عمر كارتهای سوخت شناور رو به انتها است

عمر كارتهای سوخت شناور رو به انتها است

فی بگیر: بعد از طرح گردنگیر استفاده از كارت سوخت شخصی و ایجاد ساز و كارهایی برای بسط اجرای این طرح، وزیر نفت اخیرا خبر از آخر عمر كارتهای سوخت شناور نیز داده است تا شاید این طرح سرفصلی برای اتمام قاچاق سوخت نیز باشد.


به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، كارشناسان می گویند ارقام سرسام آوری كه درباره میزان مصرف سوخت، یارانه و قاچاق سوخت منتشر می شود، زنگ خطر را درباره وضعیت این فرآورده نفتی و بودجه ای كه در این زمینه دود می شود، به صدا درآورد و دولت را بر آن داشت تا راهكاری را برای سامان دهی وضعیت موجود به كار گیرد.
برای این منظور سناریوهای مختلفی روی میز دولت و مجلس قرار گرفت كه مهم ترین آن بازگشت كارت سوخت بود. در این راستا زمستان سال گذشته، شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام نمود بازگشت كارت سوخت جدی است و از مالكان خودرو و موتورسیكلتی كه فاقد كارت سوخت بودند خواست تا برای دریافت كارت سوخت المثنی اقدام نمایند.
سرانجام استفاده از كارت سوخت الزامی شد و عرضه بنزین در جایگاه های سراسر ایران از ۲۲ مردادماه امسال صرفاً با ارائه كارت هوشمند سوخت خودرو امكانپذیر شد.
با این وجود تا اول شهریورماه، شاهد تغییرات چندانی در این عرصه نبودیم؛ چونكه كارت سوخت جایگاه داران در اختیار تمام متقاضیان قرار داشت و هر فردی تا هر میزانی كه تقاضا داشت می توانست سوخت گیری كند؛ اما از اول شهریورماه به بعد تمام میزان سوخت گیری با كارت آزاد جایگاه ها در كل كشور در هر بار سوخت گیری، از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر كم شد و این در شرایطی است كه هنوز تعداد زیادی از افراد نتوانسته اند كارت سوخت خودرا دریافت نمایند.
البته اخیرا روند اجرای این طرح سرعت بیشتری پیدا كرده است و بنظر می رسد كه در ماه های آینده شاهد استقبال بیشتر از این طرح باشیم.
البته دولت برای مقابله با قاچاق سوخت در چارچوب اجرای این طرح برنامه هایی را در دستور كار دارد تا جایی كه بیژن زنگنه وزیر نفت درباره كارت های سوخت شناور اظهار داشت: تصمیم گرفته شده تا امكان استفاده از این كارت ها سلب شود.
در همین رابطه حسن زیا كاشانی - مدیرعامل پیشین شركت ملی پخش فرآورده های نفتی - معتقد می باشد این طرح می تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته است.
وی با بیان این كه تنها ابزار مفید و مؤثری كه در دوره اول اجرا نیز امتحان خودرا پس داده، استفاده از كارت سوخت است، به ایسنا اظهار داشت: در گذشته نیز تاكید كرده بودم كه با عملیاتی شدن كارت هوشمند سوخت در دوره اول تا ۲۵ میلیون لیتر از مصرف بنزین كاسته خواهد شد اما در همان زمان نیز چون استنباط این بود كه قاچاق سوخت فقط با نفتكش انجام می شود، این مساله مورد استقبال قرار گرفت.
مدیرعامل پیشین شركت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه كرد: هم اكنون قاچاق سوخت با روش های مختلفی انجام می شود؛ به شكلی كه شاهد لوله گذاری و حتی كاروان های قاچاق اطراف مرز هستیم كه این مساله نیز دلیلهای مختلفی دارد.
به گفته زیا كاشانی، اختلاف قیمت بنزین در ایران و سایر كشورها انگیزه قاچاق را افزایش می دهد؛ چونكه هم اكنون در داخل، بنزین لیتری ۱، ۰۰۰ تومان به فروش می رسد و آن طرف مرز قیمت این كالا حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان برآورد می شود كه همین سوژه نیز انگیزه بزرگی برای قاچاق این فرآورده است.
وی با اشاره به اینكه قاچاق بنزین قباحت و زشتی قاچاق مواد مخدر را ندارد، اظهار نمود: یكی دیگر از عواملی كه در این عرصه می توان به آن اشاره نمود سوژه بیكاری در مناطق مرزی كشور است كه مشكلاتی را به وجود آورده است.

كارت سوخت كارت خودرو شود
مدیرعامل پیشین شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این كه تنها راهی كه می تواند جلوی قاچاق بنزین را بگیرد، استفاده از كارت هوشمند سوخت است، اظهار داشت: تجربه نشان داده است كه اگر كارت هوشمند سوخت كارت خودرو شود، دیگر سرقت اتومبیل و موتورسیكلت وجود خارجی نخواهد داشت چون این وسیله نقلیه هر جایی كه بخواهد سوخت گیری كند، قابل ردیابی است.
زیا كاشانی اضافه كرد: اگر هر كسی فقط با كارت سوخت خودش وارد جایگاه شود و همزمان با گرفتن سوخت بتواند با همان كارت مبادلات پولی نیز انجام دهد كه حالا ساز و كار آن طراحی شده، می توان وضع موجود را سر و سامان داد چونكه در آن شرایط، كسی حاضر نمی گردد كارت خودرا به شخص دیگری بدهد.
وی اظهار نمود: در طرح اولیه راهكارهایی در نظر گرفته شده بود كه برمبنای آن داخل جایگاه ها تجهیزاتی را نصب نماییم كه شماره خودرو را با شماره كارت تطبیق دهد و اگر همخوانی داشت، سیستم فعال شود و سوخت گیری صورت گیرد كه این مساله هزینه زیادی در بر دارد اما اگر همین كارت تبدیل به كارت خودرو شود، كسی حاضر نیست كارت سوخت خودرو خودرا به شخص دیگری بدهد كه همین سوژه جلوی قاچاق سوخت را می گیرد.
مدیرعامل پیشین شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاكید به این مساله كه كارت هایی كه در جایگاه ها وجود دارد، بلای جان سیستم و قاچاق شده است، ابراز كرد: تا زمانی كه فرد می تواند هر میزان كه بخواهد سوخت گیری انجام دهد، نمی توان وضعیت قاچاق را مدیریت كرد پس لازم است برای این مساله تدابیری در نظر گرفته شود.




منبع:

1398/07/04
13:43:33
5.0 / 5
77
تگهای خبر: سیستم , شركت , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها