یك اقتصاددان در گفت وگو با ایسنا مطرح كرد:

نقش فضای مجازی در پشتیبانی از كالای ایرانی

نقش فضای مجازی در پشتیبانی از كالای ایرانی

فی بگیر: یك اقتصاددان معتقد می باشد اینكه هر فرد یا سازمانی بدون توجه به اصول اولیه اقتصادی، اقدام به راه اندازی یك بنگاه اقتصادی یا خط تولید نماید و با ناكارآمدی یا عدم استفاده از دانش روز یا حتی عدم استفاده از توان مدیریت مناسب اقدام به تولید كالا یا خدمات بی كیفیت و با قیمت بالا نماید، لزوما نباید مصداق پشتیبانی از كالای ایرانی قرار گیرد.


فرشاد وكیل زاده در گفت وگو با ایسنا درباره نامگذاری سال ۹۷ بعنوان سال "حمایت از كالای ایرانی"، اظهار نمود: رهبر معظم انقلاب چندین سال است كه در نامگذاری سال ها، محوریت را بر اقتصاد، اقتصاد مقاومتی، خودكفایی اقتصادی و پشتیبانی از تولید و اشتغال قرار داده اند اما وجه تمایز شعار امسال نسبت به سال های قبل همانطور كه ایشان شخصا اشاره نمودند، مخاطب قرار دادن آحاد جامعه در كنار مسئولان است و این نكته از نظر من فوق العاده مهم است. در تمامی جوامع دمكراتیك، ستون اصلی خود مردم هستند، تا زمانیكه عزم جدی در مردم وجود نداشته باشد، حتی اگر مسئولان هم بخواهند كاری انجام دهند، نمی توانند. به نظرم، ما باید اصلاحات را از خودمان شروع و حتی اگر مسئولان در انجام وظایف قانونی خود كوتاهی كرده اند، از آنها باید بازخواست نماییم. خوشبختانه هم اكنون با گسترش شبكه های اجتماعی و حضور خود مسئولان در این فضا، ارتباط مستقیم با مسئولان بسیار بهتر از گذشته شده و فضای مناسبی برای حركت به سمت رشد و پیشرفت وجود دارد.
این اقتصاددان در پاسخ به اینكه به طور خاص نظر شما در تاكید رهبری بر پشتیبانی از كالای ایرانی چیست؟ اظهار داشت: تاكید بر مصرف كالای ایرانی، كالایی كه در داخل كشور تولید شده و منجر به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی كشور می شود، بسیار تاكید بجایی است. ما شاهد این تاكیدات در خیلی از كشورهای دنیا همچون خود آمریكا هستیم. رهبران جامعه در آنجا هم مردم را به سمت مصرف كالای تولید داخلی تشویق می كنند و حتی سیاستگذاری اقتصادی را به نحوی جهت دهی می كنند كه در عمل منجر به این امر شود و خود این نكته هم فوق العاده اهمیت دارد كه سیاستگذاری های اقتصادی و بسترسازی ها، هم راستا بوده و حركت های متناضی انجام نشود.
وكیل زاده ادامه داد: اما نكته خیلی مهمی كه در مورد صحبت های مقام معظم رهبری باید توجه گردد، جلوگیری از سوء برداشت هایی است كه ممكن است توسط بعضی از افراد، مسئولان و فعالان اقتصادی صورت گیرد. رهبری با عنایت به این اصل اولیه كه فعالان اقتصادی كشور برای انجام هر گونه فعالیت اقتصادی خود مطالعات لازم را انجام داده و بر مبنای مزیت های موجود اقدام به تولید و عرضه محصول كرده، اعلام كرده اند كه باید از كالا و خدمات ایرانی حمایت شود و گرنه اینكه هر فرد یا سازمانی بدون توجه به اصول اولیه اقتصادی، اقدام به راه اندازی یك بنگاه اقتصادی یا خط تولید نماید و با ناكارآمدی یا عدم استفاده از دانش روز یا حتی عدم استفاده از توان مدیریت مناسب اقدام به تولید كالا یا خدمات بی كیفیت و با قیمت بالا نماید، لزوما نباید مصداق پشتیبانی از كالای ایرانی قرار گیرد. بنابراین با این فرض كه فعالان اقتصادی ما آگاهانه فعالیت های اقتصادی را انتخاب و در انتخاب خود به مزیت ها و محدودیت های موجود در كشور توجه و علاوه بر مصالح فردی، مصالح كل جامعه را هم مد نظر قرار می دهند، پشتیبانی از كالا و خدمات تولید شده در داخل بسیار می تواند موثر باشد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه كشوری كسب و كارهای مجازی در پاسخ به اینكه راهكار شما در فضای مجازی برای محقق كردن بیانات رهبری چیست؟ اظهار داشت: من پیش از اینكه بخواهم صرفا راجع فضای مجازی بحث كنم، نكاتی به ذهنم می رسد كه توجه به آنها را راهكارهای موازی در كنار پشتیبانی از كالای ایرانی می دانم. البته خیلی از این راهكارها بارها توسط كارشناسان مطرح شده ولی تكرار آنها خالی از فایده نیست. مهمترین مشكل حال حاضر كشور ما مباحث و مشكلات اقتصادی می باشد كه باید راهكارهای اساسی برای آنها در نظر گرفت. اگر اقتصاد درستی نداشته باشیم به دنبال شاهد مشكلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی و غیره هم خواهیم بود. به نظر من بعنوان یك كارشناس، مشكلات اقتصادی می توانند ریشه خیلی از مشكلات باشند و لزوم حل آنها امسال بسیار بالا است.
فرشاد وكیل زاده با اشاره به پتانسیل های كشور برای رشد اقتصاد، اظهار داشت: به نظرم برای محقق كردن رشد اقتصادی در كشور و تولید اشتغال و رفاه، لازم است از تمامی ظرفیت های موجود در كشور به بهترین وجه بهره برداری شود. توجه به بخش توریسم و ظرفیت های گردشگری در كشور، ترانزیت كالا و انرژی، انرژی های فسیلی و معادن و توجه به قشر جوان و تحصیلكرده، تمام اینها موارد فرصت هایی است كه می تواند هر یك به تنهایی یك كشور را متحول كند كه متاسفانه در سال های گذشته بجای فرصت به تهدید تبدیل گشته اند. به جهت اینكه بحث طولانی نشود چند مثال ساده می آورم، تركیه با بیش از ۲۵ میلیارد دلار درآمد توریسم در سال، درآمدی مشابه صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشكه نفت ۵۰ دلاری دارد. دوبی بعنوان یك شهر كوچك، در سال شاهد بیش از ۱۰ تا ۱۵ برابر حجم جابجایی مسافرهای بین المللی نسبت به تهران است، درآمد ترانزیت انرژی و كالا برای كشورهای مختلف و بررسی جایگاه ایران در منطقه همه نشان دهنده فرصت های بسیار ارزشمندی است كه می تواند به اقتصاد كشور رونق بخشد. در كنار این موارد تعامل سازنده با سایر كشورهای دنیا و دوری از تنش ها، می تواند عامل دیگری برای كمك به اقتصاد كشور باشد. به نظر من فرمایشات رهبری متمركز روی تمامی موارد فوق و نه صرفا كالای ایرانی است، تاكید ایشان بر كالای ایرانی، صرفا جهت ملموس نمودن مسائل است.
وی ادامه داد: به نظرم فضای مجازی هم می تواند از ابعاد مختلف كمك كننده باشد، اما باید به ماهیت آن توجه گردد، كسب و كارهای مجازی عموما پلت فرم های عرضه كالا و خدمات هستند و به شكلی می توان گفت آنها تولید كننده كالا و خدمات نیستند، مثلا یك فروشگاه اینترنتی، هر چند خدمتی بعنوان عرضه كالا را انجام می دهد، اما لزوما تولید كننده محصول نیست، یا یك پلت فرم فروش بلیت، خود عرضه كننده خدمات هوایی یا ریلی نیست.
وكیل زاده اضافه كرد: اما فضای مجازی به شدت می تواند درجهت دهی و كمك به رشد بخش ها نقش داشته باشد، مثلا با عرضه اطلاعات كامل از مراكز و مكان های گردشگری و جذابیت های طبیعی و تاریخی كشور منجر به جذب توریست خارجی شود، اما این فقط بخشی از جریان است، بخشی دیگر مسائل كلان سیاسی و سیاست های كلی كشور است كه خارج از حیطه اختیارات بخش خصوصی و فضای مجازی است.



1397/01/02
11:40:45
5.0 / 5
149
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها