف زیاد و سنگین بودن این خودرو ها، رغبتی به خرید آنها ندارند؛ حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی آمریکا خودرو وارد کنیم!؟ مدیران و مسؤلان محترم در مقابل فشارهای پنهانی که در این حوزه ها وارد می شود بایستند و جدا نگذارند این قبیل مسائل صورت گیرد. " در اجرای اوامر مقام معظم رهبری از ورود خودرو های سواری ساخت کشور مزبور به محدوده‌ی مناطق آزاد اجتناب کنند.

وی همینطور نامه شهریورماه سال قبل رئیس امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاههای اجرایی معاونت حقوقی ریاست جمهوری درمورد ترخیص خودرو های مستقر در منطقه‌ی آزاد اروند را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت که طی آن اعلام شده است که "چنانچه خودرو های دپو شده دارای هریک از سه خصوصیت تولید کشور آمریکا و ساخته شده در آن کشور، دارای برند شرکتهای آمریکایی، برای مصرف در کشور آمریکا ساخته شده و مستقیم از دلالان و توزیع کنندگان تبعه‌ی کشور آمریکا خریداری شده باشد شامل ممنوعیت ورود به کشور بوده و در صورتیکه هیچ یک از این خصوصیت ها، در خودرو و معامله‌ی مستقیم آن نباشد، می تواند وارد کشور شده و ترخیص آنها بلامانع است. "

ورود خودرو های لوکس و آمریکایی مناطق به شهر های اطراف تبعات اجتماعی دارد

معاون فنی گمرک ایران ضمن اشاره به مستندات مطرح شده اظهار داشت که در مجموع و باوجود اینکه این مکاتبات و مصوبات در ارتباط با ممنوعیت واردات خودرو های آمریکایی به کشور است ولی با توجه به این که درخواست­های ترانزیت خودرو های لوکس و هم آمریکایی اغلب از مناطق آزاد قشم و کیش که فاقد شعاع تردد هستند و منطقه آزاد اروند که بیشترین حجم خودرو های پلاک منطقه را در میان مناطق آزاد دارد به مقصد مناطق آزاد انزلی و ارس که دارای شعاع تردد ۵۰ و ۱۲۰ کیلومتری در سرزمین اصلی با پوشش شهرهای پرجمعیت مانند رشت و تبریز هستند است، بنابراین با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری درمورد عدم ورود کالاهای آمریکایی به کشور، همینطور تبعات اجتماعی حاصل از تردد این قبیل خودرو ها در شرایط کنونی در شهرهای پرجمعیت مورد اشاره، این سازمان با وحدت ملاک از مستندات عنوان شده بر ممنوعیت ترانزیت خودرو های لوکس و آمریکایی بین مناطق آزاد اعتقاد و تاکید دارد.

مستندات به معاونت حقوقی اعلام شد

وی این را هم اظهار داشت که کلیه مسایل مطرح شده جهت بررسی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری منعکس و نظر آن مرجع لازم الاجرا برای کلیه دستگاههای مرتبط خواهد بود.





منبع:

1399/11/05
13:31:54
0.0 / 5
852
تگهای خبر: اقتصاد , پرداخت , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها